Diamant ciklid!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Loisellei
    Användare
    • september 2002
    • 13

    Diamant ciklid!

    Hej! Mitt namn är Caroline! Jag undrar om någon har en bild på diamant cikliden eller vet dess latinska namn. Det jag vet är att det är en indisk ciklid som kan bli upp till 30cm eller längre! Vet ni något mer så maila mig gärna på carro@minmail.net

    Carro
    C
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Etroplus suratensis. I akvarium klarar den sig bäst i bräckvatten.




    Mvh.

    Ola
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Pär J.
      Användare
      • april 2002
      • 219

      #3
      Hej!

      Den heter Etroplus suratensis och kan ses på några bilder jag hittade på nätet:




      Sök mer på thex www.google.com

      ...ok Ola du hann före.

      /Pär J.

      Kommentar

      • Melina
        Användare
        • juni 2002
        • 55

        #4
        Jag har också denna lilla ciklid. De är ju hur fina som helst, fast jag hade ingen aning om att dem kunde bli 30 cm! Jag vet att Diamantcikliden har guld i odling, fast jag vill ändå försöka mig på att odla. Nån som vet hur jag ska gå till väga? Måste man verkligen ha bräckvatten för att dem ska leka? Just nu går dem i ett sötvattensakvarium. Kan ju även tillägga att dem bara är 5-6 cm, kanske inte könsmogna än?
        Mvh Melina

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          I litteraturen står det att den inte överlever i sötvatten när den blir äldre. En viss salttillsats får nog ses som nödvändigt. Att filtrera över kalk likaså. Det ska finnas diamantciklidpopulationer i rent sötvatten men det är inte säkert att de som finns inom hobbyn klarar det. Själv har jag ingen erfarenhet av E. suratensis, bara E. maculatus. Den har jag odlat i sötvatten även om den ska klara sig bättre med salt men det är ju vad litteraturen påstår.

          Mvh.

          Ola
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Melina
            Användare
            • juni 2002
            • 55

            #6
            Tack för svaret Ola. Jag får väl fixa ett till akvarium med bräckvatten. Jag har för mig att E. maculatus är lite lättare att odla än suratensis men deras lek påminner en hel del om varandra. Hur stora bör fiskarna vara när de är könsmogna?
            Mvh Melina

            Kommentar

            Arbetssätt...