Är detta en friedrichsthalii?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mikael W
    NCS Medlem
    • augusti 2002
    • 8596

    Är detta en friedrichsthalii?

    Hej

    För ett antal år sedan hade jag denna fisk. Köpte den som P. friedrichsthalii, men jag tycker inte den liknar de bilder jag sett på arten i böcker och tidskrifter. Är det en friedrichsthalii, eller någon annan art, eller har jag haft en korsning?
    mvh
    Mikael W
    (NCS-medlem sedan 1981)
  • nike69
    Användare
    • augusti 2005
    • 172

    #2
    ser mer ut som en motaguense
    Fisk gör dig smart !

    / Niklas

    Kommentar

    • anli
      Användare
      • mars 2003
      • 3740

      #3
      Det var mitt intryck också!
      Anders L

      Kommentar

      • Mikael W
        NCS Medlem
        • augusti 2002
        • 8596

        #4
        Ja. Det kan det kanske vara. Kolla bilderna på http://images.google.fi/imgres?imgur...l%3Dfi%26lr%3D

        Den längst ner påminner, den längst upp inte, och den i mitten verkar vara nåt mittemellan. Ingen av mina exemplar hade något gult i färgen, som fisken överst, utan de gick i blått.

        Tack för svaret.

        Btw, det nu aktuella gänget, som jag skrivit om tidigare, har nu drygats ut med 4 citrinellum. De är ca 7 cm, 2 gula, 2 ännu grå. Var orolig om de skulle bli flådda av de andra fiskarna, men de blev jättevänligt mottagna.

        Är citrinellumar också långa i synen som små? Jag är lite misstänksam, fast killen som odlat dem säger att de är citrinellum och att han själv håller på att leta efter labiatum.
        Senast redigerad av Mikael W; 31 oktober 2005, 11:46.
        mvh
        Mikael W
        (NCS-medlem sedan 1981)

        Kommentar

        • Lundensis
          Användare
          • mars 2004
          • 2262

          #5
          Ditt eget foto visar en hane av Parachromis motaguensis.

          Ursprungligen postat av Mikael W
          Den längst ner påminner, den längst upp inte, och den i mitten verkar vara nåt mittemellan. Ingen av mina exemplar hade något gult i färgen, som fisken överst, utan de gick i blått.
          Alla tre bilderna visar Parachromis motaguensis. Det finns lite olika färgvarianter på arten och jag antar att de två översta bilderna visar den färgvariant som kallas "red tiger". Den översta bilden visar en hona, de andra visar hanar.

          Kommentar

          • JockeB
            Användare
            • maj 2004
            • 2964

            #6
            Japp, P. Motaguense.
            Mvh Jocke
            Centralamerikanska Ciklider!

            Kommentar

            Arbetssätt...