Yngel och bikarbonat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Orne

    Yngel och bikarbonat

    Hej.
    Jag har två skilda frågor.

    1. Jag har en hona som antingen bär på ägg eller yngel, jag kan inte se om dom har kläckts eller inte. Då är min fråga kan äggen klara sig och kläckas om jag tömmer honan i ett för tidigt stadium ?


    2. Det är ju bra att ha bikarbonat i vattnet till malawisar men hur mycket ska man lägga i. Finns det någon mått man kan gå efter, eller får man helt enkelt prova sig fram med att mäta PH värdet. Detsamma gäller saltet, hur mycket ska man ha i om man nu vill använda det ?


    Det var ett par frågor som jag undrar över

    MVH / Erik
  • LadyTiera

    #2
    hej

    1, ja de kan klara sig men då krävs det specialanordningar som tumlar äggen och hålelr dem syresatta, det bästa är att vänta tills du är säker och kolla hur stor påsen är under honans mun.

    2. man kan inte överdosera bikarbonat, här prövar man sig fram som du sa, salt är det 100 gr per 100 liter vatten men om nyttan tvista de lärde och det skall nog helst bara användas i medicinskt syfte inte i preventivt,

    Kommentar

    • Malawi22
      Användare
      • november 2004
      • 72

      #3
      He!!Varför tömma honan??? Skulle du villa att din fru skulle bli "tömd" efter 7 månader. jag har aldrig förståt varför man tömmer honerna låt naturen ha sin gång...
      Mvh Erik

      Kommentar

      • Nyllet90
        Användare
        • oktober 2004
        • 1133

        #4
        malawi22: jag har alldrig själv haft malawi men jag ska skaffa snart och så som jag har uppfattat det så tömmer man för att honoa inte ska bli dödad av hannen när man återförenar dom
        Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • september 2002
          • 5394

          #5
          citat:Ursprungligen skickat av Malawi22

          He!!Varför tömma honan??? Skulle du villa att din fru skulle bli "tömd" efter 7 månader. jag har aldrig förståt varför man tömmer honerna låt naturen ha sin gång...
          Mvh Erik
          Jag tror dom flesta kvinnor skulle föredra 7mån =)
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          Arbetssätt...