F2 ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #16
    F1 behöver i vetenskapliga sammanhang inte heller vara första generationen efter vildfångat (VF), utan kan exempelvis även vara första generationen efter ett par fiskar som är första ledet i en ny odlingslinje. F1 kan i realiteten vara en F8
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • deelay
      Användare
      • september 2002
      • 5394

      #17
      Alla är inte ute efter endast ett enkelt eller exact svar utan många vill ha en dialog angående deras problem/fråga och så har det nog varit för dom flesta om man kolla historiken på dom som varit här länge.
      http://www.aquariumstockholm.se/

      Kommentar

      • Nyllet90
        Användare
        • oktober 2004
        • 1133

        #18
        citat:Ursprungligen skickat av Zaphi

        F1 behöver i vetenskapliga sammanhang inte heller vara första generationen efter vildfångat (VF), utan kan exempelvis även vara första generationen efter ett par fiskar som är första ledet i en ny odlingslinje. F1 kan i realiteten vara en F8
        Aquarium malawi (´som jag tycker verkar vara den största grossisten i sverige) säger attt vf och f1 m.m betyder filtfångat
        Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #19
          P betyder parental. F1 betyder filial ett (avkomma efter P). F2 betyder filial två (avkomma efter F1). Det är odiskutabel fakta och det har varit så i hundra år.

          I akvariesammanhang har vi tagit över terminologin och då är Parentalgenerationen vildfångad. Yngel efter två vildfångade kallas F1 och är alltså odlade i akvarium. Yngel efter två F1or blir därmed F2or.

          F1 och F2 är alltså inte vildfångade utan första respektive andra generationen efter vildfångat.

          Att F1 och F2 inte är exakt samma sak inom genetiken och akvaristiken är inte konstigare än att en mus inte är samma sak i en datoraffär som i en djuraffär, men det är djuret som är ursprunget till terminologin (jag vet, uruselt exempel men jag kom inte på något bättre just nu).
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Zaphi
            NCS Medlem
            • juli 2002
            • 5395

            #20
            Ja det var ususelt ... Det används helt enkelt felaktigt inom akvaristiken, svårare än så är det inte. Alla fattar vad man menar och det är väl det som är det viktiga.
            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

            Kommentar

            Arbetssätt...