salt i vattnet??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tobbe77s
    Användare
    • januari 2005
    • 44

    salt i vattnet??

    är det en fördel att ha salt i vattnet eller ska man hellre låta bli?
    och vilket sorts salt ska man isåfall använda?
  • jarinen
    Användare
    • april 2003
    • 1888

    #2
    Ha helst inte i salt i förebyggande syfte, om fiskarna någon gång visar problem med parasiter eller att nån fisk kanske fått lite stryk och börjat utveckla svamp på det skadade området så kan du ha i salt och höja tempen i karet.
    Bäst när det gäller skador o svamp är att ta ut den skadade fisken och låta den gå i en rätt stark saltlösning själv.
    Men generellt ska du inte tillföra salt förrän problem uppstår, förebyggande rekommenderar jag ej.

    Vanligt grovsalt som finns i affären i 2kg påsar går bra.

    Mvh Jari

    Kommentar

    • Mr.Fish
      Användare
      • maj 2004
      • 1403

      #3
      citat:Ursprungligen skickat av tobbe77s

      är det en fördel att ha salt i vattnet eller ska man hellre låta bli?
      och vilket sorts salt ska man isåfall använda?
      Salta med CaCo3!

      Kommentar

      • Tascha
        Användare
        • oktober 2002
        • 214

        #4
        Det här med salt eller inte tror jag är väldigt individuellt.
        Har själv alltid kört med salt, dock ganska så lite, och har aldrig haft problem med svamp eller parrasiter. Om det beror på saltet eller inte låter jag vara osagt.
        Skulle jag få någon infektion i karet så är det ju bara att öka på mängden salt. Jag kör med Jozo grovsalt utan jod.
        /Roger

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          citat:Ursprungligen skickat av Mr.Fish

          Salta med CaCo3!
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Zaphi
            NCS Medlem
            • juli 2002
            • 5395

            #6
            Jag kör alltid salt och har mycket lite problem. Vissa perioder har jag slutat med det och tyckt jag fått problem, det kan ofs bero på att de är så vana vid det.
            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

            Kommentar

            • jarinen
              Användare
              • april 2003
              • 1888

              #7
              Det beror väl lite på vilka ciklider man håller, CA och de flesta SA behöver nog inget salt och överlag har jag fått för mig att dessa ciklider är tåligare och inte lika sjukdomsbenägna som exempelvis malawi.

              Så på den afrikanska fronten ska jag väl inte uttala mig, möjligt att det där är läge för en salthalt redan från början.

              Mvh Jari

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                Har man egen brunn så är det en helt annan fråga och det kan vara vettigt att salta upp till de naturliga nivåerna, men det är en annan fråga egentligen.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • tropfrog
                  Användare
                  • juli 2003
                  • 1827

                  #9
                  Fiskar har mycket lättare att anpassa sig till en högre salthalt än till en lägre. Det innebär att folk ofta inte ser någon förbättring när dom tillsätter salt, men ser en uppenbar försämring när dom slutar med det.

                  Att fiskarna blir sämre när man slutar med salt är altså INTE ett tecken på att saltet är bra för dom, bara ett tecken på att saltbalansen ändrats för snabbt.

                  Det rekomenderas att salta i karet när man medicinerar för att medicinen på något sätt lättare tas upp av fisken om man har salt i vattnet. Jag vet inte riktigt hur det fungerar dock.

                  Om man skall ha salt eller inte när man inte medicinerar har debatterats en hel del. Jag tycker inte att man skall ha i salt om man har kranvatten med ungefär samma salthalt som vattnet fiskarna kommer ifrån. De flesta har bra vatten till sina riftakvarium i karanen så när som på lite för lågt kh. Så därför tycker jag att det är bättre att fokusera på bikarbonat än på salt. Där finns det en bevisad effekt.

                  Om fiskarna kommer från områden där det är lite mer salt i vattnet tycker jag deffinitivt att man skall salta.

                  DVS Salta om det behövs för att efterlikna dina fiskars hammavatten, och möjligvis om du behöver medicinera. Annars är det ingen idé och kan skada dina fiskar när du slutar med det om det går för snabbt.
                  MVH
                  Magnus

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #10
                    Det står en hel del om salt i FAQ-en http://www.ciklid.se/faq_artikel_visa.asp?NR=668 Det är jag som skrivit det mesta i den texten.

                    http://edis.ifas.ufl.edu/BODY_VM007 finns en utförlig text om salts användning inom akvakultur vilket nog kan betraktas som den vetenskap folk efterlyser.

                    När det gäller sjukdomar som punkterar fisken t ex vita prick så hjälper salt fisken att hålla saltbalansen. Samma gäller vid stress (t ex transport).

                    Detta med sjukdomar och stress är och sjukdomar är inte samma sak som att hålla fiskarna och saltanvändning vid dessa tillfällen kan inte jag se som kontroversiellt.
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    Arbetssätt...