strömt vatten till malawi?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • oskar k

    strömt vatten till malawi?

    Hej

    Satte i en ny pump i helgen och det vart en ganska kraftig rörelse i vattnet. Har för mig att malawis vill ha ganska strömt men det här vart väl kanske i värsta laget.... stoppade i en powerhead 802 i ett terraie/akvarie där vatten delen har måtten L120*B40*30 det sitter iofs lite grenar och stenar som skapar lite motstånd.

    Har ni starka pumpar i era kar? hur mår fiskarna i för stark ström?
    vad tror ni är det för mycket?
    /Oskar
  • Mike_Noren
    Användare
    • februari 2003
    • 2695

    #2
    Ett 144 liters akvarium med en pump på 1500 liter i timmen är inga problem, det är vad jag har i mitt 160-liters med platies och neontetror och räkor...

    Första dagarna kan fisken se lite bortkommen ut, som bilister med sommardäck i början av vintern, för de är vana med i stort sett strömfria akvarier och behöver lära sig hantera vattenrörelse.

    Grejen är att det blir riktigt strömt bara precis framför utblåset, i resten av akvariet strömmar det fortfarande rätt svagt, och på vissa platser är det helt "vindstilla". Fisken har inga problem att hitta sin trivsel-ström.

    Däremot... jag har inte så stor erfarenhet av malawis, men är inte ett 144 liters i minsta laget?

    Kommentar

    • Mård
      Användare
      • februari 2004
      • 285

      #3
      Har för mig att en riktt linje när det gäller malawi är 5 ggr vatten volymen i timmen.

      Malawina älskar strömt vatten i mitt kar så är strömmen så stark vid front rutan att mitt grus sveps bort
      Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

      Kommentar

      • deathdealer
        Användare
        • augusti 2004
        • 1639

        #4
        tjenare Oskar!

        Det bör absolut inte vara några probelm. Jag har strävat efter att få bra fart i mitt vatten, och mina fiskar älskar det! Sen finns det arter som lever väldigt grunt i sjön, och dessa FÖREDRAR mycket kraftig fart på vattnet, och givetvis andra sorter som lever djupare som inte allt har det naturligt!

        Men att fiskarna som du har skulle ta skada av att du har fart på ditt vatten - knappast!

        Sen håller jag väl med Mike_N - lite litet kar kanske, men jag vet inte vilka fiskar du har i karet...sååå!!

        Glada hälsningar Deathdealer
        "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
        "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

        Kommentar

        • Zaphi
          NCS Medlem
          • juli 2002
          • 5395

          #5
          10ggr är mycket, men det funkar och fiskarna gillar det. Frågan är hur mycket grus du kommer kunna behålla på bortre änden av karet?

          Normalt rekommenderas minst 3, helst 5 eller mer.
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

          Kommentar

          • oskar k

            #6
            Hej

            Jag har ganska fin sand i akvariet men utblåset är högt upp så det ligger kvar där det skall. Det blir ganska fina strömmar runt stenar och rötter, återstår att se om firrarna anpassar sig. Förhoppningsvis tycker de att det är lika kul som jag tycker.

            Då är det inga problem för cikliderna, dom verkar vara starka simmare och har inga större problem att stå still även om det strömmar en del.

            /Oskar

            Kommentar

            • Zaphi
              NCS Medlem
              • juli 2002
              • 5395

              #7
              Den största fördelen är att du får enormt syrerikt vatten, som de verkligen gillar. De växer fortare, trivs bättre, blir aktivare och leker mer.
              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

              Kommentar

              Arbetssätt...