Äntligen men vilka ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Niclas Larsson
    Användare
    • januari 2004
    • 546

    Äntligen men vilka ?

    Nu har jag äntligen lyckats maka in ett kar till, ett 600 l (200x50x60) men vilka bamsar skall i? Vad kan passa i ett 600, jag är själv förtjust i maculicauda (på bild) är även inne på Friedrichstahlii, hur många individer kan man tänka sig ha i ett 600l av typ viejor och dyligt
    ???

    har endast Malawi och Diskus innan men alla historier om småtrissar och jangularer har fått mig sugen på att prova...
    Senast redigerad av Niclas Larsson; 05 november 2005, 01:57.
    Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!
  • Styrsö
    Användare
    • november 2004
    • 343

    #2
    Maculicauda är både stora och elaka, mycket värre än de ser ut. Men visst går det. Jag tycker det är roligast att se dem växa. Skaffa småttingar i grupper av ~6 individer av diverse CA. Kanske grupper av olika 4-5 arter. Mata mycket och byt vatte ofta, så får du en kul resa ;-) Du får dock räkna med att det blir en del som går åt.

    Generellt så kan ett välbefolkat CA kar funka bra, men om det börjar bli glest så kommer någon av hannarna att utrota resten....

    Peter

    Kommentar

    • anli
      Användare
      • mars 2003
      • 3740

      #3
      Skulle jag själv göra en nystart med ett extra 600 liter så blev det mediumstora CA.
      tex A. robertsoni, P. loisellei eller friedristhali, J. Dempesey och salvini. Typ som styrsö säger, 3-6 (beroende på kostnad och vad man får tag på) individer av varje sort. 4 sorter. Välbefolkat underlättar under den våldsamma tonårsperioden

      Skall man ha typ citrinellum eller trimac, så blir det bara ett par. Sen några mindre snabba /olikformade sorter som inte upplevs kom konkurrenter.
      Anders L

      Kommentar

      • Niclas Larsson
        Användare
        • januari 2004
        • 546

        #4
        tack för svaren...Vad matar man dom här rackarna med under uppväxten.Går det bra med räkmix det mixar jag ju ändå i tid & otid
        Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

        Kommentar

        • anli
          Användare
          • mars 2003
          • 3740

          #5
          Beror ju på vilka fiskar du skall ha? Jag tycker allmänt att högkvalitet pellets (hikari eller liknande) funkar bra... ingen räk mixfantast direkt
          Anders L

          Kommentar

          • Styrsö
            Användare
            • november 2004
            • 343

            #6
            Jag kör räkmix (ca 1kg räkor med skal, 0.5 kg vitfisk, 0.5-1 kg ärtor 8majs,paprika)+spirulina etc) ett par ggr i veckan + billigt koi foder från Hornbach. Fungerar bra för mig...

            Jag håller med Anli om slavini- klart underskattad skönhetsom inte blir så farligt stor.

            Kommentar

            • Niclas Larsson
              Användare
              • januari 2004
              • 546

              #7
              Då får det nog bli
              Grupper av följande

              Friedrichstahlii
              Salvini
              Pearsi eller J Dempsey

              Sedan skulle jag vilja ha Maculicauda men om den nu är väldigt Aggressiv hur är det med de andra viejorna typ synspila,reagani eller zonata är de olika snälla samt blir alla lika stora ??

              Jag har även hört att Salvini kan vara riktigt macho är Maculicauda ännu aggressivare ?
              Senast redigerad av Niclas Larsson; 07 november 2005, 17:08.
              Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

              Kommentar

              • Lundensis
                Användare
                • mars 2004
                • 2262

                #8
                Vad gäller aggressivitet är nog salvini och friedrichsthalii (och kanske JD) snäppet värre än maculicauda, bara det att maculicaudan blir större. Pearsei verkar mest vara aggressiva under leken.

                Kommentar

                • Niclas Larsson
                  Användare
                  • januari 2004
                  • 546

                  #9
                  Tackar Lundensis om jag inte minns fel har för mig att jag sett bilder på dina snygga Friedrichstahlii vilket starkt bidrog till mitt första intresse för dessa. För övrigt tror du att Pearsi och Maculicauda för stora för ett 600 l ?
                  Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

                  Kommentar

                  • Micke Jarhl
                    Användare
                    • april 2002
                    • 2277

                    #10
                    Hej!!Jag kan instämma att Pearsei bara är agressiva under lek ,väldigt lugn och harmonisk i övrigt men som sagt dom trivs nog bäst i lite större kar kanske !!Jag provade dom ihop med Maculicauda gick inte så bra blev hårt kuvade av den fisken(fick ta bort maculicaudan) kanske min maculicauda var en buse låter jag vara osagt hehe,Men tillsammans med mina jaggor(25cm18cm) funkar det bra dom ryker ihop ibland men så är det väl alltid ,Lite jobbigt var det när dom lekte samtidigt då blev det lite väl mycket liplock .Om där finns någon nackdel så är det ljust storleken på fisken kräver plats för att komma till sin rätt
                    Micke Jarhl Med akvarium!

                    Kommentar

                    • Lundensis
                      Användare
                      • mars 2004
                      • 2262

                      #11
                      Ursprungligen postat av Niclas Larsson
                      Tackar Lundensis om jag inte minns fel har för mig att jag sett bilder på dina snygga Friedrichstahlii vilket starkt bidrog till mitt första intresse för dessa. För övrigt tror du att Pearsi och Maculicauda för stora för ett 600 l ?
                      Det är nog Jinnarparens friedrichsthalii som du sett bilder på.

                      Kommentar

                      • Niclas Larsson
                        Användare
                        • januari 2004
                        • 546

                        #12
                        Ursprungligen postat av Lundensis
                        Det är nog Jinnarparens friedrichsthalii som du sett bilder på.
                        OK det kanske va så att han hade andra bilder på dina fiskar på sin hemsida eller nåt, fick bara för mig att jag sett dina firrar
                        /Niclas
                        Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

                        Kommentar

                        • Niclas Larsson
                          Användare
                          • januari 2004
                          • 546

                          #13
                          En annan fråga.

                          Nu hädar jag lite då jag brukar hålla hårt på Biotoper, men det börjar bli ont om utrymme hemma och det finns ju så mycket roligt att utforska.

                          Någon som har Hemichromis lifalili eller Aequidens rivulatus tillsammanns med CA ciklider vet inte hur mycket det skiljer på dessa individiers krav på vattenkemi eller sociala beteende i jämnförelse med CA

                          men man måste ju fråga för att få veta hut
                          Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

                          Kommentar

                          • Jeppe
                            Användare
                            • oktober 2005
                            • 409

                            #14
                            Har haft Hemichromis lifalili med H. Nicaraguensis, C. Nigrofasiatus, 2st eldbukar samt ett par palleter i ett 540 liters. Funka bra, men Nicaraguensis hanen var bara runt 14 cm. Har sålt dom och köpt tropheus i stället. Börjar ångra mig, skulle ha köpt ett till akvarium i stälet Tyvärr så har man väl inte plats med det just nu. Blir kanske ett framtida projekt
                            540 Troffar, Callochromis ect
                            100 sydamerica, dvärgar
                            120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
                            40 tomt

                            Qui dormit, non peccat

                            Kommentar

                            • Niclas Larsson
                              Användare
                              • januari 2004
                              • 546

                              #15
                              Jag har tittat runt en hel del på Amerikanska sidor såväl privata akvaristers som publika forum. Det som slår mig att dom har väldigt ofta endast har 1 hane av varje art i sina kar ett 600 liters kar kan lätt inhysa 8-10 hanar.
                              Jag upplever att vi har våra firrar mycket mer parvis

                              kanske skall testa the American way []

                              sprang för övrigt på detta Salvini kar

                              A forum community dedicated to Cichlid Fish owners and enthusiasts. Come join the discussion about breeding, health, behavior, housing, adopting, care, classifieds, and more!

                              __________________
                              720 Mbuna
                              360 Sydamerika
                              600 Haplis
                              600 CA under uppstart
                              Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...