tuggande hona

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anders81
    Användare
    • juli 2002
    • 78

    tuggande hona

    hej!!

    kan man flytta över en hona som har gått och tuggat i 3 dar (pga av hanen)^
    den kanske blir för stressad.




  • Phlyg
    Användare
    • september 2002
    • 41

    #2
    Tjena Anders…

    Nu är jag ingen expert men jag har odlat malawisar ett tag nu. Personligen brukar jag flytta över honorna inom en vecka till ett separat yngelkar, låt dock honan gå kvar ca en vecka tillsammans med ynglen innan hon flyttas tillbaka. Detta ger henne tid att äta upp sig lite och så anses de att ynglen blir bättre föräldrar.

    Det som jag anser viktigt i de hela är att inte stressa livet ur fisken.
    Se till att du har juste vatten i de tilltänkta yngelkaret samt att de finns minst ett bra gömställe i karet, gärna lite mörkt, så att honan känner sig trygg och välkommen.
    Skaffa en stor (STOR) håv och försök att placera den i akvariet så att du med hjälp av en annan håv försiktigt kan mota in honan i håven, vips så är de bara att hiva över henne.
    Vissa förespråkar att man låter akvariet vara släckt ett par timmar innan man försöker fånga fiskarna så att de ska vara ”sovande” och därigenom lättare att fånga.

    Av alla de honor jag har flyttat över i tid och otid är de bara en som har svalt rommen efter ett par dygn, men de var hennes första kull.

    Mvh ERik
    http://www.umea.akvarieforening.se

    Kommentar

    • Robban g
      Användare
      • augusti 2002
      • 126

      #3
      Hej

      Ja det har jag gjotr ett antal gånger men jag har också spärrat av en litten bit av akvariumet med en glas skiva och haft honan där.
      Jag tycker du ska pröva någor av det men det får inte bli för littet det har hänt för mig och då blir honan stressad.
      Du kan järna läga i en krika eller ygga en litten grotta i ett littet akvarium eller bakom en glas skiva.
      Vad är det för fisk du har??

      Kommentar

      • anders81
        Användare
        • juli 2002
        • 78

        #4
        HEJ!

        jag har vuxen Metriaclima mbenji

        Kommentar

        • Robban g
          Användare
          • augusti 2002
          • 126

          #5
          Var har du tänkt dig att ha honan inanför en glas skiva kan du reglera hur stort honan ska ha men har du ett akvarium så är det nog bättre för då kan inte honan och hanen se varandra.

          Kommentar

          Arbetssätt...