Tuggande Hongi...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mek
    Användare
    • januari 2005
    • 540

    Tuggande Hongi...

    Hallo!

    Nu ett par månader efter att jag skaffat mina första Malawi, märkte jag att en Rödzebra börjat tugga. Satte henne i ett internkar, vilket hon inte uppskattade. När jag flyttade henne till en Ikealåda, spottade hon ut ynglen direkt. YES!!

    Nu har jag dock fått 2 tuggande Hongihonor. Har den ena av dem i en Ikealåda, men hon har inte spottat än. Vad är smartast? Lägga tillbaks henne i det stora karet och försöka håva upp ynglen, eller låta henne glida runt i lådan tills hon spottar? Slängde henne i lådan ngn gång strax efter årsskiftet....

    /M
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    Hm, är problemet att du har två fiskar som tuggar samtidigt? Isåfall, låt den ena spotta i "IKEA-lådan" och töm den andra för hand. Du lär inte hinna håva upp ynglen från det stora karet ifall de spottar där...
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • mek
      Användare
      • januari 2005
      • 540

      #3
      Så här är det..... har 1+3 hongi. Flyttade först ut båda tuggfiorna. Då blev dock den stackars ensamma honan tvungen att gömma sig bakom pumpen för att inte bli konstant jagad av hanen. Vi slängde därför tillbaks den som verkade ha minst "påssjuka", för att få lugnare atmosfär i akvariet.

      Nu har det gått ett litet tag, och honan i Ikealådan (dvs blå 20liters plastlåda med syresten, termostat, liten plastgrotta och en liten kalksten) har fortfarande inte spottat. Det jag funderar lite på är därför att ge upp och slänga tillbaks henne i stora. Ingen bra idé tydligen (om jag vill ha ynglen dvs)?

      Har blivit avrådd från att tömma för hand. Gäller tydligen att veta vad man gör..... tar därför det säkrare före det osäkra

      Kommentar

      • Henrik Dehlin
        NCS Medlem
        • september 2002
        • 1913

        #4
        Har du tänkt att föda upp ynglena i en 20liters låda?

        Kommentar

        • mek
          Användare
          • januari 2005
          • 540

          #5
          Mjaa, just nu är de (dvs rödzebraynglen) bara ca 1 cm långa och 15-20 till antalet. De går i en genomskinlig Ikealåda på ca 22-25 liter. När de blir större får jag omplacera dem eller sälja dem. Detsamma gäller med ev. kommande Hongiyngel.

          Kommentar

          • Bright_Blue
            NCS Medlem
            • juni 2004
            • 1582

            #6
            Det är bättre att tömma för hand, så slipper honorna bli ihjälslagna när du lägger tillbaks dem i det stora akvariet. Tömning är inget svårt om man vet hur man ska göra. Jag har aldrig fått några bieffekter på mina honor och yngel (ca 50-tömningar på olika honor). Ta honan och öppna munnen med tummen och doppa honan i en skål med vatten så ynglen ramlar ur. Ha dock inte honan för länge uppe i luften.

            Lycka till!

            /BB

            Kommentar

            • Henrik Dehlin
              NCS Medlem
              • september 2002
              • 1913

              #7
              Detta låter bra!
              tvångsspottning och uppfödning i 20liters boxar,
              kan det bli bättre?

              Kommentar

              • Nyllet90
                Användare
                • oktober 2004
                • 1133

                #8
                hehe..det låter som en oslagbar kombination!
                Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

                Kommentar

                • mek
                  Användare
                  • januari 2005
                  • 540

                  #9
                  Tömning för hand lär det väl bli som sista åtgärd. Föredrar dock att ge henne ett par dagar till först. Om man ger sig på detta, är det ngn risk för henne om det skulle bli ngt/ngra yngel kvar i munnen (som kanske inte kommer ut dvs)?

                  Kommentar

                  • Zaphi
                    NCS Medlem
                    • juli 2002
                    • 5395

                    #10
                    Ja, det är inte alltid de tömmer alla, men det gör inget, då kan väl hon få spotta resten i det stora karet, så får du se om de överlever. Chansen är dock ganska liten, du kan öka den genom att ha massor av gömställen.
                    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                    Kommentar

                    Arbetssätt...