If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Nimbochromis polystigma tycker jag verkar intressant, ska inte vara omöjlig att få tag på heller.
Annars såg jag ett par Tyrannochromis macrostoma alldeles nyligen i en av butikerna här i Luleå, vildfångade exemplar, de var väl en 15-20 centimeter. Kanske inte världens färggrannaste art precis, men ändå fin på nåt sätt, såg ut som en äkta rovfisk.
egentligen skulle jag nog vilja prova Linni, men den är väl attans svår att få tag på och dyr....
Lutar nog åt Livingstonii ändå.
Det dröjer ett tag innan det blir dax, har en flytt och annan fisk att byta in först.....
Går nog lite mot strömmen för tillfället, från CA till Malawi
Såg Linni på Akvarielagret för ett tag sedan, tror dom kostade en 100-200 kr st 6-7 cm ungefär. Det är väll inte så dyrt iaf?
/Lasse
Ps/ jag kann ha fel
egentligen skulle jag nog vilja prova Linni, men den är väl attans svår att få tag på och dyr....
Lutar nog åt Livingstonii ändå.
Det dröjer ett tag innan det blir dax, har en flytt och annan fisk att byta in först.....
Går nog lite mot strömmen för tillfället, från CA till Malawi
Jag hade både livingstonii och venustus tillsammans med compressiceps och P. ornatus i ett 600-liters, detta utan några som helst problem.
Venustusarna är lite buffliga och extremt matfixerade. Jag skulle rekommendera livingstonii, problem med maten har jag aldrig märkt.
Tanken var en Nimbochromis art med C.Moorii, D.Compressiceps och kanske F.Rostratus, karet är som sagt på 660l. Jag kan inte bestämma mig för vilken av dem bara....
Jag har både venustus (som alltid varit en favorit) och livingstonii, som är ganska ny för mig, men är ju hur fräck som helst.
Du bör ju i vilket fall som helst inte blanda två olika Nimbochromis, men det kanske inte var tanken heller? Jag tror alla kan bli ganska buffliga som stora, så man skall nog inte blanda med de mesigaste fiskarna, annars är det nog rätt lugnt med vad som helst.
Funderar på att gå tillbaka till malawi i mitt 660l kar. Är mest intresserad av Haplisar, funderar på C.Moorii, D.Compressiceps samt en av Nimbochromis arterna. Jag har tidigare haft Livingstonii, men de andra, polystigma, Fuscotaeniatus, Linni (som väl är väldigt svår att få tag på?) och Venustus (som nog också går bort, gillar den inte), vilken art är er favorit?
Fuscotaeniatus har jag för jag hört kan vara väldigt aggressiv och Livingstonii kan väl få problem med maten när de börjar bli vuxna?
Några andra åsikter om sammansättningen?
Lämna en kommentar: