Ljus till blu mpimbwe?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Teju

    Ljus till blu mpimbwe?

    Jag har 7st C.Frontosa blue mpimbwe F1 som är 6-10 cm. Jag får ingen ordning på färgerna på dom. Jag har provat kombinationer med Grolux, lifeglo 2, Philips aqua relle, maringlow. Men dom ser ut som vanliga Burundi frontosor. Jag trodde först att dom var för små för att visa den blåa färgen men när jag släckte akvariumet i går och plockade fram digitalkameran och tog lite bilder med blixt så fick dom en helt annan färg! Dom var helt mettalicblå jag trodde inte att det fans så mycket blått på ett yngel. Är det någon som har något tipps på lysrör som får fram den blåa färgen på Mpimbwe? Mvh Peter
  • tropfrog
    Användare
    • juli 2003
    • 1827

    #2
    Du säger att du provat kombinationer...Har du testat bara aquarelle? Om inte det hjälpt så får du kombinera aquarelle med något aqtinic rör.
    MVH
    Magnus

    Kommentar

    • mpimbwe
      Användare
      • december 2004
      • 170

      #3
      Kör med sylvania aquastar jag, fungerar fint. Bilder på karet:
      /Andreas (Karlstad)

      Under uppbyggnad:
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=353092

      (1000L, 840L, 2*720L, 2*540L, 3*375L, 240L, 3*222L, 2*200L, 9*180L, 2*105L, 9*54L)

      Kommentar

      • Teju

        #4
        Det såg riktigt bra ut. Har dom den blåa färgen när du inte tar kort? (blixten frmhäver färgen)Hur stort är karet? hur många rör använder du? Är dom wild fångade?
        Mvh Peter

        Kommentar

        • mpimbwe
          Användare
          • december 2004
          • 170

          #5
          Tack för de.. Den blåa färgen är väl inte så framträdande som på bilderna, förutom när de leker (som de gjorde idag)... =)
          Karet är på 840L och jag använder endast 2 av fyra rör just nu. Och ja de är VF, för tillfället går de 4+4 VF på bilderna ihop med 12x mindre F1or som jag nyligen införskaffat.
          /Andreas (Karlstad)

          Under uppbyggnad:
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=353092

          (1000L, 840L, 2*720L, 2*540L, 3*375L, 240L, 3*222L, 2*200L, 9*180L, 2*105L, 9*54L)

          Kommentar

          • Mcoist
            Användare
            • oktober 2003
            • 154

            #6


            Hur länge har du haft dina fiskar ?

            Du kan inte gemföra med färgen efter foto tagna med blixt jag tar alltid mina foton utan blixt och med endast akvarie belysning.

            Ibland är dom inte så värst blåa och ibland är dom väldigt blåa går lite efter humöret på fisken visserligen bör dom vara mer blå än burundi men det är lite som du säger att färgen kommer med oldern.

            Kolla in på mina bilder på min zoon där ser du mina mpimbwe i naturlig färg mina är vildfångade.

            Har även bilder på mina burundi så du kan gämföra färgerna.

            Har nu ett sylvania aquastar ett marineglo och ett powerglo i karet med mpimbwe kommer ej ihåg om jag hade denna kombinationen då bilderna togs då jag inte hade 3 rör från början.

            Har du några bilder på fiskarna ta både med utan blixt i mörkt rum med endast akvarieljuset som ljuskälla och några med blixt.

            1*540L 4*375L 1*345L 2*210L 1*160L 2*98L 2*45L Malawi Tanganika

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712

            Kommentar

            • bmwpower
              Användare
              • december 2002
              • 1934

              #7
              JAg har 4styck 36w aquarell i mitt 450kar och mina frontosor är mycket blåare i kroppen än dom på dina foto
              Sedan får man tänka på att när man fotografera med blixt så framhävs alla fäger

              Kommentar

              • christer antonsson
                Användare
                • september 2002
                • 183

                #8
                En fråga utom ämnet riktad till Mcoist! Är det verkligen Vf Blue Mpibwe som du har? tycker mer att det ser ur som blue Zaire eller nån annan blå variant.Jag har själv hållit Vf Mpimbwe och tyvärr så måste jag säga att dom såg annorlunda ut. Skulle vara kul om du kunde lägga ut några närbilder på hannarna och då gärna med puckel och fenstrålar. Främre bandet på en Mpimbwe sitter mer som en mask.[?]
                Christer Antonsson

                1800 liter Troffar:
                Ikola
                Pemba
                Duboisi- Mazwa
                Red Rainbow- Kapere

                Kommentar

                • christer antonsson
                  Användare
                  • september 2002
                  • 183

                  #9
                  http://www.cichlidworld.com/12-2003_gallery/Mpimbwe_bluewild.jpg ... kolla länken Mcoist.
                  Christer Antonsson

                  1800 liter Troffar:
                  Ikola
                  Pemba
                  Duboisi- Mazwa
                  Red Rainbow- Kapere

                  Kommentar

                  • mpimbwe
                    Användare
                    • december 2004
                    • 170

                    #10
                    Christer..
                    Om du kikat på mina bilder som ja länkat till ovan så ser man tydligt att det är blue mpimbwe, men mina F1or som är ca 10-15 är inte alltid lika tydliga med att visa det =).. visst ser man att de är blå, men det kan vara svårt att i vissa lägen säga säkert att det är mpimbwe om jag inte visste det vill säga. Min erfarenhet är att när de är under 20cm så är de mer lilaaktigt blåa och när de blir större övergår det till mer ljusblå. Även fenstrålarna drar iväg i längd efter 20+
                    /Andreas (Karlstad)

                    Under uppbyggnad:
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=353092

                    (1000L, 840L, 2*720L, 2*540L, 3*375L, 240L, 3*222L, 2*200L, 9*180L, 2*105L, 9*54L)

                    Kommentar

                    • Mcoist
                      Användare
                      • oktober 2003
                      • 154

                      #11

                      Den enda närbild jag har är den som ligger på zoonen i galleriet

                      Under 375 Malawi+frontosor där är en ganska bra bild på min största hane den är strax under 20cm nu hannarna är föresten F1 ór dom är köppta vid ett annat tillfälle än honorna dom är VF av African Diving. 3hanar 4 honor.

                      Är mycket säker på att det är blue Mpimbwe men helt hundra är man ju inte Zaire är det iallafall inte såfall har jag kommit över dom snuskigt billigt dessutom är zaire svarta under munnen det är inte mina.

                      Är några bra bilder som är lite närmre tagna i blue mpimbwe galleriet också men får väll ta lite nya riktiga närbilder också nu då.
                      1*540L 4*375L 1*345L 2*210L 1*160L 2*98L 2*45L Malawi Tanganika

                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712

                      Kommentar

                      • christer antonsson
                        Användare
                        • september 2002
                        • 183

                        #12
                        Mpimbwe? Visst har du Blue mpimbwe inget snack om saken - var har du köpt dom ? När jag hör Karlstad så tänker jag på en viss David Grumsten ,är det avkommor från han möjligtvis??
                        Christer Antonsson

                        1800 liter Troffar:
                        Ikola
                        Pemba
                        Duboisi- Mazwa
                        Red Rainbow- Kapere

                        Kommentar

                        • mpimbwe
                          Användare
                          • december 2004
                          • 170

                          #13
                          Det jag ville ha fram var bara att ungdjuren inte alltid har den ljusa färgen de äldre får =).. Där ser man, du vet vem David är.. men nepp det är inte fisk från honom. De på bilden är VF och kommer från början från Akvarie Malawi. F1orna som numera går tillsammans med dessa kommer från Gbg.
                          /Andreas (Karlstad)

                          Under uppbyggnad:
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=353092

                          (1000L, 840L, 2*720L, 2*540L, 3*375L, 240L, 3*222L, 2*200L, 9*180L, 2*105L, 9*54L)

                          Kommentar

                          • christer antonsson
                            Användare
                            • september 2002
                            • 183

                            #14
                            sålde en del F1 och även mina VF till David nämligen därför frågan..
                            Christer Antonsson

                            1800 liter Troffar:
                            Ikola
                            Pemba
                            Duboisi- Mazwa
                            Red Rainbow- Kapere

                            Kommentar

                            Arbetssätt...