näringsbrist och produktivitet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fredrik H.
    Användare
    • april 2002
    • 1884

    näringsbrist och produktivitet

    I vilken utsträckning har mängd föda/näring inverkan på honornas förmåga att producera ägg? Hos ciklider i allmänhet och Tropheus i synnerhet.

    Rättare sagt kan för lite foder resultera i att honorna inte producerar ägg och att det således inte blir något trots leken ser ut att vara i full gång?

    Man har ju hört mycket kring att man med hjälp av kraftig utfodring kan få fram lek men det brukar ju handla om att "trigga" det sexuella beteendet. Nu talar jag om ren näringsbrist som resulterar i utebliven rom.

    mvh,

    Fredrik H.
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Foder påverkar åtminstone storleken på äggen och därmed kvaliten på avkomman. Jag är övertygad om att även antal och om hon leker. Att hon skulle leka men inte ha några ägg har jag svårt att tro sker i naturen, men i den artificiella akvariemiljön kan det mesta hända. I princip så har fiskarna det energimässigt bättre i akvariet även om man matar rätt lite.

    Mvh.

    Ola
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • David Johansson
      Användare
      • april 2002
      • 581

      #3
      Jag är ganska övertygad om att man märkbart kan påverka resultatet av honornas avkomma i form av frekvens och mängd ägg. Vitaminer och mineraler är troligen det mest avgörande i fodret för att gynna dessa faktorer. Skillnaden mellan naturen och artificiella akvariemiljön är ju också ofta att honorna leker oftare vilket i sin tur ger bieffekter mindre kullar och avstannade tillväxt på honan.

      David
      David

      Kommentar

      • H.E.J.
        Användare
        • april 2002
        • 179

        #4
        Hej!
        I villt tillstånd leker Tropheus när det är gott om föda (algblommning) en gång om året runt Augusti.
        Då ätter dom upp sig och blir rigtigt feta, vilket dom är i akvariet året runt.
        Jag tror att honorna inte får så många yngel eller inga alls för dom får betydligt fler kullar om året än i villt.



        H.E.J.
        4620l Tropheus med blandad Tanganyika...
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2853371

        Kommentar

        • Fredrik H.
          Användare
          • april 2002
          • 1884

          #5
          Jag tackar för svaren. Jag tror att min rädsla för dålig vattenkvalité kanske fått mig att mata lite väl sparsamt. Kanske kan min snåla diet vara en bidragande orsak till uteblivna yngel hos mina T. moorii.

          Det sexuella spelet verkar dock hur friskt som helst och honorna följer med hanen som lockar på dem. De utför "all the right moves" men jag har aldrig skådat ett enda ägg. De ser inte heller direkt feta ut måste jag tillägga.

          mvh,

          Fredrik H.
          Fredrik H.
          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
          www.cichlidgallery.org
          www.tropheini.com

          Kommentar

          Arbetssätt...