Paratilapia Polleni

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ScreamingBroccoli
    Användare
    • mars 2013
    • 231

    Paratilapia Polleni

    EDIT: Insåg precis att jag lyckats posta det här inlägget i fel forumdel. Om någon moderator kan flytta det till rätt avdelning vore jag tacksam.

    Hallå

    Jag köpte för en tid sen 4st ungdjur på runt 5cm av Paratilapia polleni i hopp om att få ut ett par. De gick i ett 325l (130x50x50) med ett något större guldsömspar och lite annat. Inledningsvis var det ganska lugnt. Guldsömmarna som leker ofta höll sitt revir i karets vänstra del och den största pollenin tog upp ett revir i andra änden av karet. Men efter någon månad hade den största pollenin växt ifrån de andra rejält och vräkte guldsömmarna från deras revir. Ytterligare en tid efter det slogs guldsömshanen (som var jämnstor) nära på ihjäl. Då skärmade jag av ~25cm av karet åt guldsömshonan med yngel och flyttade hanen. På den kvarvarande metern som blev över fanns bara de 4 madagaskarcikliderna. Raskt jagades de tre mindre upp i ett hörn och gavs rejält med stryk tills jag flyttade på dom också.

    Så nu går han(?) ensam i karet med en grupp L015 som är det enda som tolererats hitintills. Jag skulle uppskatta storleken till strax över 10cm och det är inte alls ovanligt att min hand blir attackerad om jag rotar i karet. Logiskt sett borde jag göra mig av med fisken, men jag har blivit märkligt fäst vid den och skulle i alla fall vilja göra ett försök att hitta en partner och något som är robust nog att stå emot.

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0558.jpg
Visningar: 1
Storlek: 827,6 KB
ID: 700869
    Bilden är tagen i dassigt ljus igenom skitigt glas med en kass mobilkamera och gör inte färgerna rättvisa.

    Rimligen borde det vara en hane, men är det inte honorna som är blåaktiga i tonen? Har någon här erfarenhet av den här fisken och vet hur stort revir den tar och således hur stort kar jag behöver för att annan fisk ska lämnas ifred? Som det varit har den attackerat det mesta som kommit in i reviren oavsett vad det varit för fisk. Är det troligt att det är frågan om en ovanligt grinig individ som helt enkelt inte tolererar sällskap eller kan jag tillföra en större partner och se om det fungerar? Är det för sent att pröva att tillföra en ny grupp ungdjur med den här fisken i ett längre kart med väldigt gott om gömställen i hopp om att den ska hitta en partner?
    Senast redigerad av ScreamingBroccoli; 21 september 2015, 22:43.
  • Pabbe
    NCS Medlem
    • september 2006
    • 1805

    #2
    Flyttat.
    Fin art som jag inte har erfarenhet av. Att bli attackerad när man stoppar i handen, det har jag väl bara blivit när en art har lekt. Denna individ verkar ju oerhört revirhävdande.
    Hoppas någon som haft den kan komma med lite input.

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Ser snygg ut, jag har inte haft arten eller någon som varit så aggressiv, men jag misstänker att det är samma lösningar som alltid med aggressiva individer.
      Många andra fiskar som gör att han blir lite förvirrad vem han ska jaga samt fördelar aggressionerna lite
      Gömställen och föremål som går att simma runt.
      Reviravgränsningar genom att bygga linjer i akvariet som skapar naturliga områden som kan skyddas. Större sten med rot över som gör att det nästan tar stopp.
      Kanske skaffa någon annan stor fisks om den inte kan ge sig på direkt.
      Om du skaffar fler fiskar kan det vara bra att ta bort denna någon vecka så att de andra blir hemmastadda innan de hamnar i slagsmål.

      Jag letar efter bilder på small spot och large spot av denna art. Någon som vet mer om dessa och varför de skiljer och vilken du har?
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Ursprungligen postat av DaRe
        Någon som vet mer om dessa och varför de skiljer och vilken du har?
        Det står lite här https://www.ciklid.org/artikelarkiv/...01202&lopnr=11 Det finns i princip inget vetenskapligt publicerat om dessa fiskar de senaste tio åren. Jag har för mig att jag hörde av mig till Paul Loiselle med frågan om vi fick översätta artikeln utan att få svar.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Mikael W
          NCS Medlem
          • augusti 2002
          • 8596

          #5
          Det finns en hel del i stora Madagaskarboken. Enligt den finns det utöver P. polleni fyra P. sp. med små prickar och distinkt olika förekomstområden.
          mvh
          Mikael W
          (NCS-medlem sedan 1981)

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Ursprungligen postat av Mikael W
            Det finns en hel del i stora Madagaskarboken. Enligt den finns det utöver P. polleni fyra P. sp. med små prickar och distinkt olika förekomstområden.
            Det verkar vara en del på gång och har varit det länge. Tråkigt att de inte publicerats vetenskapligt.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #7
              Kanske borde vi lägga in dessa i artregistret. Vet ni vilka som skrivit boken samt håller på att forska? Jag kan ta kontakt med dem.
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                JC Nourisatt var akvarist men i kontakt med forskare. Han dog i cerebral malaria i Frankrike. Då fanns boken på franska. Patrick och Sonia G fick den översatt till engelsks. Louisel är forskare men måste vara pensionär.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #9
                  Sonia har en artikel i CB https://www.ciklid.org/artikelarkiv/...onia%20Guinane
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #10
                    Boken är recenserad här https://www.ciklid.org/artikelarkiv/...00503&lopnr=22
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      #11
                      Stjärna!
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #12
                        Paul Loiselle är tydligen mycket aktiv fortfarande och ska prata på ACA konvent (Viktoriaciklider) men har nyss pratat om madagaskarciklider http://aquaticexperience.org/2015/09...s-of-malagasy/. Han har publicerat vetenskapligt bland annat med Melanie Stiassny. Hur mycket forskning han gör vet jag inte och om han kan definieras som forskare vet jag inte heller. Det är nog honom du ska kontakta om du är mycket intresserad, eller Stiassny. Patrick de Rham är förstås ett alternativ - Kullander uppkallade Aequidens patricki efter honom och han upptäckte Apistogramma nijsseni .
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        Arbetssätt...