Tvångsmatning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anders
    Användare
    • april 2002
    • 42

    Tvångsmatning

    I Ciklidboken berättas i ett kapitel om tvångsmatning, illustrerat med en bild av en frontosa som får en matspruta i munnen.
    Finns någon här på forumet som har erfarenhet av sådan behandling av matvägrare? Brukar det funka?
    Jag har en mager rostratushona som bara spottar ut hur smått fördelad maten än är. Så jag börjar nu fundera på sprutan...

    mvh

    Anders Johansson
    Anders
  • Tony
    Användare
    • april 2002
    • 4594

    #2
    Hej, det låter som om det vore en bättre idé att försöka lista ut varför hon inte äter. Visar hon tecken på sjukdom, är hon jagad etc? Har du provat att flytta henne till ett eget akvarium?

    Det låter mycket drastiskt att tvångsmata en fisk.

    Tony Englund

    Kommentar

    • Anders
      Användare
      • april 2002
      • 42

      #3
      Orsaken till nedsattheten är sannolikt att hon inte tagit för sig tillräckligt vid matningen, på grund av för hård konkurrens av andra starkare fiskar. Jag har försökt separatmata men utan att hon hämntat sig. Sedan tre dagar går hon i en egen 80-burk. I morse började hon faktiskt få i sig lite.

      Självklart är det mycket drastiskt att tvångsmata, jag har aldrig gjort det, vill helst inte pröva heller. Men när man har en bra hona, den sista som är kvar i gruppen, funderar man igenom alla möjligheter. Det var därför jag la ut frågan om någon annan prövat.
      Nu hoppas jag att det inte ska bli aktuellt.

      mvh
      Anders

      Kommentar

      • Zaphi
        NCS Medlem
        • juli 2002
        • 5395

        #4
        Jag tror du får hoppas på att den kan äta upp sig själv i eget kar. Att varje dag tvångsmata en fisk kommer inte göra den mindre stressad direkt och sannolikheten att den börjar äta själv efter sådann behandling är nog mindre..
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

        Kommentar

        Arbetssätt...