Yngelmat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nicke
    Användare
    • april 2002
    • 74

    Yngelmat

    Jag matar mina ciklidyngel med samma räkmix som jag matar mina vuxna ciklider med. Många använder artemina eller cyklops. Finns det någon fördel med detta eller någon nackdel med räkmix till yngel? har jag missat något?
  • Nicke
    Användare
    • april 2002
    • 74

    #2
    Ingen som har en fundering....

    Kommentar

    • Kalle-Maja
      Användare
      • december 2004
      • 1324

      #3
      Det ena utesluter ju inte det andra. En fördel med räkmix är ju att fodret innehåller partiklar av olika storlek och en blandning av olika födoämnen som alltså gör att det blir en viss variation som kan vara bra. En nackdel blir att de storlekar och ingredienser som ratas skräpar ner karet.

      En fördel med nykläckt artemia är att det är ett levandefoder som näringsmässigt bör likna de döda räkorna i mixen. Varför djur är nyttigare levande har jag inte riktigt förstått. Artemia är oxå det minsta levandefodret (som syns för människor)och brukar stimulera även de minsta ciklidyngel till att börja jaga mat på egen hand.

      Kommentar

      • tropfrog
        Användare
        • juli 2003
        • 1827

        #4
        Nykläckt artemia är mycket näringsrikt och ett mycket bra förstafoder till de flesta fiskar.
        MVH
        Magnus

        Kommentar

        • Fredrik H.
          Användare
          • april 2002
          • 1884

          #5
          Jag matar i stort sett också bara med räkmix till alla fiskar i alla storlekar och det ser ut att fungera bra.

          Det är nog sant att nykläckt artemia gör att de växer bättre till en början men inte så mycket att det är värt det enligt mig.
          Fredrik H.
          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
          www.cichlidgallery.org
          www.tropheini.com

          Kommentar

          • LadyTiera

            #6
            mina yngel vill inte ha cyklops....de vill bara ha flingfoder (guppyyngel, mins sons fiskar)

            Kommentar

            Arbetssätt...