Frågor om Metriaclima aurora .

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LoftusRoad

    Frågor om Metriaclima aurora .

    Hej
    Detta är mitt första inlägg på denna sidan så var nu snälla mot mig. Hade tänkt starta mitt 200 liters nu om ca 1-2 veckor. Fiskarna jag hade tänkt ha är Metriaclima aurora, Golden och en blå Metriaclima som jag för tillfället glömt namnet på. Frågorna jag har är går det att blanda olika metriaclima i samma kar utan att dessa korsar sig?? Har någon någon erfarenhet av aurora ?? och till sist jag vill ha vit sand eller väldigt ljus sådan, men igår sa en kollega att problemet med detta är att vid vit eller ljus sand så färgar deinte ut ordentligt stämmer detta??

    Tacksam för svar Mvh Håkan

    ps vet någon någon som har aurora till salu så maila mig gärna.
  • bmwpower
    Användare
    • december 2002
    • 1934

    #2
    Aurora kan vara ganska ilsk av sig gäller att ha många honor.
    Personligen tycker jag inte man ska har samma släkte i ett kar.
    JAg har vit sand och har inga problem med utfärgningen

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • juli 2002
      • 5395

      #3
      LoftusRoad, välkommen till forumet!

      Som mr bmw säger så blandar man normalt inte fiskar med samma släktnamn. Det beror helt enkelt på att det i stort sett är samma fisk (risk för korsning), med mycket små skillnader som beror på att de utvecklats lite olika på olika platser. Även om färgerna är helt olika är de alltid mycket lika vad gäller det mesta annat. En del blandar, och det funkar i många fall, men är du osäker eller orolig för korsningar och skall sälja dina yngel vidare så skall du vara försiktig.

      Det här med vit, mörk, svart sand är lite av en myt skulle jag tro, iallafall vad gäller mbunas. Du kan ha svart, vit eller ingen sand alls (rekommenderar jag inte), de skräms inte av det alls. Jag har aldrig märkt av detta. Se bara till att ha MÅNGA fiskar, cirka 1 per 15 liter, så trivs de med vilken sand du än väljer.

      Många fiskar minskar agressionerna, men då är det även viktigt att ha mycket god syresättning. Skaffa en pump som pumpar runt akvariets totala vattenvolum minst 3, men helst 5 eller fler gånger per timma. Rikta utblåset mot ytan så den rör sig kraftigt. Det är då syre dras ner i vattnet.

      Lycka till!
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • Tascha
        Användare
        • oktober 2002
        • 214

        #4
        Kan det vara denna blåa Metriaclima du söker efter Håkan?


        Eftersom proffsen här menar att ljus eller mörk sand/grus inte har någon betydelse så tycker jag att du ska använda den sand/grus du hade tänkt dig från början. Lysna inte på vad din kollega säger.

        Och som Zaphi skriver: välkommen till forumet!
        Här får du bra och kloka svar på det mesta.





        /Roger

        Kommentar

        • LoftusRoad

          #5
          Jepp det var den blåa jag hade tänkt mig, tack för alla bra svar. Jag ska köra med vit sand och en sort av metriacliman. Det kommer förmodligen fler frågor med tiden Tack igen Mvh Håkan

          Kommentar

          • Bright_Blue
            NCS Medlem
            • juni 2004
            • 1582

            #6
            Byt ut Auroran mot Bright Blue istället, du kommer inte ångra dig. Min personliga favorit, speciellt hanen när han är kung i akvariet

            Mvh/ BB

            Kommentar

            • Tascha
              Användare
              • oktober 2002
              • 214

              #7
              Kan vara denna också Håkan:

              /Roger

              Kommentar

              Arbetssätt...