Medicin till Tropheus!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nelson
    Användare
    • november 2002
    • 70

    Medicin till Tropheus!

    Hejsan!

    Jag skall snart införskaffa Tropheus för första gången och det innebär kanske lite problem eftersom de är svåra fiskar att hålla har jag förstått.

    Till mina frågor.
    Vilken eller vilka sorters medicin bör man ha hemma i fall att man skulle råka få problem med sina fiskar.

    Bör man ha ett medicineringsakvarium redo från början?

    Fisksort blir troligen
    Tropheus sp. "red", Chimba



    Jag kan motstå allt utom frestelser
    "Oscar Wilde"
  • Gäst

    #2
    Aqua furan och en medicin som du kan skaffa från en läkare, kanske en vet., den heter flagyl. 200mg tablewter till 100liter vatten, mot bukvattensot. matvägran ´skiter trådar , sväller upp, försent. ha det hemma

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      men inte oroa dig, köp fin fisk, bytt vatten, buffra med något , bicarbonat eller kalk grus eller något annat.

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Aqua Furan och Flagyl. Det första finner du hos Zoohandlare, det andra kontaktar du din lokala Veterinär och får ett recept utskrivet.

        Ett råd angående Aqua Furan:

        Ge detta i ett s k intensivbad i en hink. Fiskarna kan vara i hinken ca 30 minuter. Väldigt bra kombination med Flagyl för att ta bort eventuella parasiter eller andra yttre och inre sjukdomar som härrör till bakterier/parasiter.

        Ett råd angående Flagyl:

        Dosera i akvariet via nylonstrumpa eller, om du har möjlighet, inuti en filterkammare/ytterfilter. Det har pratats om att bakterier kan ta skada av dosering medan pumparna går med filtermaterial, men det har jag inte erfarit.

        Skaffa 400mg och dosera 50% av akvariets vattenvolym * 10 första dagen och ytterliggare 50% * 10.

        Vad jag vill komma fram till är att jag botade bukvattensot sist genom att dosera 4000mg till mitt 375L akvarium...dvs 10st tabletter.
        Man kan köpa paket med 30 tabletter. Räcker till tre panikstunder för en Troffe-ägare...OM oturen skulle vara framme!

        OBS! Detta är mina egna erfarenheter och inte några professionellt framforskade resultat eller någon yrkesprofessionell rådgivning.

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          jag själv håller med stefan , förutom doseringen av flagyl är mycket farlig,. Stefan fick du gå ingenom mer än en kur? kanske dom byggt tolerans, flagyl är ett starkt på frästande medel för både Mäniska och fisk. Håll dig borta från flyttande flagyl, har själv haft ihjäl hel grupp på några timmar, även med panic åtgärd.

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Jag medicinerade endast den gången och det räckte.

            Kommentar

            • ozric
              Användare
              • mars 2004
              • 3187

              #7
              Metronidazole från SeaChem är effektivare än Flagyl.Samma verksamma ämne ,men Flagylen är framställd till däggdjur. SeaChem`s är till för fisk.
              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
              c",)

              Kommentar

              • bmwpower
                Användare
                • december 2002
                • 1934

                #8
                det är ju medicin för svamp till mäniskor så på vilket vis skulle den vara påfretande
                Man bör tänka på att hållbarheten å flagyl är bara 6månader

                Kommentar

                • TroffeMicke
                  Användare
                  • februari 2004
                  • 412

                  #9
                  Flagyl är framtagen som en medicin för svamp i underlivet på kvinnor.
                  Förvisso är ju människan ett däggdjur som Ozric helt rätt säger.
                  Dosering av Flagyl enl. veterinär:
                  Gör först ett 50% vattenbyte, tillsätt 1 tablett a 400mg/50 liter vatten.
                  Låt detta verka i 3 dagar med filterna igång.
                  Byt 50% vatten igen och samma tablettdosering som första gången.
                  Låt detta verka i ytterligar 3 dagar med filterna igång.
                  Byt 50% vatten igen och tillsätt 1 tablett till 100 liter vatten och kör sedan som vanligt.

                  Det finns Flagyl på burk med 100 tabletter som kostar 253 kr.

                  Annars skulle jag rekommendera Octozin ,ett "mirakelmedel" som har ett brett spectra.
                  Mvh.Micke

                  http://www.troffemicke.com/

                  Kommentar

                  • Cutekid
                    Användare
                    • januari 2003
                    • 3368

                    #10
                    Kan rekomendera Aquamoor. Fungerar kanon.
                    Carl

                    Besök petrochromis.com´s forum:

                    http://petrochromis.com/phpbb3/

                    Kommentar

                    • ozric
                      Användare
                      • mars 2004
                      • 3187

                      #11
                      Aquafuran`s och Aquamor`s verksamma ämne är Nifurpirinol och det har nackdelen att det dödar även de sk nyttiga bakterierna i karet,vilket kan vara besvärligt och tidskrävande att bygga upp igen.

                      Om dessa mediciner kan jag även tillägga att när jag fick soten på min VF Nkonde-grupp förra vintern (hua!), bet inte Nifurpirinolen alls på de smittade fiskarna. Det var då jag fick tipset om Metronidazole...
                      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                      c",)

                      Kommentar

                      • Robin
                        Användare
                        • januari 2003
                        • 4526

                        #12
                        Ozric: Var får man tag på Metronidazole? Pris?
                        Mvh
                        Robin

                        Kommentar

                        • Cutekid
                          Användare
                          • januari 2003
                          • 3368

                          #13
                          citat:Ursprungligen skickat av ozric

                          Aquafuran`s och Aquamor`s verksamma ämne är Nifurpirinol och det har nackdelen att det dödar även de sk nyttiga bakterierna i karet,vilket kan vara besvärligt och tidskrävande att bygga upp igen.

                          Om dessa mediciner kan jag även tillägga att när jag fick soten på min VF Nkonde-grupp förra vintern (hua!), bet inte Nifurpirinolen alls på de smittade fiskarna. Det var då jag fick tipset om Metronidazole...
                          Det står inget att det skadar och tar död på filterbakterierna. Fungerade utmärkt att bota mina firrar med i alla fall.Bara att man får köra 3-4 kurer.
                          Carl

                          Besök petrochromis.com´s forum:

                          http://petrochromis.com/phpbb3/

                          Kommentar

                          • ozric
                            Användare
                            • mars 2004
                            • 3187

                            #14
                            När jag fick tips om det för ca ett år sedan verkade det bara vara Akvarielagret i Bromma som saluförde det (ej säker dock).Men andra återförsäljare borde väl lika gjärna kunna ta hem.Alt. så kan man beställa från A-lagret,det gjorde jag.
                            Ca (!) 200:- röret,räckte till 600 l ,om jag inte minns fel.
                            Chrille kanske läser det här ,så han kan kanske berätta mer exakt...
                            (om det nu tillåts...)


                            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                            c",)

                            Kommentar

                            Arbetssätt...