Solbränd Malawi...?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fred
    Användare
    • oktober 2003
    • 67

    Solbränd Malawi...?

    Fann vid matning igår en Tramitichromishanne stå apatisk med en blek "hätta" mitt på huvudet som närmast var att likna vid en stor brännblåsa. I morse var han (nästintill) död. Inga symptom hade märkts innan dess och han var matglad dagen innan.

    Brukar normalt använda lysrörsbelysning under dagarna, men igår gick av misstag halogenspottarna hela dagen (75W).

    Herrn ifråga är aningens hunsad och brukar stå relativt nära vattenytan rakt under en av spottarna.

    Mot allt bättre vetande kan jag inte komma med något annat uppslag än att han fått för ljus/varmt om skallen...

    Är det någon som varit med om något liknande eller har något bättre förslag att komma med?

    Vänligen,

    F.
    Min Zoon
  • LadyTiera

    #2
    jag tror på det du säger, skulle mycket väl kunnat hända, har du avlivat honom? annar skulel jag rekomendera isolering och saltbehandling eller annant medikament

    Kommentar

    • Fred
      Användare
      • oktober 2003
      • 67

      #3
      Då han stod sugen (i enkel bemärkelse) mot en av rastrerna och inte uppvisade mycket till livstecken avlivades han i morse.

      Kan en fisk verkligen bli solbränd (eller dylikt)?

      /F.
      Min Zoon

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • februari 2003
        • 2695

        #4
        Solbränna är väl tveksamt, men brännskador kan de helt säkert få. Malar bränner sig ofta på värmare, t.ex.

        Kommentar

        Arbetssätt...