Etroplus Suratensis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ssm6sky

    Etroplus Suratensis

    Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av Etroplus Suratensis,jag har fått ett hundra tal yngel som nu är frisimmande.Hur länge kan dom gå med föräldrarna och om dom skall växa upp i bräck eller sötvatten.Jag är oxå tacksam för alla andra svar angående dessa fiskar.
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Jag har inte så mycket information att komma med men en del. Diamantcikliden blir mycket vackrare i bräckt vatten och det står i böcker att vuxna fiskar inte klarar sig i sött till skilnad från ungdjur. Jag har en bekant som odlat dem i både bräckt vatten och rent stockholmsvatten utan salt somdessutom har lågt kH. Nu gör han "alla fel" med allt annat men lyckas med fisk på ett sätt som ingen annan gör. Salt i vattnet är alltså att föredra. Troligen får du problem med sjukdomar utan. Jag har sett bilder på diamantpar som har relativt stora yngel (1,5-2cm) och jag har ett minne av att de i naturen vaktar yngel "jättelänge".

    Ps. Jag bytte kategori på inlägget, eftersom diamantcikliden kommer från Indien. Håller med om att det inte finns någon självklar kategori. Ds.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • ssm6sky

      #3
      Tack för svaret Ola din bekant skulle vara intressant att komma i kontakt med om det går.Jag har fått den uppfattningen att dom leker i minder salt vatten eller sött på grund av att när jag sänker salthalten till under 0,5% så leker dom direkt.Vet du om det är så för då kan man ju anta att dom vandra upp för något vattendarg för att leka.

      Kommentar

      Arbetssätt...