Citrinellum 2005

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anli
    Användare
    • mars 2003
    • 3740

    Citrinellum 2005

    Nu är det dags att starta en ”citrinellum tråd”, alldeles för lite snack om denna fina ciklid! Även Labiatum är välkomna, jag är inte så kinkig
    Det bör ju finnas en hel del hussar å mattar till denna underbart personliga fisk (den ulitimata ”pet-fish” kandidaten), den kan ju inte direkt betraktas som ovanlig…
    Själv har jag en ensam stor hane: http://www.lindersson.se/Akvarium/Fiskar/Midas.htm
    Tyvärr så har han ingen partner, men jag letar...
    Så kör i gång, jag vet att ni finns där ute!

    ps jag såg en fin bild i går på Posses/alexsanders nya lilla röd/guldiga sak! Mycket läcker!
    Anders L
  • Vomera
    Användare
    • juni 2004
    • 102

    #2
    Har just nu fyra ganska små Citrinellum, den största är väl ca 12 cm skulle jag tro. Kommer göra mig av med samtliga innan månadsskiftet då jag tänkt satsa helt på mina jaggor.

    Den orange varianten är inte speciellt fin enligt mitt tycke och jag vet ärligt talat inte varför jag överhuvudtaget skaffade den, kanske för att fylla karet med mer liv, vem vet

    Vad finns det igentligen för färgvarianter av denna ciklid, har fått för mig att det är ett par eller är jag ute o snurrar ?

    Kommentar

    • anli
      Användare
      • mars 2003
      • 3740

      #3
      citat:Ursprungligen skickat av Vomera

      Har just nu fyra ganska små Citrinellum, den största är väl ca 12 cm skulle jag tro. Kommer göra mig av med samtliga innan månadsskiftet då jag tänkt satsa helt på mina jaggor.

      Den orange varianten är inte speciellt fin enligt mitt tycke och jag vet ärligt talat inte varför jag överhuvudtaget skaffade den, kanske för att fylla karet med mer liv, vem vet

      Vad finns det igentligen för färgvarianter av denna ciklid, har fått för mig att det är ett par eller är jag ute o snurrar ?
      Problemet är att personligheten kommer först när det börjar få lite size, typ +20 eller så. Tyckte min bara simmade omkring ochså snäll ut och så... pang! Allmänt problem med centralare är ju att alla akvarister inte har tålmaod att vänta. Otroligt cool med en fisk som betraktar hela rummet som sitt revir Citrinellum måste hypas lite mer (som jaggor, varenda kotte har väl sånna snart)!
      Färgvarianterna verkar vara oändliga!
      Själv har jag tagit bort allt färgfoder, vill att min Midas skall vara svartvit, just nu har den fortfarande lite rosiga kinder efter Hikari gold.
      Anders L

      Kommentar

      • FI
        Användare
        • augusti 2002
        • 3743

        #4
        Jo jag tycker också citrinellumciklider är riktigt speciella, även som små faktiskt, väldigt nyfikna och pigga och alerta fiskar. Då de blir större blir de mest jobbiga tycker jag, men det är givetvis för att jag aldrig satsat fullt ut på att ha en citrinellum som petfish och tillsammans med andra fiskar så tillför de mest problem enligt min erfarenhet, det är liksom bara en tidsfråga innan de rensar rent i karet hehe.
        Citrinellumhonan jag har skrivit en del om här på forumet hade jag dock ett tag för sig själv, i sina bästa stunder var hon kanske en av de ballaste fiskarna jag någonsin ägt, men en ensammen hona är ingen hit och då hon lade ägg och sedan stod i veckor och fläktade sina sedan långt tillbaka mögliga obefruktade ägg så var det inte så kul längre... Men en ensammen snyggt färgad hane i en rejäl balja sitter fortfarande högt uppe på min vill-ha-lista.

        En bild på honan.


        Och diverse ungfiskar, några bilder visar deras spännande fas under uppväxten då de ändrar färg.







        Intressant för övrigt att du nämner det där med Hikari Golds påverkan då det gäller färgerna anli. Jag misstänker själv att jaggor drabbas av samma skumma färgförändring då de käkar färgframhävande foder, lite tråkigt om det skulle vara så då vi under flera år nu har tjatat om att svenska jaggor är gulblaskiga... Det kanske bara är fodret som gör dem så.
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

        Kommentar

        • posse
          Användare
          • april 2002
          • 96

          #5
          Jag kunde inte hålla mig!
          Skoj med centraler plus att det var bra priser! Att det slank med en afrikan var ren impuls, de får gå som strykfisk tills de ger sig på resten av fisken då åker de ur! =)
          Länk till bilder kommer!

          Kommentar

          • posse
            Användare
            • april 2002
            • 96

            #6
            Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!

            Bilder!

            Kommentar

            • FI
              Användare
              • augusti 2002
              • 3743

              #7
              Men fatta vad snygg den där var! Helt sjukt ju! Det är bara att gratulera, snyggaste citrinellumen jag sett tror jag. Jag har faktiskt aldrig sett en med en sån där färgkombination tidigare, rött huvud och gul kropp. Originellt och snyggt. Låt nu kameran gå varm posse. =)
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

              Kommentar

              • anli
                Användare
                • mars 2003
                • 3740

                #8
                Japp, en sån hona det vore fina fisken!
                Anders L

                Kommentar

                • posse
                  Användare
                  • april 2002
                  • 96

                  #9
                  Kommer mer bilder imorgon!
                  Han är chef i burken för stunden, kaxig som bara den!

                  Kommentar

                  • Vomera
                    Användare
                    • juni 2004
                    • 102

                    #10
                    Japp det var en fin Citrinellum du har Posse ! Vad fick du ge för den ?

                    Kommentar

                    • posse
                      Användare
                      • april 2002
                      • 96

                      #11
                      50:-

                      Kommentar

                      • imported_n/a
                        Användare
                        • oktober 2002
                        • 405

                        #12
                        Har en Citrunellum på 25cm som jag fick för några tior(affären ville inte ha den). Jag har tidigare aldrig haft Citrunellum, blev förvånad av att den är så enormt revirhävdande, den blev "chef" i karet direkt (över Trimac och Jackar), har hittills inte skadat någon medinnevånare men hugger mig i handen så blodet "sprutar" om jag sticker ner näven. Blev imponerad av exemplaret som var tvåfärgad, min är ljust orange.
                        Kul om man får veta mer om Era erfarenheter om arten.

                        Kommentar

                        • anli
                          Användare
                          • mars 2003
                          • 3740

                          #13
                          Ah.. denna tråd verkar lovande! det poppar upp citrinellumägare som svampar i marken
                          Bra BS, du har oxå en 25 cm:are De blir verkligen maffiga djur när de kryper upp mot 30 och över
                          Anders L

                          Kommentar

                          • imported_n/a
                            Användare
                            • november 2004
                            • 572

                            #14
                            Gruvar mig lite för det här med att det inte ska finnas "pure" citrinellum i sverige pga inblandning av labiatum.....Detta antar jag är för att odlare spridit yngel pga okunskap...eller?....menar nu.."man måste handla från usa om man ska få riktig"..kan detta verkligen stämma att vi här i sverige är okunnigare än jänkare?[8D],menar misstag begås väl ocskå där?Om man inte lite blint på att de är vf förståss

                            Kommentar

                            • anli
                              Användare
                              • mars 2003
                              • 3740

                              #15
                              Posses såg väldigt "pure" ut runt munnen, verkar vara rund uppifrån så att säga (som min)
                              Eller har jag fel posse?
                              Anders L

                              Kommentar

                              Arbetssätt...