En burk amerikasoppa

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mikael W
    NCS Medlem
    • augusti 2002
    • 8596

    #46
    Hej

    Det har nu gått ett drygt år sedan uppstarten av akvariet, tänkte att det kunde vara dax för en liten uppdatering. Fiskarna har vuxit, inte till fullstorlek, men något ändå.

    Så här såg akvariet ut för ett år sedan, stort akvarium - små fiskar:
    mvh
    Mikael W
    (NCS-medlem sedan 1981)

    Kommentar

    • Mikael W
      NCS Medlem
      • augusti 2002
      • 8596

      #47
      Och så här ser det ut nu, lite smutsigare och fiskarna fyller kanske upp lite bättre:
      mvh
      Mikael W
      (NCS-medlem sedan 1981)

      Kommentar

      • anli
        Användare
        • mars 2003
        • 3740

        #48
        Eftersom jag har haft äran att sitta å äta lammlägg i ditt kök, så kan jag intyga att labiatusarna och feastae var riktigt fina. Och i ett kar utan cirukaltionspumpar dessutom!

        Trevligt att du gav din fru en chans att få titta på rejäla fiskar när frukostmackan intages.
        Anders L

        Kommentar

        • matereo
          Användare
          • januari 2006
          • 169

          #49
          Vilken volym rymmer akvariet? Väldans snyggt inklätt! Har du gjort snickerierna själv? Vad har du använt? MDF board?

          Kommentar

          • Mikael W
            NCS Medlem
            • augusti 2002
            • 8596

            #50
            Hej
            Tack för frågorna och de uppmuntrande orden. Akvariet är på 660 liter. Hade aldrig lyckats snickra till detta själv, anlitade ett snickeri, jag tror det är MDF, men måste kolla det hemma.

            Frugan gillar det fortfarande, trots att fiskarna skrämde en av hennes väninnor nyligen. (Konstigt, de bits ju inte ens.)


            Edit: Ja det är MDF.
            Senast redigerad av Mikael W; 08 november 2006, 11:17.
            mvh
            Mikael W
            (NCS-medlem sedan 1981)

            Kommentar

            • Mikael W
              NCS Medlem
              • augusti 2002
              • 8596

              #51
              Så här ser labiatusarna ut idag, den största är redan något över 20 cm:
              mvh
              Mikael W
              (NCS-medlem sedan 1981)

              Kommentar

              • JockeB
                Användare
                • maj 2004
                • 2964

                #52
                Ser mycket trevligt ut!
                Hur fungerar din fisksammansättning nu när dom vuxit till sig lite?

                Mvh Jocke
                Mvh Jocke
                Centralamerikanska Ciklider!

                Kommentar

                • Mikael W
                  NCS Medlem
                  • augusti 2002
                  • 8596

                  #53
                  Ursprungligen postat av Beast
                  Ser mycket trevligt ut!
                  Hur fungerar din fisksammansättning nu när dom vuxit till sig lite?

                  Mvh Jocke
                  Hej

                  So far so good! :-)
                  Enda betydande bråket har rivulatus stått för. Hade ursprungligen 6 st. En och en föll, misstänkte först att labiatusarna var de skyldiga, tyckte att de var morgonpigga och pigga på att nafsa efter mer sömniga fiskar. Men eftersom rivulatusarna slutade dö när det var en kvar så måste det vara interspecifikt. (Kanske jag hade 6 hannar.)

                  Ibland plaskar det till när nån får sig ett tjuvnyp, och oftast saknar någon eller några ett fjäll, men inget värre, ännu. Hoppas ingen får för sig att börja leka, dels blir det antagligen bråk då, och dels vill jag inte bli med yngel av dessa arter.
                  mvh
                  Mikael W
                  (NCS-medlem sedan 1981)

                  Kommentar

                  • JockeB
                    Användare
                    • maj 2004
                    • 2964

                    #54
                    Ursprungligen postat av Mikael W
                    Hej

                    So far so good! :-)
                    Enda betydande bråket har rivulatus stått för. Hade ursprungligen 6 st. En och en föll, misstänkte först att labiatusarna var de skyldiga, tyckte att de var morgonpigga och pigga på att nafsa efter mer sömniga fiskar. Men eftersom rivulatusarna slutade dö när det var en kvar så måste det vara interspecifikt. (Kanske jag hade 6 hannar.)

                    Ibland plaskar det till när nån får sig ett tjuvnyp, och oftast saknar någon eller några ett fjäll, men inget värre, ännu. Hoppas ingen får för sig att börja leka, dels blir det antagligen bråk då, och dels vill jag inte bli med yngel av dessa arter.
                    Låter bra det! Hehe ja det är ju oftast lek som "förstör" friden i ett CA kar..
                    Men å andra sidan så finns det inte mycket som slår att titta på när föräldrarna vallar och försvarar sina yngel..
                    Mvh Jocke
                    Centralamerikanska Ciklider!

                    Kommentar

                    • Mikael W
                      NCS Medlem
                      • augusti 2002
                      • 8596

                      #55
                      Hej

                      Så här ser den största festae-honan ut idag. Hon är ca 20 cm och ganska grann, tycker jag. Den största hannen är rejält över 20 cm, men mest bara mörk hela tiden. Är något fel? (De andra hannarna är också mörka.)
                      mvh
                      Mikael W
                      (NCS-medlem sedan 1981)

                      Kommentar

                      • Johan
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 3029

                        #56
                        fina festae =)

                        Kommentar

                        • Mikael W
                          NCS Medlem
                          • augusti 2002
                          • 8596

                          #57
                          Så blev det barn...

                          Nej inte jag, men labiatusarna....

                          Föräldrarna har tagit över halva akvariet och alla andra firrar får tränga ihop sig i andra halvan. Har sugit upp några tiotal yngel och satt dem på tillväxt i ett annat kar, de här ynglen som går kvar med föräldrarna lär nog inte bli långlivade.
                          mvh
                          Mikael W
                          (NCS-medlem sedan 1981)

                          Kommentar

                          • Mikael W
                            NCS Medlem
                            • augusti 2002
                            • 8596

                            #58
                            17 dygn har gått. Det finns fortfarande kvar något tiotal yngel, som föräldrarna vaktar och lotsar omkring i akvariet. Detta utgör ett visst störningsmoment för de andra fiskarna. Mestadels håller labiatusarna till bakom en stor sten i vänstra delen av karet, och de andra får tränga ihop sig i andra ändan, men emellanåt vill labiatusarna plötsligt vara där och då blir det ett himla jagande och plask innan alla andra är över på vänstra planhalvan.

                            Vad är det som gör att de andra fiskarna inte äter upp ynglen? Är de för små för att intressera? Eller är de för "dyra"?

                            Hittade två managuensis i en affär, i samma storlek som min ensamma hona. De har nu varit i akvariet i en vecka drygt, de får nog stryk hela tiden, men eftersom de inte blivit ihjälslagna ännu hoppas jag att de skall bli inbegripna så småningom.
                            mvh
                            Mikael W
                            (NCS-medlem sedan 1981)

                            Kommentar

                            • Gäst

                              #59
                              Hej!

                              Hej!
                              Mikael har ni några bra butiker i Helsingfors när det gäller hobbyn?/Ann-Mari

                              Kommentar

                              • Mikael W
                                NCS Medlem
                                • augusti 2002
                                • 8596

                                #60
                                Ursprungligen postat av annmari
                                Hej!
                                Mikael har ni några bra butiker i Helsingfors när det gäller hobbyn?/Ann-Mari
                                Hej
                                Jag kan ju inte göra reklam här. Titta på listan med rabattbutiker.
                                mvh
                                Mikael W
                                (NCS-medlem sedan 1981)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...