Tropheus, vilken sort?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • CosmicWeed

    #31
    "Den som har flest prylar när han dör vinner" Hmmm undrar vem som är pengakåt

    Kommentar

    • daniel_i_malmö
      Användare
      • april 2002
      • 1338

      #32
      citat:Ursprungligen skickat av bmwpower


      Man kan välja mellan 36 och 54 djur så räkna man på 54 djur så blir det inte mer än 94kr styck för VF
      Du kommer alltså fram till att det skulle kosta 94 kr per tropheus om man hämtar dem i köpenhamn. Med hänsyn till det tycker jag att 120-165 kr st som anges tidigare i tråden som utpris i affär i sverige är tokbilligt!

      Affärerna har omkostnader för hyra, inventarier, uppvärmning, el, vatten, löner till ev. anställda och förhoppningsvis någon vinst/lön till ägaren.

      Dessutom, ej att förglömma, affärer kan också drabbas av dödsfall på sina fiskar - direkt efter en lång transport är de antagligen som känsligast så det borde inte vara helt ovanligt att affärer drabbas av soten på sina troffar, även om de sköter dem exemplariskt. Tänk på att affärerna inte som du när du köper av dem har möjlighet att handplocka vilka fiskar de ska få hem utan de kanske får hem fiskar som är i dålig kondition.

      I extrema fall kan det gå riktigt illa när man importerar: när jag jobbade i en affär som importerade en hel del så hände det mer än en gång att en hel fisksänding dog därför att flygbolaget strulade. En gång var det strejk på kastrup och en annan gång gjorde SAS helt enkelt fel. Att få ut ersättning från SAS var åtminstone inte på den tiden lätt och vi blev aldrig ersatta fullt ut - långt ifrån. Jag vill minnas att vi dessa gånger förlorade ca 20000 - 40000 kr, och det var en hel del pengar i slutet på åttiotalet.

      Helt ovanligt är det inte att troffehanar plötsligt får spel och slår ihjäl ett antal honor - särskilt inte i oetablerade grupper som hos en importör eller i en affär.

      Andra gånger vi importerade hände det att vi bara fick fiskar av ett kön och därför satt med 50 osäljbara dyrgripar. (Naturligtvis beställde man inte av den exportören fler gånger men kostnade måste ändå tas...)

      Allt sånt måste en importör ta med när han sätter sina utpriser.
      Tjugofem år med ciklider.
      http://www.malmoakvarieforening.se
      Centralamerika 2006
      Svart kaffe och drömmeri...

      Kommentar

      • daniel_i_malmö
        Användare
        • april 2002
        • 1338

        #33
        citat:Ursprungligen skickat av Cutekid

        ]

        Låt oss nu säga att fisken som du köper nu kostar 94 kr st och akvarium malawi säljer dem för 120 kr st, så är ju pålägget inte så stort(26 kr). Det tycker jag man kan leva med
        Den importör som endast lägger på 26 kr på en fisk som kostar 94 kr i inköp kommer utan tvekan att konka ganska snabbt. Det räcker att en fisk dör för att de nästa tre ska vara ren förlustaffär att sälja...
        Tjugofem år med ciklider.
        http://www.malmoakvarieforening.se
        Centralamerika 2006
        Svart kaffe och drömmeri...

        Kommentar

        • Cutekid
          Användare
          • januari 2003
          • 3368

          #34
          Japps, det var så jag funderade också, då verkar väl inte BMW`s uträkningar vara så fungerande eller?
          Carl

          Besök petrochromis.com´s forum:

          http://petrochromis.com/phpbb3/

          Kommentar

          • newborn
            Användare
            • januari 2005
            • 37

            #35
            Satt och funnderade lite på det här med frakten av sin tropheus-grupp, går det bra att frakta hem en grupp från Örebro till Gävle? Hur skall man frakta dom?

            kalle
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251646

            Kommentar

            • Cutekid
              Användare
              • januari 2003
              • 3368

              #36
              citat:Ursprungligen skickat av newborn

              Satt och funnderade lite på det här med frakten av sin tropheus-grupp, går det bra att frakta hem en grupp från Örebro till Gävle? Hur skall man frakta dom?
              Du bör få dem packade om 2-3 st ivarje påse med syrgas i. Påsarna lägges sedan i en friggolåda med lock. De borde klara den resan utan problem om de packas rätt och inte blir kalla.

              Mvh
              Carl

              Besök petrochromis.com´s forum:

              http://petrochromis.com/phpbb3/

              Kommentar

              • newborn
                Användare
                • januari 2005
                • 37

                #37
                ok
                kalle
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251646

                Kommentar

                • bmwpower
                  Användare
                  • december 2002
                  • 1934

                  #38
                  Jag tog ett hastigt räkne exempel jag vill inte hänga ut dom riktiga priserna på troffa och det behövs inte utan det räcker att man säger att affärena tjäna snuskigt mycket pengar på dom.
                  Det priset jag räknade var utan rabbat som säkerligen en stor handlare få av en expotör.
                  Om man säger så här ilagin kostde 995kr och sänktes till 495kr utan att expotören sänkt sitt pris för jag vet vad inköpspriet är .
                  Vad säger det er som är förståsigpåare
                  Då förstå ni kanske vilka pålägg det är på fisken.
                  Jag kommer själv att försöka vara med vid samimport om det finns tillfälle
                  Men visst för alla som skiter pengar kan ju kasta surt arbetade pengar i sjön

                  Kommentar

                  • bmwpower
                    Användare
                    • december 2002
                    • 1934

                    #39
                    Cutekid du vet säker vad inköpspriserna är och jag tror nog du tycker det är surt att betlar mer än det dubbla för en fisk
                    Nä nu ska jag låta er betalr dyrt för eran fisk om ni nu har så gott om pengar

                    Kommentar

                    • Stelin
                      Användare
                      • december 2002
                      • 1339

                      #40
                      men är det bra att/om man kan köpa vildfångade fiskar för en spottstyver egentligen? Det är kanske bra om dom hålls uppe med tanke på att priset i slutändan kan bli högre, Inga fiskar att "hämta" pga att det har fångats för mycket pga att de flesta väljer vildfångat för att det är så billigt...
                      //Stefan Lindstedt

                      Kommentar

                      • tropfrog
                        Användare
                        • juli 2003
                        • 1827

                        #41
                        Jag har själv importerat fisk, dock inte tropheus. Jag hade ett påslag på 200% per fisk. Ändå var det så mycket jobb och så många kostnader förutom importen så jag tröttnade. Det var helt enkelt inte värt det. Jag ger all respekt till alla som kan sälja vf fisk med mindre än 150% påslag och inte tröttna. Det är inte bara du som vill tjäna rimliga pengar på dewt du gör, det vill alla andra också.

                        Eller som en ägare av en stor affär i Göteborg som importerar själv sa:
                        VF...Det säljer man för att det är kul. I längden blir det inga pengar. Ungfödare är det man tjänar pengar på....Och det är mindre strul med både fiskarna och köparna.

                        Givetvis kan man göra dessa importer själv och spara en del pengar. Men jag föredrar att köpa i butik. Priserna är rimliga och jag slipper alla risker.
                        MVH
                        Magnus

                        Kommentar

                        • newborn
                          Användare
                          • januari 2005
                          • 37

                          #42
                          Kloka ord, igentligen tycker jag att bara en sån sak som att man faktiskt kan ha VF fiskar simmande i sitt akvarium är en rätt häftigt. Direkt från sjön, som har simmat i det vattnet, det gör att man känner sig ännu mera sugen på att inreda noga och så biotopiskt som möjligt!
                          kalle
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251646

                          Kommentar

                          • TroffeMicke
                            Användare
                            • februari 2004
                            • 412

                            #43
                            CosmicWeed.

                            Jag läser bmwpower´s citat som en ironisk text.
                            Mvh.Micke

                            http://www.troffemicke.com/

                            Kommentar

                            • specmats
                              Användare
                              • december 2004
                              • 3060

                              #44
                              nåväl, antagligen kan man genom att direkt importera som privatperson tjäna en rejäl hacka ifall man har nerver till det!? det råder väl ingen tvekan om att det går att hitta genvägar om man vill om man bortser från de risker som det förmodligen finns-personligen har jag inte nerv nog att göra det ännu, men det innnebär inte att jag ej kommer att göra det i framtiden, på 80-talet var jag en flitig adept på malawi & tanganyika import i sundbyberg drivet av den nu avlidna akvaristen Stig Jansson tror jag hans namn var!? han berättade för mej en hel del om hur det var då-kanske "old shool" men det låter som det var idag-dvs att utpriser till kund inte alltid har nån verklig ekonomisk substans relaterad till den faktiska kostnaden för vf fisk från exportör
                              Tropheus Duboisi halembe, so
                              Melanochromis Auratus, vf
                              Synodontis Petricola, odlade

                              Akvarie-setup (Salt)

                              Kommentar

                              • tropfrog
                                Användare
                                • juli 2003
                                • 1827

                                #45
                                Utpriset till kund är aldrig på något sätt relaterad till kostnaderna för försäljare, tillverkare eller importör. Detta oavsett produkt. Visst är det där man hamnar i en fullständig konkurans, men det är bara en teori som inte existerar i verkligheten.

                                I verkligheten beror priset på en pryl/fisk/tjänst på vad kunden är beredd att betala och vad försäljaren kan tänka sig sälja för.

                                I akvariebranchen handlar det om vad försäljaren kan få ut ur varje kar för att täcka de fasta kostnaderna och skapa vinst. I ett 200 literskar kan du välja att sätta i 400 guppi och sälja med 5 kr marginal på kanske en månad. Det skulle ge 2000 kr att täcka övriga kostnader med. Eller kan man välja att stoppa i 20 troffar med en marginal på 30 kr/st, dvs 600 kr. Problemet är dessutom att du vet att guppna är garanterat sålda på 1 månad, det kan du knappt hoppas på när det gäller tropheus.

                                Att handlarna faktiskt tar hem troffar och säljer är enbart av eget intresse. Det finns ingen butik i Sverige som har tropheus hemma utan att ägaren har ett specifikt ciklidintresse.

                                Vi skall vara fruktansvärt glada att vi faktiskt kan köpa vf fisk i Sverige, för någon "great business" är det inte. Vi skall vara glada att det finns en del handlare som är genuint interesserade av det dom håller på med och släpper på vinstmaximeringen för våran skull. Att beskylla dom för att tjäna oerhörda pengar på vår bekostnad kanske får dom att tröttna, skärpning.
                                MVH
                                Magnus

                                Kommentar

                                Arbetssätt...