Kalksten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Poppo
    Användare
    • juli 2002
    • 85

    Kalksten

    Detta inlägg riktar sig främst till akvarister boende i Norra Skåne med omnejd.....

    Jag har varit och plockat sten till mitt Tanganyika kar i ignaberga kalkbrott. Snygg och fäller ut bra med kalk....däri ligger också problemet. Jag tycker stenen är lite väl porös. Testade blötlägga den och spola vatten och vattnet blev väldigt grumligt av all kalk (och nej, jag har inte fått tag i hårt packad kalkkross utan det är riktiga stenar). Är det någon som har ignaberga-kalk i sitt kar som kan upplysa mig om utfällningen avtar med tiden eller om akvarievattnet blir grumligt.

    Bra att veta innan jag startar upp karet.



    //Pontus
    //Pontus
  • Rickard
    Användare
    • april 2002
    • 727

    #2
    Jag har inte personligen testa dom men enl. bekanta så försvinner grumligheten efter ca. 1 vecka. Jag har varit på väg dit många ggr för stjäla lite sten men det har aldrig blivit av. Testa med att lägga stenen i en spann i några dagar.

    M.v.h.
    Rickard
    M.v.h.
    Rickard

    Kommentar

    • Hank
      Användare
      • april 2002
      • 1321

      #3
      Tjena!
      Jag har precis som du varit nere i Ignaberga och plockat
      kalksten.Många stenar är väldigt porösa och ganska
      oanvändbara,men ett tips är att ta två stycken och slå
      dom hårt mot varandra.Håller dom då är dom OK!
      Så ta bara dom hårda så är det inga problem,vattnet
      klarna.
      Är modulerna klara och isåfall,skulle man kunna få se resultatet?
      MVH
      Hank

      /#378 Hank
      Zoonen:
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

      NCS medlemsbilder:
      http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

      Kommentar

      • Poppo
        Användare
        • juli 2002
        • 85

        #4
        Jag misstänkte detta. Jag har inte provat att blötlägga den efter att jag sköljde all sten med högtryckstvätt. Det borde ju kanske om inte annat ha rensat bort all ev lös stenmassa.

        Nåja. Karet kommer stå uppe ett bra tag innan det kommer ifisk så det ordnar väl sig då.

        Tackar för infon

        //Pontus
        //Pontus

        Kommentar

        • Poppo
          Användare
          • juli 2002
          • 85

          #5
          Modulerna är inte helt klara så riktigt än vill jag inte visa upp dem.
          Ska lägga husfix på två till och sen måla dom. Inga målade än så länge.

          Ska ta några foto på det sen och lägga ut på någon lämplig sida. (tänker inte göra någon egen sajt, det är för trendigt )

          När sedan karet väl är uppflyttat till Växjö, är du naturligtvis välkommen på en visning om du är intresserad.

          Jag flyttar in i nya lyan 1:a november och strax efter det är tanken att det ska upp. Sen får vi väl se när Stefan kan plocka hem någon lämplig troffe så det kan bli lite fisk i karet också.



          //Pontus
          //Pontus

          Kommentar

          • Hank
            Användare
            • april 2002
            • 1321

            #6
            Har du varit ner hos honom nyligen,för han har
            fått hem mycket troffar.
            Även om det inte är aktuellt just nu så är det
            alltid kul att se vilka varianter som finns.
            (Var där igår)

            Hank

            /#378 Hank
            Zoonen:
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

            NCS medlemsbilder:
            http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

            Kommentar

            • Poppo
              Användare
              • juli 2002
              • 85

              #7
              Jo, jag var där dan efter han fått dom. Lämnade av ett parti sten av tidigare nämnd sort. När jag ändå plockade själv, kunde man ju lika gärna fylla bilen och göra en god gärning för honom. Hoppas bara han kommer ihåg det när jag kommer och ska köpa sisådär en 40 troffar

              Det är så att jag har släkt som bor mitt i kalktaget och ca 700-800 meter från själva bruket så jag är där lite till och från, och då kan man ju lika gärna passa på att ta sten. Så va du nere igår såg du kanske ett gäng vita plastbackar med "min" sten....

              De fullvuxna dubbarna han fått var ju bara hur fina som helst. Börjar faktiskt bli sugen på duboisi fastän jag vart inne på någon sp. red hela tiden innan. De är grymt snygga i stora grupper tycker jag. Synd bara att det inte är särsklit naturligt att hålla dubbar i stora grupper. De är ju lite av ensamvargar i sin naturliga biotop,

              //Pontus
              //Pontus

              Kommentar

              Arbetssätt...