Tropheus, vilken sort?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • peter
    Användare
    • augusti 2002
    • 161

    #61
    vi får väl se om det det är positivt eller negativt eller om vi inte
    märker någon skillnad om 1-2 års sikt på tropheusar i sverige

    Kommentar

    • peter
      Användare
      • augusti 2002
      • 161

      #62
      nu när en vf troffe blivit så billig att köpa, vad är då rimligt att priset på ett troffeyngel bör ligga på om vi köper eller säljer?
      15-20kr eller vad kommer du bmwpower ta?

      Kommentar

      • the king
        Användare
        • januari 2005
        • 34

        #63
        citat:Ursprungligen skickat av peter

        nu när en vf troffe blivit så billig att köpa, vad är då rimligt att priset på ett troffeyngel bör ligga på om vi köper eller säljer?
        15-20kr eller vad kommer du bmwpower ta?
        25-30 vore mera relevant!
        Jag kör BMW! fast mest Jagga

        Kommentar

        • CRAYLEONE
          Användare
          • maj 2003
          • 145

          #64
          citatet är helt enkelt en populärare fisk i Sverige än i danmark.
          Så tropheus är populärare i Sverige än i Danmark? Det undrar jag, det.. Sen är det nog så att frakten faktiskt är billigare till Köpenhamn än till nån annan stad i Sverige, skickat från söder om Danmark. I vilket fall är det så inom mitt företag jag jobbat på, med centrallager i södra Europa och leveranser till Sverige och Danmark.

          Kommentar

          • bmwpower
            Användare
            • december 2002
            • 1934

            #65
            Om jag skulle tjäna pengar så skulle jag inte skämmas för att tala om det.
            Det dagen jag går plus så lovar jag att jag säger till och kan säga att jag ligger 150000kr minus.
            Jag har startat lokal för att senare omvandla det till butik p.g.a av ett intrsse och en olycka som gör att jag inte kan arbeta med vanligt arbete.

            Mig veteligen har jag inte diskuterat priset på troffa innnan

            Kommentar

            • specmats
              Användare
              • december 2004
              • 3060

              #66
              vad tycker du att vildfångad tropheus ska kosta?
              Tropheus Duboisi halembe, so
              Melanochromis Auratus, vf
              Synodontis Petricola, odlade

              Akvarie-setup (Salt)

              Kommentar

              • ciklidMartin
                Användare
                • februari 2004
                • 213

                #67
                Ser att det pratas en del priset på VF-fisk. Tänk dock att på att bara för att fisk är VF betyder det inte att den är extrafin/vacker. Det finns mycket tråkig VF-fisk som jag inte skulle vilja ha oberoende av priset. MEN riktigt fin VF betalar jag desto mer för.

                Vad tycker ni? Spelar utseendet någon roll? Eller bara priset?
                www.polarpumpen.se, Fujitsu värmepump

                Kommentar

                • Fredrik H.
                  Användare
                  • april 2002
                  • 1884

                  #68
                  Det kan väl inte finnas någon anledning till att köpa VF om man inte ska odla? Jag förstår inte alls vad Mad Martin menar med vacker eller tråkig. Det handlar ju om kvalité och har inte med hurvida fisken är vildfångad eller inte att göra.
                  Fredrik H.
                  Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                  www.cichlidgallery.org
                  www.tropheini.com

                  Kommentar

                  • ciklidMartin
                    Användare
                    • februari 2004
                    • 213

                    #69
                    Det var det där med att kvalité som jag ville få fram. Det går absolut inte att sätta VF=hög kvalité. Bara för att man har VF så har man inte automatiskt bra odlingsfiskar.
                    www.polarpumpen.se, Fujitsu värmepump

                    Kommentar

                    • bmwpower
                      Användare
                      • december 2002
                      • 1934

                      #70
                      Jag håller med dig madmartin VF är långt ifrån alltid fin.
                      Men därimot om man köper VF så har man ett bra utgångsmatrial antingen för odling eller sällskap.
                      All fisk som går i mitt vardagsrum är VF
                      Jag köper VF för att det är en tjusning att få se fisken i sin ursprungliga form.

                      Kommentar

                      • peter
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 161

                        #71
                        oftast är det bara 10% av den vf fisken som är av bra kvalitet

                        Kommentar

                        • jan olof
                          Användare
                          • december 2002
                          • 254

                          #72
                          Jag kan hålla med madmartin att inte alla vildfångade håller bra kvalitet om man tyccker att bra kvalitet är att en fisk ska se ut på ett speciellt sett,

                          typ att en tropheus moorie bärnsten ska ha stora oranga fläckar.
                          Men man kan ju säga att det kostar rätt så mycket mera pengar att få ihop grupper med tropheus som typ Roger persson gjorde för några år sen, när han beställde genom Markus Zadenius rätt så många lådor med tropheus och sen plockade ut dom bästa, som han odlade på.

                          Det är ju ett exempel på att inte alla vildfångade håller samma kvalite.

                          Och sen kan jag ju tillägga att det finns väldigt många urvalsodlade malawiciklider som jag har sysslat med en del, typ Röd hongie som BMW var och köpte hos mig om dan.mvh Janne
                          malawijanne http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=403839

                          Kommentar

                          • daniel_i_malmö
                            Användare
                            • april 2002
                            • 1338

                            #73
                            citat:Ursprungligen skickat av peter

                            oftast är det bara 10% av den vf fisken som är av bra kvalitet
                            Det där tycker jag låter lite väl radikalt.

                            Vad menar du med 'bra kvalitet'? Vad skulle göre de 90% dåliga? Fula ur vår mänskliga synvinkel? Medfödda defekter? Sjuka efter transport? Skadade fenor?

                            Och hur har du fått fram siffran 10%? Skulle nio av tio fiskar som importeras inte vara bra nog att avla på?!

                            Det enda jag kan tänka mig som leda fram till en sådan siffra är om man som ideal har urvalsodlade malawis, pigeon-diskus, slöjguppies eller andra av männniskan framodlade fantasifiskar. Men varför då bry sig om vildfångat över huvud taget?
                            Tjugofem år med ciklider.
                            http://www.malmoakvarieforening.se
                            Centralamerika 2006
                            Svart kaffe och drömmeri...

                            Kommentar

                            • peter
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 161

                              #74
                              skall man hålla kvaliten typ roger persson så är det ca 10 % som är ok.

                              Kommentar

                              • daniel_i_malmö
                                Användare
                                • april 2002
                                • 1338

                                #75
                                citat:Ursprungligen skickat av peter

                                skall man hålla kvaliten typ roger persson så är det ca 10 % som är ok.
                                Jo, men återigen, vad är då kvalitet? Inte det utseendet som fiskarna har i naturen i alla fall. Kvalitetsidealet är konstlat. Urvalsodling för att göra fiskarna vackrare än vad de är i naturen, som är vanlig på Malawi och tydligen även på Tropheus, är för mig lika konstlat och naturotroget som dubbelsvärdsguppies, slöjstjärtar och pigeon-discus.

                                Att akvariestammarna ska vara exakt lika de i naturen är omöjligt pga det begränsade avelsmaterialet. Men när man medvetet förändrar fiskarnas utseende genom urvalsodling tar man ett rätt stort steg - i fel riktning - tycker jag. Särskilt när det gäller sorter som i dagsläget är relativt naturtrogna som Tropheus och Malawi. Guppies, slöjstjärtar och liknande är redan förlorade arter och inte mycket att orda om...
                                Tjugofem år med ciklider.
                                http://www.malmoakvarieforening.se
                                Centralamerika 2006
                                Svart kaffe och drömmeri...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...