Röd juvel ciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    Röd juvel ciklid

    Från början köpte jag tre stycken, två som skulle föreställa honor och en hane. Det visade sig sedan att två av dom var hanar, i alla fall om man får tro på AL Bromma, de är mörkt lila medans honan är klarröd, de har samma teckning i övrigt. Jag tänkte då ,för att få jämna par och större chans till lek, jag köper en hona till. Länge satt jag vid burken på AL och tittade och tillsammans med personal så bestämde jag mig för en av dom.

    Det konstiga är att de två "honorna" började hänga med varandra, de byggde lite gropar och den "lilla nya" vibrerade framför den fullvuxna honan - märkligt.

    Den mindre har varit lite rund om magen ett tag nu och igår såg jag att de har lagt rom på ett växtblad som båda två bevakar väldigt aggressivt. De andra två - hanarna - ligger och trycker under en rot...

    Hur kunde det här hända, kan rommen vara obefruktad eller är den stora röda en hane...? Om man kollar på zoopets artbeskrining av röd juvel ciklid så är det en kopia min stora hona på bilden.

    Tacksam för hjälp...

    Hur gör man förresten med vattenbyten vid rom/yngel, ska man minska på matningen?

    Jag har fått yngel på mina zebraciklider för första gången den här veckan, samma fråga där om vattenbyten, matning?

    Mvh Erik
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Ingen som vet/kan ngt om röd juvelciklid och yngel??

    Jag vet att det är många av er som är duktiga, ni kan väl hjälpa en novis inom akvarievärlden?

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      När det gäller mat så är levande Artemia alltid bra. Vad många inte vet är att det inte är speciellt näringsrikt så komplitera med annat så fort som möjligt. Fryst bosmina och liknande är andra alternativ. ÄVen smulat torrfoder funkar, men det är risk för missbildningar pga. att de får i sig för lite.

      Vattenbyten är lite knepigt eftersom att vissa fiskar får för sig att leka så fort man byter vatten, men varken juvelcikliden eller sebracikliden ar speciellt känsliga för det.

      Sedan ar det bra att tänka på att ingen av dessa fiskar, särskilt sebracikliden, är speciellt lättsålda, så spara inte för mycket yngel.

      När det gäller den första frågan om kön mm har jag lite svårt att uttala mig. Två honor kan leka med varandra, men självklart så kläcks inte äggen. Fast det låter som att du har tre hanar och en hona.

      (sedan får du nog acceptera att få vänta åtminstone ett par timmar på svar )
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • januari 2005
        • 3788

        #4
        Tack Ola för ditt svar.

        Om det är ngn som känner för att titta på bilden som finns på zoopet under röd juvel ciklid som kan tala om vilket kön det är på den så skulle det hjälpa mig, tror jag...

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Lägg in en länk till sidan du skriver om.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • endymion

            #6
            Den på zoopet är lite lurig men jag skulle vilja hävda att det är en hane. Den på bilden är inte riktigt bra utfärgad. Men annars är honorna är ofta runda om magen medans hannarna är platta under .... åtminstone stämmer det på mina (5st). Mina hannar är även betydligt mer s-formade i profil på ovansidan av huvudet. Samt även skillnad i färg på lekfärgade fiskar ..... men inte på fiskar som inte är dominanta. Dom icke dominanta fiskarna är gråröda, både honor och hanar

            Kommentar

            • Erik Österlund
              Användare
              • januari 2005
              • 3788

              #7
              Tack för svaren!

              Så det verkar alltså som att min "hona" är en hane. De andra två jag har som är mörkt lila, är det överhuvudtaget samma sort? De är köpta från samma kar på AL, och köpta som röd juvelciklid.

              Jag har förstått att det finns två olika typer av röd juvelciklid men att det ska vara i stort sett omöjligt att se skillnad på dessa. Men de två jag har sklijer sig väldigt mycket i färgen från den som är på bilden på zoopet.

              Kommentar

              • MarcoPolo
                Användare
                • januari 2005
                • 9

                #8
                Mina Röda ciklider (lifalili) leker bra, men det där med färg/kön är lite klurigt. Enligt mina erfarenheter har könen olika färg fram till lek, därefter samma.

                Innan lek: Honan klarröd nästan åt orange till. Blå juvelliknande prickar. Hanen mer mörkt röd med fler blå prickar.

                Under lek och yngelvård: Honan behåller sin ljusa röda färg. Hanen ser nu ut exakt som honan.

                Denna fisk måste till höra de vackraste inom ciklidvärlden.

                Kommentar

                • MarcoPolo
                  Användare
                  • januari 2005
                  • 9

                  #9
                  Fråga: Finns det någon icke-ciklid som kommer från samma biotop/område som H. lifalili?

                  Behöver mer fisk i akvariet än ett lekpar Röd ciklid. Helst fiskar som håller till i de övre regionerna av akvariet.

                  Fjärilsfisk?

                  Kommentar

                  • Micke_A
                    NCS Medlem
                    • januari 2003
                    • 638

                    #10
                    Hej

                    Kongotetra kanske? Vet inte om den kommer från exakt samma ställe, men afrikansk är den.

                    MVH Micke
                    MVH Micke

                    "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #11
                      På FishBase står det: Africa: Congo basin, exclusive of the Shaba (Katanga) and Kasaï regions. http://www.fishbase.se/Summary/Speci...sname=lifalili Kongotetra verkar alltså vettig. Synodontis-malar finns i området. Om det hör till "central congo basin" får du slå upp om du gillar vändmalar http://www.fishbase.se/Summary/Speci...e=nigriventris

                      Jag har mina böcker nedpackade så jag kan inte slå i Staecks & Linkes bok, men jag rekomenderar den starkt!

                      Lista över Zaires (river (basin)) fiskar ger kanske inspiration (lifalii är inte med): http://www.fishbase.se/TrophicEco/Fi....cfm?ve_code=6
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • MarcoPolo
                        Användare
                        • januari 2005
                        • 9

                        #12
                        Tack Ola och Micke. Vändmalar och kanske Kongotetror låter spännande.

                        Nu ska jag inte fortsätta detta stickspår. Ursäkta Erik.

                        Kommentar

                        • juvelciklid
                          Användare
                          • augusti 2013
                          • 1

                          #13
                          Juvelciklid eller inte.

                          Ursprungligen postat av Ola Svensson
                          När det gäller mat så är levande Artemia alltid bra. Vad många inte vet är att det inte är speciellt näringsrikt så komplitera med annat så fort som möjligt. Fryst bosmina och liknande är andra alternativ. ÄVen smulat torrfoder funkar, men det är risk för missbildningar pga. att de får i sig för lite.

                          Vattenbyten är lite knepigt eftersom att vissa fiskar får för sig att leka så fort man byter vatten, men varken juvelcikliden eller sebracikliden ar speciellt känsliga för det.

                          Sedan ar det bra att tänka på att ingen av dessa fiskar, särskilt sebracikliden, är speciellt lättsålda, så spara inte för mycket yngel.

                          När det gäller den första frågan om kön mm har jag lite svårt att uttala mig. Två honor kan leka med varandra, men självklart så kläcks inte äggen. Fast det låter som att du har tre hanar och en hona.

                          (sedan får du nog acceptera att få vänta åtminstone ett par timmar på svar )

                          Är sugen på juvelciklider hur många kan man ha i ett 120 liters Lido.Andra bra fiskar tillsammans med dom tacksam för svar.

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            #14
                            Välkommen hit, vet inte riktigt hur många man kan ha, men 2 par borde ju fungera, det är inte omöjligt att du får yngel som överlever och med tiden fler än 4 fiskar som vuxit upp i karet.

                            Om du startar en egen tråd ökar chansen till att du får fler svar.
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            Arbetssätt...