För många?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tobbe77s
    Användare
    • januari 2005
    • 44

    För många?

    Metriaclima zebra 2+4
    Melanochromis auratus 2+4
    Metriaclima lombardoi 4+11
    Golden 2+2
    Melanochromis johanni Gome VF 1+1
    Rödzebra 2+3
    är dom fiskar jag har.. akvarium 350 l. 175*50*40 L*H*B
    är det för många fiskar? om man har en tex frigolit bakgrund med 5-8 cm djupa grottor, skaffar en del av fiskarna sina revir där då.. eller är det bara botten som gäller? skulle ju vara trevligt om en del fiskar höll sig lite högre upp i akvariet
  • Gäst

    #2
    nej från min erfarenhet har du inte för många om fisken inte är vild fångad. dina fiskar tar inte fevir så mycket som leker på backgrunden.Varför så många lombardi honor?

    Kommentar

    • tobbe77s
      Användare
      • januari 2005
      • 44

      #3
      jag tycker dom har fin färg.. hanarna är ju gul. gult har jag ju i golden + johannihonan så sammanlagt har jag 9 gula fiskar eventuellt nån till om nån hona (förhoppningsvis inte) ändrar färg till gul, för jag har läst på zoopet att dom får en halvdassig gul färg.. så jag tyckte det skulle vara fint med blå.. för gul o blå är ju så jävla fina färger

      Kommentar

      • Bright_Blue
        NCS Medlem
        • juni 2004
        • 1582

        #4
        Plocka bort några lombardoihanar, jag kunde bara ha en i mitt 375 l kar. Han lät inga fiskar gå över på den ena halvan av akvariet där han hade sitt revir. Hoppas du har bra kvalite på honorna, mina tappade färgen och blev bruna. Fyll på med lite johannihonor och goldenhonor istället.

        Mvh/BB

        Kommentar

        • Tascha
          Användare
          • oktober 2002
          • 214

          #5
          Jag håller med Phil.
          Du har inte för många.
          Min erfarenhet säger också att det är bättre med lite fler fiskar i karet. Det blir inte så mycket bråk och stridigheter.
          Jag anser också att dom leker lika bra om det är många fiskar i karet.
          /Roger

          Kommentar

          • Zaphi
            NCS Medlem
            • juli 2002
            • 5395

            #6
            Det är gränsfall till för många, men det skall nog fungera. Det allra viktigaste är att du har otroligt god syresättning genom att låta pumparna riktas mot ytan så att ytvattnets rörelse drar ner mycket syre.

            Det är en av hörnstenarna till att hålla sina fiskar friska, aktiva och i god kondition.
            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

            Kommentar

            • mek
              Användare
              • januari 2005
              • 540

              #7
              Om du tycker det är gränsfall, sug på denna:
              1+3 hongi
              1+3 Rödzebra
              1+5 Golden
              2+5 Pearl
              10 Maingano
              4 Pakistanbotior
              3 malar (2 Ancistrus + 1 segelfena)

              Detta i ett 240literskar. Tack vare Fluval4ns diffuser, har jag ingen hinna, och skall snart skaffa en pump till (gissa varför

              Kommentar

              • Bright_Blue
                NCS Medlem
                • juni 2004
                • 1582

                #8
                Jag har också ganska mkt fisk i mitt: 7 Moori, 2 Bright Blue, 5 Mpanga, 6 Rödzebra, 4 Hinderi, 3 Ahli, 8 Golden, 3 Borleyi, 2 Praktbotior, 1 Pakistanbotia( Över 10 år gammal) och en Ancistrus.
                Nästan alla fullvuxna.

                Mvh/ BB

                Kommentar

                • mek
                  Användare
                  • januari 2005
                  • 540

                  #9
                  Då lär du spöa du mig. I mitt är det botiorna, hongi och Rödzebra som har lär vara vuxna. Hur stort akvarium har du? Hur stark cirkulation?

                  Kommentar

                  • Bright_Blue
                    NCS Medlem
                    • juni 2004
                    • 1582

                    #10
                    Mitt akvarium är på 375 L, cirkulationen är nog bara 900 L/h.

                    Kommentar

                    • anfall
                      Användare
                      • november 2004
                      • 139

                      #11
                      när du talar om hinnan "mek" menar du väl ythinnan och den är mycket proteinrik. Syresättningen räddar du genom att bryta ytan och det är ju bra, men vilket vattenkvalitet får man egentligen med denna smitväg, som iof också har tagit till i mindre akvarier där jag utfodrat hårt. Är det bättre att skaffa större filterkapacitet än att byta mera vatten.

                      Anders

                      Kommentar

                      Arbetssätt...