Rekomendation pa sevard zoobutik i tyskland?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dedlander
    Användare
    • januari 2005
    • 25

    Rekomendation pa sevard zoobutik i tyskland?

    Hej
    Sitter nu och planerar en hemresa fran italien. Tanken att kora igenom och ta en mini semester i antingen mynchen eller hamburg. Vet nagon om det fins nagon sevard butik dar? Tyskland ar ju det stora landet vad galler akvaristik enligt manga. Sa om nagon har ett tipps pa affar som har mer an vanligt med centralare och eller sydamerikanare far ni garna skriva nagra rader med tipps.

    Soliga halsningar D.
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #2
    Det var just det med sydamerikanare/centralare... kring Hamburg rekommenderar jag alltid Aquarium Tonndorf. Brukar har mycket Apisto och en hel del annan intressant småfisk (mest stimfisk), samt en del annat. Centralare tror jag dock inte de är så stora på. Munchen har jag inte alls pejl på.

    Aquaristik-Fachgeschäft in Hamburg Tonndorf für Süßwasser- und Meerwasser-Aquarien und Teiche. Profis beraten Sie.


    Annars är jag helt med på att Tyskland (möjligen i konkurrens med Japan) är akvariestollarnas paradis. Kan till och med sträcka mig till alla "små-märkliga-hobbies" paradis när det gäller Tyskland.

    God tur,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • Mr.Fish
      Användare
      • maj 2004
      • 1403

      #3
      Kölle-Zoo finns på fyra ställen från mellersta till södra Tyskland
      Kölle Zoo ist Dein Tierfachmarkt für Hund, Katze, Kleintier, Vogel, Wildvogel sowie Süß- und Meerwasser-Aquaristik und Teich.

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #4
        Kanske läge då att nämna Welke, Megapet. Finns på flera ställen i Tyskland vet jag, men jag har enbart besökt två butiker i Köln-området (enligt mig det område där det finns flest bra butiker samlade på ett ställe). Månne passerar du någon:



        Brukar inte vara så attans spännande på fisk, men behöver du tillbehör hittar du dem där.

        Hilsen igen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • Lars Andersson
          NCS Medlem
          • oktober 2002
          • 601

          #5
          Jag har varit hos tre av Welkes butiker i Tyskland. Den i Duisburg som skall vara en av de största är inte så bra som den stora på Borsigstraße 2 i Dortmund (det finns två "butiker" i Dortmund). Den är nog den bästa butik av den nyare superstora butiktypen som jag sett. Långt mycket bättre än ZooZajac i Duisburg. Den nya ZooZajac-"butiken" (f. d. industrilokal) gillar jag inte. Den gamla ZooZajacbutiken i centrala Duisburg vet jag inte om den finns kvar. Den var ganska bra. Störst är inte alltid bäst. Näst störst av alla butiker i Tyskland skall Welkes butik i Köln vara. Adressen är Barbarastrasse 3-9 i stadsdelen Riehl.

          Både Welke och ZooZajac har fantastiskt fina kataloger över akvarieprylar. De är enorma och kan användas som bibel för pryltokiga akvarister. Båda firmorna tillhör högprissegmentet av tyska handlare.

          Annars finns det ju många vanliga akvariebutiker. En jag gillar är Aquarium Wilhelmi som verkligen har ett häftigt stort fisksortiment. Det ligger i en förort till Dortmund som heter Bodelschwing. Ett sortiment med 40 - 50 arter av odlade L-malar som jag aldrig sett ens hälften av tidigare och sex-åtta arter sötvattenkulfisk säger allt. Malawi och Tanganyika är det inte så mycket bevänt med. Amerikanska ciklider kommer jag inte ihåg om jag såg några. Bra tillbehörsavdelning också. Jag köpte ett antal begagnade böcker där för någon månad sedan. Och som i de flesta större tyska butiker en bra saltavdelning.

          När du åkte ner till Italien så borde du ha köpt några tyska akvarietidningar för att se annonserna. De kan ge en hel del vägledning till sortimentet hos butiken.


          Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

          Kommentar

          • kaj.p
            Användare
            • april 2002
            • 2294

            #6
            Den gamla zoozajacbutiken fanns kvar iallafall i våras och efter den nya hade öppnat. Gillar sedan också Aquarium Wilhelmi, de har också en stor odlingsanläggning en liten bit bort.
            Diskussällskapet
            www.diskusforum.se

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • maj 2005
              • 4642

              #7
              Just det, himla slugt att köpa akvarietidningen DATZ det första du gör när du kommer till Tyskland. Där står mängder med annonser, oftast något specade på vad de pysslar med.

              Annars är Wilhelmi helt ok, det instämmer jag klart i!!

              Wir haben alles was Sie für Ihr Aquarium brauchen, Technik von den führenden Firmen, riesige Auswahl an Zierfischen, Aquarien in allen Größen


              Zoo-Zajac, den butiken som håller i Tetra-mässorna (vet inte vilken av dem det är), hade en jäkla massa olika firrar när vi var där i våras. Dock var det taskig kvalitet på det mesta och dyra priser.

              Hilsen,

              P
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              • dedlander
                Användare
                • januari 2005
                • 25

                #8
                Tackar för tippset på http://www.aquarium-tonndorf.de/
                Vart där och hittade saker jag aldrig sett förut :-)
                Inte mycket ciklider ( ca 10 arter) men har aldrig sett så mycket konstiga tetror och goobis, körde hem med en liten XXXgoobi spec, har inte sett dessa filurer tidigare och kunde inte låta bli att köpa dem.
                Köpte 6st och alla klarade sig 10 timmar i bilen. Tror att jag räknade till över 6 st olika goobis i affären, ska bli spännande att se vad det blir av mina 6.

                Återigen TACK!
                //D

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 4642

                  #9
                  Skoj att det blev bra!! Jag gillar en hel del olika firrar och Tonndorf är för mig alltid värt en extra omväg om jag får chansen. Himla trevlig butik, kunnig personal och skoj fisk.

                  Hoppas gobysarna tar sig, har själv Rhinogobius wui. Inte köpte från Tonndorf, men i Tyskland i allafall...

                  Hilsen,

                  P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  • dedlander
                    Användare
                    • januari 2005
                    • 25

                    #10
                    Ja de ser bra intressanta ut, kul att testa lite annat än ciklider.
                    De går just nu med mina panamesis yngel 3-4cm men skall göra ordning ett eget kar till dem. Rhinogobius spec tror jag mina kallades.

                    //D

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      Användare
                      • maj 2005
                      • 4642

                      #11
                      Mm, det finns många sanslöst fräcka gobider. En del sötvattensvarianter verkar hålla revir ungefär som ciklider, och hannen vaktar ynglen tills de kläcks i allafall. Av det jag sett kring gobider så verkar infon stämma på mina i allafall - hannarna gräver grottor, jagar honor och fightas lite lagom inbördes (inget blodvite). Rätt fräckt att de har bukfenorna som sugkoppar också, så reviret går upp längs rutan i mitt fall.

                      Hilsen,

                      P
                      Ingen fisk har läst böckerna.

                      Kommentar

                      • cichlids4fun
                        NCS Medlem
                        • april 2002
                        • 3111

                        #12
                        Hej.

                        någon som vet nåt om dessa butiker i köln?

                        öppet söndagar tex?

                        jag försökte kika på deras hemsida men jag är rätt dassig på tyska så....
                        Mvh
                        Peter

                        don´t drink water-fish ..... in it!

                        Kommentar

                        • Wilhelm
                          Användare
                          • april 2002
                          • 9122

                          #13
                          Söndagar är det stängt! Vilodag. Möjligen att de stora varuhusen med akvarieavdelning har söndagsöppet numera.
                          mvh Wilhelm

                          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                          www.linkopings-akvarieforening.net/
                          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                          Kommentar

                          • cichlids4fun
                            NCS Medlem
                            • april 2002
                            • 3111

                            #14
                            Tjena.

                            finns det några sådana i köln då?

                            är bara ledig på söndagen och i köln på söndagen, möjligtvis har jag några timmar ledigt på fredagen i Essen, nån som vet nåt där?

                            är köln´s fiskutställning värt att besöka öppet söndag?
                            Mvh
                            Peter

                            don´t drink water-fish ..... in it!

                            Kommentar

                            • LN
                              Användare
                              • december 2004
                              • 4744

                              #15
                              DATZ som sagt är full av annonser. Ni hittar den på bibliotek i Sverige, då blir det lättare att planera resan (så slipper ni vänta till ni kommer till Tyskland för att få tag i ett ex.)
                              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...