Pelv. humilis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pär J.
    Användare
    • april 2002
    • 219

    Pelv. humilis

    Halloj.

    Är det någon om har erfarenheter av Pevicachromis humilis, denna för mig mer udda västafrikan som jag nedast beskådat i böcker (och på nätet) har dykt upp i en zoobutik.

    En anna trevlig västafrikan är ju Nanochromis transvestitus, som jag dock sett för men dock så snygg! Det står mellan dessa två arter men en hjälpande hand av er önskas.

    /Pär
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #2
    Jag har själv funderat på att skaffa Nanochromis transvestitus efter att ha inspirerats av denna artikeln från Ciklidbladet:


    En artikel om Pelvicachromis humilis finns här:
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      Hej

      Elak hopplös liten rackare som jag ska ge ett nytt försök någon dag. Jag var i MrFish. lokal igår och vi pratade lite om dem. Han tänkte inte skaffa dem igen. Hanen är inte intresserad av honan utan bara elak. Janne W. Odlade dem först när han säkte pH till 5. Hanen dödade honan omedelbart och det blev bara hanar (han borde höjt pH när äggen kläckts). Jag har skrivit litegran om den i CB 3/2004(?). Det har även skrivits lite om den på forumet. Sök på "humilis".

      Nanochromis transvestitus är hur trevlig som helst. Skaffa den!
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • april 2002
        • 9579

        #4
        Hittade en bild på Pelvicachromis humilis, ser intressant ut:
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • pleco
          Användare
          • april 2002
          • 516

          #5
          Har köpt att par P.humilis och undrar vilka andra västafrikaneska ciklider passar ihop med och hur stort akvarium behövs det ?
          ==> Mina video==> Mitt Bildarkiv på Zoopet ==> Min Zoon

          Kommentar

          • Matsh
            Användare
            • september 2002
            • 63

            #6
            Pleco,
            Jag hade ett par H med Hemichromis Cristatus, det funkade helt OK mellan arterna,hade även små tetror utan problem.
            Men måste tyvärr instämma vad Ola säger, lite elak och helt ointresserad av honan. Honan gjorde allt för att få uppmärksamhet, kromade sig och färgade ut, han jagade undan henne det var allt.
            Det finns flera varianter på Humilus, om det är samma art eller bara olika fångsställen vet jag inte, men den jag hade hette Kasewa (ursäkta stavning).
            Det betyder att det kan finnas skillnad på även kynne mellan olika populationerna, snällare och elakare beroende på vilken sort man har alltså.

            Båda fick emellertid hålihuvudet och togs bort (tror även Alf Stralberg hade samma problem med just hål på Humilus, han har i allafalla skrivit en artikel någonstans om Humilus, jag tror att det var i ett gammalt ciklidblad sök i arkivet).

            Det är synd att H är lite avig, för det är väldigt vacker fisk, när den vill visa upp sig.
            Det var i ett 160 liters kar, fin sand ganska tätt med rötter och växter = mycket gömställen.

            Lycka till med dina P.H,
            Mats

            Kommentar

            • pleco
              Användare
              • april 2002
              • 516

              #7
              Hej,mitt par är köpt som P.humilis"blue-red" och hanen är ganska snäll mot honan(än så länge),de går i ett 112L akvarium men ska snart flyttas till ett större kar på 200 eller 300L .
              Kan humilis funka ihop med P.signatus eller P.rubrolabiatus ?
              Finns det nån risk för korsning mellan de?
              ==> Mina video==> Mitt Bildarkiv på Zoopet ==> Min Zoon

              Kommentar

              • Pär J.
                Användare
                • april 2002
                • 219

                #8
                Vilka Pelvicachromis arter finns det att få tag på förutom pulcher, taeniatus och subocellatus. Sacramontis och humilis verkar vara ovanligare men finnas då och då men övriga?

                Intresset verkar ju öka och en intressant och lång tråd hör gör ju saken inte sämre eller Anton Lambojs nya bok.

                Kommentar

                • pleco
                  Användare
                  • april 2002
                  • 516

                  #9
                  citat:Ursprungligen skickat av Pär J.

                  Vilka Pelvicachromis arter finns det att få tag på förutom pulcher, taeniatus och subocellatus. Sacramontis och humilis verkar vara ovanligare men finnas då och då men övriga?
                  De som jag sett i butiken var P.humilis"blue-red" +en variant till ,
                  P.signatus,P.rubrolabiatus och några till jag glömt vad de heter .

                  Vart i Sverige kan man köpa Anton Lambojs?
                  ==> Mina video==> Mitt Bildarkiv på Zoopet ==> Min Zoon

                  Kommentar

                  Arbetssätt...