160 L Asien

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    160 L Asien

    Mitt Sydamerikaprojekt blev ju ett "asienprojekt" istället. Mycket pga att jag blev "tvungen" att flytta fiskar som gick i en burk som skulle bort. Burken har sakta men säkert fått växa fram och det har inte gått så mycket fisk i den. När det gäller Asien får man ju inte vara allt för biotopnördig eftersom Asien är stort och man får ta lite här och lite där Inte som Malawisjön direkt.

    För närvarande har jag:
    Microrasbora sp. 'Galaxy' (galaxyrasbora) 10-15 st ska kompletteras med ca 5 st till.
    Puntius erythromycter "Red Lipstick" en grupp med 10 stycken. 2 hanar 8 honor.
    Grönlingar ett par. Sewellia av någon sort. Borneosucker tror jag dom kallas.

    Funderar på att flytta kampfisken. Den ger verkligen färg till burken och har lite storlek vilket dom andra firrarna saknar. Men han är för jäkla seg vid matning, dom andra är som stridsflygplan i jämförelse med ett glidflygplan

    Har kollat lite på Etroplus maculatus . Är det något som går att få tag på?
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    En bild på hur det ser ut. Bilden är några veckor gammal men det ser ungefär likadant ut. Någon växt somflyttats och flytväxterna har rensats lite
    Bifogade filer

    Kommentar

    • Kryckan
      Användare
      • juli 2012
      • 91

      #3
      Riktigt snyggt!
      Kul med Asientema.

      Fanns två varianter Etroplus på fisklistan.
      Dock så verkar maculatusen vara albino version.
      Den andra varianten kanske kan funka.

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Coolt Asien ser man inte för ofta. De förtjänar mycket mer uppmärksamhet.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Erik Österlund
          Användare
          • januari 2005
          • 3788

          #5
          Ursprungligen postat av Kryckan
          Riktigt snyggt!
          Kul med Asientema.

          Fanns två varianter Etroplus på fisklistan.
          Dock så verkar maculatusen vara albino version.
          Den andra varianten kanske kan funka.

          http://fisklista.akvarielagret.se/?q...ommit=S%C3%B6k
          Etroplus canarensis
          Ja den ser verkligen intressant ut. Den verkar dock äta växter, anubias och javaormbunke (vilka är precis de två jag har + flytväxter) verkar kunna funka ändå.

          Den verkar vilja ha hög syresättning och jag har inte mycket rörelse på ytan idag pga alla flytväxter men det kan man ju ändra på

          Någon som haft den som har lite erfarenheter att dela?

          Kommentar

          • Erik Österlund
            Användare
            • januari 2005
            • 3788

            #6
            Ursprungligen postat av DaRe
            Coolt Asien ser man inte för ofta. De förtjänar mycket mer uppmärksamhet.
            Ja det verkar finnas en del trevliga firrar där. Jag har än så länge ingen bra koll utan har precis börjat sondera terrängen.

            Var ju inne på nyckelhål när jag hade tänkt köra SA i den här burken och det känns som att Etroplus canarensis påminner lite om nyckelhålscikliden i form och kanske även temprament och beteende. Ska se om det kan gå att få tag på hos Christer.

            Kommentar

            • Erik Österlund
              Användare
              • januari 2005
              • 3788

              #7
              Så nu var Etroplus canarensis beställda. Ska bli riktigt kul att se hur det här utvecklar sig

              Kommentar

              • Erik Österlund
                Användare
                • januari 2005
                • 3788

                #8
                Dagsfärsk bild

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #9
                  Ser hur läckert ut som helst. Hur många beställde du?
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • Erik Österlund
                    Användare
                    • januari 2005
                    • 3788

                    #10
                    Ursprungligen postat av DaRe
                    Ser hur läckert ut som helst. Hur många beställde du?
                    Tack Det blev 6 st

                    Kommentar

                    • Erik Åhlander
                      Användare
                      • september 2006
                      • 796

                      #11
                      Etroplus canarensis har jag varit fodervärd för i ett dygn. (Jag har dessutom varit två vändor till Indien för att återfinna den på 1980-talet - men misslyckats. Då hade ingen sett den sedan 1870-talet). Men egentligen har jag ingen erfarenhet av den. De andra två, E maculatus och suratensis har jag haft resp. har jag fortfarande. E. maculatus är ganska aggresiv trots sin storlek. Det är den färgstarkaste av de tre. Den lär delvis leva på att sno yngel från den flera gånger större E suratensis i naturen. En intressant och spännande fisk, men utrymmeskrävande. E suratensis å sin sida är så timid så att den får en nyckelhålscichlid att framstå som ett blodtörstigt monster. Men äter växter gör dom! Pistia klarar sig hyfsat. Och de vägrar att leka trots att jag har gjort halvhjärtade försök i ett antal år. Men dom smakar läckert!. Näst ormhuvudsfisk är det den läckraste matfisken i Kerala!

                      Nej, E canarensis är nog det bästa valet av de tre. Den borde gå bra ihop med P erythromycter. Visserligen är det ca 250 mil emellan de områden där de lever, men det finns släktingar till läppstiftsbarben där E canarensis lever som erinrar en del i utseende. Vinny Kutty skrev en utsökt artikel om E canarensis och dess miljö i det amerikanska cichlidsällskapets tidning för några år sedan. Läs den!

                      Galaxyrasboran, Danio margaritatus däremot, får nog svårt att hävda sig. Etroplus canarensis är ganska snäll, men det är trots allt en rovfisk. Risken att de ska bli uppätna är stor.

                      Kommentar

                      • Erik Åhlander
                        Användare
                        • september 2006
                        • 796

                        #12
                        Jag såg nu att akvariet är på 160 liter. Sex stycken C canarensis bör nog ha minst det dubbla på sikt.

                        Kommentar

                        • Erik Österlund
                          Användare
                          • januari 2005
                          • 3788

                          #13
                          Tack Erik för intressant info.

                          Hmmm så Galaxyrasboran kan bli mat alltså? Det vore synd för dom är riktigt läckra! Att försöka flytta på dom nu känns inte realistiskt eftersom det innebär att akvariet måste tömmas i stort sett. Ska göra ett försök, går det inte så får det bli som det blir.

                          Hur är det med foder? Är det bara fryst som fungerar eller kan dom ta flingor?

                          Om jag förstår dig rätt så är det inte heller säkert att anubias och javaormbunken får vara ifred? Läste att dom växterna brukar fungera på någon engelsk sida.

                          Kommentar

                          • Erik Österlund
                            Användare
                            • januari 2005
                            • 3788

                            #14
                            Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                            Jag såg nu att akvariet är på 160 liter. Sex stycken C canarensis bör nog ha minst det dubbla på sikt.
                            Tänkte försöka få ut två par men det kanske är i minsta laget ändå? Det gör inte mig något, betyder bara en burk till och det kan man väl inte få för många av?

                            Kommentar

                            • Erik Åhlander
                              Användare
                              • september 2006
                              • 796

                              #15
                              Ursprungligen postat av Erik Österlund
                              Tack Erik för intressant info.

                              Hmmm så Galaxyrasboran kan bli mat alltså? Det vore synd för dom är riktigt läckra! Att försöka flytta på dom nu känns inte realistiskt eftersom det innebär att akvariet måste tömmas i stort sett. Ska göra ett försök, går det inte så får det bli som det blir.

                              Hur är det med foder? Är det bara fryst som fungerar eller kan dom ta flingor?

                              Om jag förstår dig rätt så är det inte heller säkert att anubias och javaormbunken får vara ifred? Läste att dom växterna brukar fungera på någon engelsk sida.
                              Det är E. suratensis som äter växter. E. canarensis har jag alltså ingen egen erfarenhet av. Men Vinny skriver:

                              "In aquaria, these are charming little denizens who are not overly aggressive and learn to eat most aquarium fare. e dominant specimens are usually the ones that begin eating prepared foods first. eir penchant for algae grazing can often develop into a taste for fine-leaved aquarium plants. Plants of the genus Limnophila, Myriophyllum, Cabomba and Riccia are particularly relished. Large-leaved plants are ignored. With their tiny mouths, they make inept predators at best and allow one to house them with many small non-cichlid community fish."

                              Maila mig så ska du få mer info.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...