Vieja 2005

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pangaea
    Användare
    • februari 2004
    • 390

    Vieja 2005

    Luften verkar ha gått ur den gamla Viejatråden i början på året så jag startar därför upp en ny för alla oss som gillar dessa intressanta fiskar.

    Mitt eget Viejabestånd ser ut enligt följande:

    1 par maculicauda, stl. 25-30 cm
    1 par zonata, stl. 20-25 cm
    1 par bifasciata, stl. 20-25 cm
    4 st tonåriga synspila på mellan 10-17 cm

    Maculicaudaparet har lagt beslag på ett hörn i stora karet och håller ömson på att putsa stenar, ömsom jaga iväg karets övriga innevånare om de kommer för nära. De är duktigt skinnflådda om nosen nu båda två efter allt lip-lockande och skakande. De verkar väldigt omständiga av sig och har hållt på med detta i drygt tre veckor nu. Man får hoppas att de kommer till skott snart och att de inte skjuter lösplugg... [:p]

    Nyast i samlingen är annars zonataparet. Jag stjälpte i dom tillsammans med synspilorna i lilla karet varpå min största synspilahona fullständigt fick fnatt. Hon blev fullständigt blixtförälskad i den stora ståtliga zonatahannen och använde sig av varje förföringsknep i boken för att försöka fånga hans intresse. Sina egna artfränder jagade hon dock snabbt bort så fort de kom i närheten. Zonatahanen verkade faktiskt inte heller helt ointresserad. Sin egen hona var han dock bara brutal emot och spöade skiten ur henne varje morgon så att hon bara stod och flämtade vid ytan. Så för att återställa lugnet flyttade jag över honom till stora karet och det går faktiskt riktigt hyfsat. Han klarar av att stå emot både maculicaudorna och bifasciataparet fint.

    Nu är det er tur att dela med er av era erfarenheter. Här kommer ett par bilder så länge.

    Maculicaudahane:


    Zonatahane:
    "..Det är bara att bryta ihop å komma igen..."

    Min zoon

    /Magnus
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    #2
    Jag har väl inte så mycket erfarenhet att skylta med men jag har haft några halvstora exemplar av bifasciata, synspila och zonata och tycker samtliga var rätt aktiva vilket jag gillade. Sedan tycker jag Viejor i allmänhet är fruktansvärt snygga, zonatan är kanske snyggaste fisken i hela hobbyn enligt min mening, alla färgglada afrikanska ciklider inräknade.
    Enda nackdelen med Viejorna är väl att de flesta är växtätare, jag är ju mer intresserad av rovfiskar, men det är ju bara jag det, rent allmänt så tycker jag det är märkligt att de inte är populärare speciellt bland oss som har centralare då de både har personlighet och attityd och ju faktiskt är fantastiskt fina fiskar också.
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

    Kommentar

    • anli
      Användare
      • mars 2003
      • 3740

      #3
      En del säger att det är svårt att få stabila par... stämmer det?
      Anders L

      Kommentar

      • Pangaea
        Användare
        • februari 2004
        • 390

        #4
        citat:Ursprungligen skickat av FI

        Sedan tycker jag Viejor i allmänhet är fruktansvärt snygga, zonatan är kanske snyggaste fisken i hela hobbyn enligt min mening, alla färgglada afrikanska ciklider inräknade.
        Håller helt klart med. Min stora Zonatahane är en riktig juvel. Synd bara att han också visade sig vara en första klassens hustrumisshandlare.
        Är även lite sugen på att prova regani som finns på akvarielagret för tillfället. Det får nog dock vänta. Man har ju inte obegränsad akvarievolym direkt. Sen verkar ju korsningsrisken mellan vissa arter rätt uppenbar.
        "..Det är bara att bryta ihop å komma igen..."

        Min zoon

        /Magnus

        Kommentar

        • Micke Jarhl
          Användare
          • april 2002
          • 2277

          #5
          Hej I mitt kar har jag 1 stort par V.synspila där Hanen är dominant från och till, låter inte honan vara ifred långa stundet speciellt vi matning vilket jag tycker är lite synd faktiskt hanen är minst 25 troligen större honan ligger på 20 cm,Sen går där 2 hanar av V.Mauculicada tillsammans med 1st C.Pearsi hane(Visserligen är den inte en veja men snarlik i formen Iaf) dom tre håller ihop på ett lustigt sätt verkar vara kompisar håller ihop och bråkar med mina Managuense nästan dagligen dock utan skador.Hoppas jag inte förstörde tråden nu med annan fisk isf ber jag om ursäkt
          mvh MJ
          Micke Jarhl Med akvarium!

          Kommentar

          • jinnarparen
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 2670

            #6
            citat:Är även lite sugen på att prova regani som finns på akvarielagret för tillfället
            Vill du ha en fredlig fisk så skall du skaffa dig regani. Fredligare fisk får man leta efter. Viss aggresssion inom den egna arten har jag noterat men mot andra arter är de väldigt fredliga. Det är snarare så att de har stora problem att hävda sig mot andra arter.
            Annars så är de väldigt nyfikna på allt som rör sig och vill gärna simma omkring och plocka runt bland stenarna på bottnen.

            Sen är ju denna art inte så vanlig heller, snarare väldigt ovanlig.
            Färgmässigt är den heller inte dum, vad sägs om en metallicfärg på kroppen som skiftar allt från ljusgrönt över till ljusblå beroende på humör. Fenorna har fullt med små röda prickar.
            Åter till CA

            Det är där jag hör hemma

            Kommentar

            • Pangaea
              Användare
              • februari 2004
              • 390

              #7
              jinnarparen: Faktum är att det är mycket tack vare dina bilder som jag blivit intresserad av just regani... Dina exemplar är verkligen tjusiga...
              Tyvärr så lär det dock inte bli några såna inom överskådlig framtid... Även om de är kanonsnygga och jag har ett större kar på ingång så har jag ett par andra arter före på önskelistan... nämligen pearsei och friedrichsthalii... lyckas jag få tag i dom finns det helt enkelt inte plats för reganin...
              "..Det är bara att bryta ihop å komma igen..."

              Min zoon

              /Magnus

              Kommentar

              • Pangaea
                Användare
                • februari 2004
                • 390

                #8
                Är lite fundersam över mitt maculicaudapar... De har hållt på med lekbestyren i en dryg månad nu men verkar ha otroligt svårt att komma till skott... De senaste veckorna har de ägnat åt ringdans, skakningar, ryckningar och liplocking så att läppar och fenor hänger i trasor... De är definitivt ingen vacker syn för tillfället... De har ju knappt käkat något under hela tiden heller...
                Grejen är ju bara det att det inte händer så mycket mer... Är de alltid så här omständiga av sig eller är det något som gått snett..? Även om jag inte har haft paret mer än några månader så skulle det vara ett etablerat par med flera lekar bakom sig...

                Här är en halvtaskig bild som kanske ger en hint om hur det kan se ut:

                "..Det är bara att bryta ihop å komma igen..."

                Min zoon

                /Magnus

                Kommentar

                • jinnarparen
                  NCS Medlem
                  • april 2002
                  • 2670

                  #9
                  Dina maculicaudors beteende stämmer inte överens med de jag har. När de väl leker så kommer det ganska plötsligt. Man märker att det är något på gång ca en vecka i förväg - de börjar helt enkelt bry sig om varandra. Därefter mörknar honan och hennes ögon blir blir vita. Hanens aggressivitet ökar och så börjar han gräva...och gräva.
                  Efter en vecka så ligger det ägg på ett utvalt ställe.
                  Än så länge har de inte kunnat ha frisimmande yngel i kratet en längre tid, max 2 veckor.
                  Noterbart också är att det bara har varit mellan januari och april som de lekt (2:a året nu). Övrig tid så bryr de sig inte om varandra.
                  Hanen är kung i karet, så han lägger man märke till, men honan bara smyger omkring i karet resten av året.
                  Jag räknar ändå detta par som ett av de bätre jag haft då hanen sällan jagar honan. Viejorna kan tyvärr vara rätt duktiga på detta.
                  Åter till CA

                  Det är där jag hör hemma

                  Kommentar

                  • Pangaea
                    Användare
                    • februari 2004
                    • 390

                    #10
                    Tja... jag vete sjutton... Något verkar ha gått snett iaf... Nu håller nämligen honan på att jaga runt hanen... knappast normalt va..? I och för sig är det han som verkar blivit mest medtagen av hela denna utdragna procedur... han står mest still i det hörn de reserverat med trasiga fenor och en underläpp som hänger i slamsor... weird...
                    "..Det är bara att bryta ihop å komma igen..."

                    Min zoon

                    /Magnus

                    Kommentar

                    • Pangaea
                      Användare
                      • februari 2004
                      • 390

                      #11
                      Tänkte bara meddela att min maculicaudalek nu fullständigt skitit sig... Den som tog mest stryk efter en dryg månads våldsamma ringdanser och liplockande var hanen... Läpparna hängde i stora slamsor och nu står han mest i ett hörn uppe vid ytan och försöker kurera sig... Så från att ha varit kung i karet så har han nu en ganska så undanskymd position och den som tagit över som regent är honan... Händer nåt i karet som hon inte gillar så är hon genast där och styr upp situationen... Så ger hon även igen hanen för gammal ost då och då också... märkligt... jag vet inte vad som kan ha hänt... kanske var det jag som störde deras lek för mycket... man bytte ju vatten å slamsög å plockade upp och släppte ner en och annan firre under tiden så det kanske var det som gjorde att det sket sig...

                      För närvarande så har jag även alla mina tre stora vieja-par tillsammans i stora karet... Det funkar faktiskt över förväntan än så länge... De största aggressionerna förekommer mellan bifasciata-hanen och zonata-honan... De verkar inte gilla varandra speciellt mycket och bråkar rätt ofta men maculicaudahonan ser till att det inte spårar ur... Blir det för våldsamt är hon där och särar på dem... Det ser rätt kul ut faktiskt...

                      Hoppas hur som helst att maculicauda-hanen hittar sitt rätta jag igen och att de även hittar tillbaka till varandra... man vill ju ha YNGEL!!!
                      "..Det är bara att bryta ihop å komma igen..."

                      Min zoon

                      /Magnus

                      Kommentar

                      • aquanord
                        Användare
                        • januari 2005
                        • 373

                        #12
                        Kapar in mig lite på veijatråden.
                        Fick för någon vecka sedan hem 5 st Veija Synspila 5-7cm som håller på att göra sig hemmastadda och äta upp sig för fullt i karet efter en traumatisk transport från söder. Jag har aldrig hållit några CA-ciklider tidigare så det känns spännande att se vad det blir av dessa. Vid vilken storlek brukar de ungefär få lite färg? För tillfället har de ingen direkt teckning förutom den svarta randen på stjärtfenan. Hur pass snabbväxande är synspilorna? De simmar just nu tillsammans med 2st oscar i ungefär samma storlek och dessa verkar växa en millimeter för varje gång man vänder sig bort från akvariumet. Det känns som att synspilorna inte riktigt kommer att hänga med i deras tillväxttakt.
                        simma lungt...
                        ------------------------
                        www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
                        Umeå akvarieförening
                        ------------------------

                        Kommentar

                        • jarinen
                          Användare
                          • april 2003
                          • 1888

                          #13
                          Jag tror det där med färgen hänger lite på vad dom går ihop med och vattenvärden. Jag har 6st synspila yngel runt 7cm och 2 av dom går i mitt 150 med eldbukar och de är som du beskriver dom, endast ett svart streck.
                          4 st går hos polarn i hans 540(i väntan på en lösning) med en fullvuxen zonatum och några hantlar och de har färgat ut något ruskigt. Så de kan om det stämmer visa världens färgprakt redan i den storleken.

                          Angående hur fort de växer så skulle jag påstå de växer ruskigt fort om man går in för det(vattenbyten och mycket och bra mat). Synspila stor som liten är en ätmaskin som inte har någon botten och de ser komiska ut ibland när det ser ut som de har ett skruvstäd i buken på tvären och vill ha mer. De perioder jag gått in lite för matningen på dom så har de växt i synen så att säga.

                          Mvh Jari

                          Kommentar

                          • pirran
                            Användare
                            • december 2004
                            • 186

                            #14
                            Hej jag har ingen erfarenhet av synspila men har en hane och en hona och honan har blivit jättetjock och ser ut som hon har äggläggnings röret (eller vad det kallas) ute hon jagar febrilt på de andra fiskarna och ägnar sej mycket vid en grop vid ett stenröse dock har inget hänt än.. hon och hannen små bråkar och är ihop rätt mycket men han verkar disträ.. det verkar som honan söker uppmärksamhet av honom men han bara simmar iväg helt plötsligt.. tror ni att det kan vara nåt på g?? Dom har inte lekt innan.
                            pirran

                            Kommentar

                            • Pangaea
                              Användare
                              • februari 2004
                              • 390

                              #15
                              Det låter ju onekligen som det är något på gång... Hur stora är dina synspilor..? Vad har du för andra fiskar i karet.
                              Det där med att honan är hetare på gröten och att hanen inte riktigt verkar fatta vad som är på g känner jag igen från mina firrar. Mina två största synspilor beter precis likadant. I mitt fall tror jag det beror på att min hona är äldre än hanen och att han fortfarande är en tonåring som nog precis blivit könsmogen. Eller också är det kanske varannan damernas...
                              "..Det är bara att bryta ihop å komma igen..."

                              Min zoon

                              /Magnus

                              Kommentar

                              Arbetssätt...