Otopharynx lithobates?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kjell

    Otopharynx lithobates?

    jag har ett par av Otopharynx lithobates och har haft dessa i ca en månad nu och de sista dagarna så har honan fått ohyggligt med stryk av hanen (när det är släkt), och nu vill hon inte äta heller hon bara rusar fram till maten först av alla men sen står hon bara och glo på det, och jag undrar har hon fått för mycket stryk eller kan det vara så att hon har yngel...
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    Om hon har yngel så har hon en påse under hakan. Har hon det? Ibland går det lite hett till i malawi-kar. Exakt vad det beror på är svårt att säga. Jag hade nu en frontosahona som fått massa stryk, sen såg jag att en annan gick och tugga, så den första honan kanske varit motvillig till lek och fick ta en del stryk innan hannen gick vidare..
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • kjell

      #3
      påse kan jag nog inte säga att det är någon men detta är ganska nytt så jag får väl kolla henne noga framåt och se vad som händer, lite konstigt bara för hon har ätit som en häst sen jag fick hem henne och nu bara stirrar hon på det ....

      Kommentar

      • Hank
        Användare
        • april 2002
        • 1321

        #4
        Typiskt mag/tarmproblem, du vet, som när man är typ bakis, man vill äta men kan inte =D
        Allvarligt talat, jag har bara dåliga erfarenheter av just lithobates. Verka vara en vek rovis. Bara tyna bort, spec. honorna brukar sluta med att det bara är ett sträck med två stora ögon....
        /#378 Hank
        Zoonen:
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

        NCS medlemsbilder:
        http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

        Kommentar

        • kjell

          #5
          ...ja kanske, men att den har käkat som attans innan och sen bara sluta helt plötsligt efter att den fått stryk... hmm lite bekymrad hur det än är nu så kanske man skulle ha en hona till

          Kommentar

          • Zaphi
            NCS Medlem
            • juli 2002
            • 5395

            #6
            Darwin får rätt igen...

            Har du bara en hona? Ah det såg jag inte! Det slutar ofta illa! Du bör skaffa minst 3-4 honor på en hane, eller minst 2 per hane om du har fler hanar.
            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

            Kommentar

            • kjell

              #7
              miss av mig[]... då åtgärdar jag detta direkt, om det är någon som har honor till salu så finns här en köpare[]...

              Kommentar

              • Loket65
                Användare
                • september 2003
                • 176

                #8
                Det där med antal honor är väl när det gäller "Haplisar" lite beroende på vad som finns för övrigt i karet. Har sett en del kar med flera olika arter med bara ett par av de flesta och det har funkat bra. Iofs så kanske inte detta gäller just Otopharynx...?
                Den som äter lever får sej
                *Magnus*

                http://www.orumsnygard.se

                Kommentar

                • Zaphi
                  NCS Medlem
                  • juli 2002
                  • 5395

                  #9
                  Det kan funka, och visst funkar det bättre med haplisar än med mbunas, men i många fall funkar det inte. Finns det mycket annan fisk i karet funkar det bättre...

                  Det var en rolig lite utläggning Det är iallafall min erfarenhet.

                  De har massor med O. lithobates både i Nol och på Herkules, om du nu svänger förbi där någon gång Annars får du väl prova Köp&Sälj...
                  www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                  Kommentar

                  • kjell

                    #10
                    tackar för svaren, ja nol visste jag om men jag har ca 25mil dit så det blev den lokala butiken istället så får jag dom om ca en vecka...

                    Kommentar

                    Arbetssätt...