Tropheus, vilken sort?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bmwpower
    Användare
    • december 2002
    • 1934

    #46
    Jag kunnde inte låta bli att svara.
    HAde det bara rört sig om 30kr hade jag aldrig diskuterat det men det rör sig om betydligt mer än så

    Kommentar

    • Gwendly
      Användare
      • december 2003
      • 374

      #47
      Det jag tycker ar intressant ar det ingen har tagit upp olika faktorer varfor fisk a (danmark) och fisk b (sverige) kan ha olika pris, sa som det faktum att fiskarna kan ha olika storlekar. Jag vet att nar min polare plockar in frontosor tex sa ar runt 12-15 cm max for vad han vill ha eftersom om man har storre sa far det plats sa fa i ladan. Sa far det plats 80 i ladan till danmark (dvs lite mindre fiskar) och sen 60 till sverige sa sager det sig sjalv att fiskarna i sverige kommer att kosta mer..... bara en liten tank

      Kommentar

      • tropfrog
        Användare
        • juli 2003
        • 1827

        #48
        citat:Ursprungligen skickat av bmwpower

        Jag kunnde inte låta bli att svara.
        HAde det bara rört sig om 30kr hade jag aldrig diskuterat det men det rör sig om betydligt mer än så
        OKI...En klassisk break even uträkning då. I exemplet jag gav innan måste tropheusen om den säljs inom 2 månader ha en marginal på 200 kr för att vara lika lönande som att ha guppi i karet.

        Förstår du nu jämförelsen. Inte fan skulle du välja att göra samma jobb för mindre pengar, det gör inte affären heller.

        Ovanstående är uträknat utan svinn. Och då vet alla som håller/har hållt tropheus att svinnet måste vara större på 20 troffar i 2 månader än på 400 guppi som finns i genomsnitt 2 veckor i karet.

        Du kan gnälla hur mycket du vill. Det finns INGEN som blir snorrik på de priser som finns på troffar idag. Om du tror det så tycker jag att du skall börja sälja troffar, det är så fri konkurans fungerar. Kan du sälja billigare så skall du givetvis göra det.
        MVH
        Magnus

        Kommentar

        • bmwpower
          Användare
          • december 2002
          • 1934

          #49
          JAg föstå hur du menar men om någon tar hem troffa och säljer dom för 200kr styck utan att göra något med dom så kan du väl räkna vinsten
          Som det sas tidigare så är det ju ingen som tar hem troffa som inte går att sälja.
          Det är inte olagligt att tjäna pengar men man ska veta vad inköpet är på troffa.
          Det är inga exklusiv fisk om man vet inköpet

          Kommentar

          • Robin
            Användare
            • januari 2003
            • 4526

            #50
            För mig är troffar ingen exklusiv fisk (inte mer än någon annan ciklid) men det som gör troffar lite utöver det vanliga är att man Måste köpa dem i större antal för att det ska fungera (enligt det jag hört). Det är där pengarna ligger. 1 fisk för 150 kr kan jag gärna kosta på mig men om jag måste köpa 20-30 st då, blir det dyrt.
            Mvh
            Robin

            Kommentar

            • peter
              Användare
              • augusti 2002
              • 161

              #51
              jag anser att man skall skilja på butikens inköpspris och grossiten
              eller den som importerar själv.jag har sett zoobutikens inköpspris på
              tropheusar det var det sämsta jag sett.de 9 stycken butiker som jag har närmast till har i dag inte en enda troffe marknaden är förstörd
              jag kan inte sälja ett enda tropheusyngel till någon zoobutik, om jag inte åker över 10 mil enkel resa.förut kunde jag gå till närmaste zooaffär och få 50:-/st per yngel.
              då fick vanliga personer syn på troffarna och blev intresserade en del blev nya kunder.så tycker jag att det skall vara det borde alla
              tjäna på.jag vet inte men ni kanske har lättare i södra delen av landet ni tycks ialla fall ha tillgång till billiga vf tropheusar
              men frågan är om det är till någon glädje på sikt.peter

              Kommentar

              • bmwpower
                Användare
                • december 2002
                • 1934

                #52
                Markanden är förstörd och det är inte p.g.a av billig VF topgeus utan följande
                Privatpersoner som går ner i pris på sina yngel för att handlren vill ha dom billigt och då vet handlren till nästa gång vad han ska betalar.
                Sedan så är det tjeckisk fisk som inte är så jätte billig men som ofta är större än vad odlarna lämna och till ett billigare pris.
                Om alla som odla troffa inte säljer under 50-60kr så finns det ju ingen fisk att köpa om inte handlren betale det.
                Likaså gäller det för malawi det gäller ju att alla ha samma mål
                Många undra säkert vad jag fått priserna på troffnas inköpspris.
                Dels så har jag sett listan från expotör
                Sedan så för 1-2 årsedan så råkade africa divings lista komma ut på nätet somm avslöjade priserna

                Kommentar

                • Robin
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 4526

                  #53
                  bmwpower: gratulerar till en ny fin troffegrupp... real ilangi?!
                  Mvh
                  Robin

                  Kommentar

                  • bmwpower
                    Användare
                    • december 2002
                    • 1934

                    #54
                    rel ilangi är ju den gula så det är vanlig ilangi om man kan säga så

                    Kommentar

                    • Jonas E
                      Användare
                      • februari 2003
                      • 2533

                      #55
                      Men du bmwpower....en importör/grossist på akvariefisk har ju faktiskt lite mer kostnader än att bara koppa in fisken i akvariet.

                      Ex på vad han måste betala:
                      lokalhyra
                      el-räkning som troligtvis är en av de största kostnaderna
                      lön till sig själv och sina anställda (de måste ju kunna leva på det)

                      när det gäller fisken måste eventuella förluster balanseras genom priset på fiskarna.....det är ju de som tar riskerna under importen. De måste ju även bygga upp en säkerhet för att täcka framtida förluster.

                      Sen är det säkert en massa andra kostnader jag inte har koll på eftersom jag bara har några få akvarium i min källare.

                      Att betala 150-250kr/ vf tropheus tycker inte jag är ett överpris i detta hänseende. Fiskarna är ju transporterade från sydöstra afrika med flygplan. Det är rejält många risker under en sådan transport.

                      Det är ju inte iheller meningen att vilken nybörjare som helst skall kunna köpa vf tropheus. Förlorar man flera grupper vf tropheus på grund av okunskap skall man nog hålla sig till odlade djur eftersom det är väldigt noga att sprida generna från en grupp vf tropheus. Det är därför jag anser att priset på Vf tropheus är lagom när det ligger mellan 150 och 250kr beroende på variant.

                      Jag hoppas att jag inte trampat på någons fötter eller någont men jag anser att vf tropheus är allt för billig om man jämför med vad exprotör, importör och till slut affär får göra för att få in fisken vid liv.
                      /Jonas
                      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                      Kommentar

                      • bmwpower
                        Användare
                        • december 2002
                        • 1934

                        #56
                        Jag resoner lite så här
                        Med tanke på att det inte säljs en trophus utan minst 15-30st varje gång den säljs så blir det en stor vinst.
                        Det är skillnad om de är en VF malawi där säljer man styckvis och måste har större påslag.
                        Dom som tar hem troffar gör det för att dom vet att det finns en marknad för.
                        Nu vet jag inte hur expotörena har det men dom har ju ett ansvar om det dör fisk vilken dom kompensera impotören vid nästa beställnung.
                        Tänk så här,danskarna är mycket billigare på troffa varför kan inte svenskarna vara det??
                        Visst det skiljer 5% i moms men det är ju inte allt ändå kan martin på ciklidcenter ersätta dig med ny fisk om den dör under transport till sverige hur är detta möjligt.
                        Jo för att fisken som du betalt går han plus på men dör den så har han pengar över från den betalda fisken till att skaffa ny fisk.
                        Men det betyder att han också går plus minus noll vad det gäller vinsten på fisken.

                        Du skriver att det är inte meningen att vilken nybörjare som helst ska börja med troffa och därför är priset satt till 150-200kr
                        Hur kan du säga att priset sålla ut vilka som ska syssla med fisken.
                        Ett exempel en helt vanlig VF röd zebra kostar 365kr ut i butik och den kan vilken nybörjare som helst ta hand om.
                        Då är den fisken mycket dyrare än en tropheus.
                        Visst troffa behöver man mer av men man kan har små mängder troffa.
                        Kolla åter igen på danskarna det är inte dom håller 20-40djur som i sverige.
                        Nä jag tycker priserna ska vara låga så alla kan ha råd att njuta av fin fisk.
                        Men naturligt vis så ska ju handlarna överleva men ett påslag på ca 300% är ju väl bra

                        Kommentar

                        • Jonas E
                          Användare
                          • februari 2003
                          • 2533

                          #57
                          citatu skriver att det är inte meningen att vilken nybörjare som helst ska börja med troffa och därför är priset satt till 150-200kr
                          Hur kan du säga att priset sålla ut vilka som ska syssla med fisken.
                          Ett exempel en helt vanlig VF röd zebra kostar 365kr ut i butik och den kan vilken nybörjare som helst ta hand om.
                          Vilken nybörjare som helst slänger inte ut 150-250kr/fisk efterom de vet att de inte är riktigt säkra på att de kommer att få fisken att överleva. De köper odlat.

                          Då blir det ju så att de som har erfarenhet av fisken är de enda som vågar sig på viltfångat, alltså slipper fin fisk gå till spillo bara för att den var billig. Att köpa viltfångat är en investering eftersom man räknar med att få yngel på fiskarna, vare sig det är tropheus, malawi eller vad det nu är för några fiskar.

                          citat:Nu vet jag inte hur expotörena har det men dom har ju ett ansvar om det dör fisk vilken dom kompensera impotören vid nästa beställnung.
                          Ja, men då får de fisken vi NÄSTA beställning, dvs. att de får vänta ytterligare ett tag på sin fisk och stå med tomma akvarium till de dyker upp.

                          En annan sak som kan vara svår är när fiskarna är i så dåligt skick att de börjar dö efter transporten och importören får gå och håva fiskar i en vecka efteråt, då är det ännu svårare att få ersättning.Även om man lytckas med att få fiskarna att överleva måste fiskarna fås i bättre kondition vilket kan ta ett bra tag.

                          Jag hoppas att ingen svara på det jag skrev innan, jag hade fått fel uppgifter. Det jag skrev innan är nu borttaget och ändrat.
                          /Jonas
                          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                          Kommentar

                          • peter
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 161

                            #58
                            den prislista du såg på på nätet är inte de priser zoobutiken får
                            betala det måste du ta hänsyn till och om de priser du säger om vad en vf tropheus kostar till privatperson i danmark är det billigare pris än vad zoo butiken får köpa in fisken för där jag bor.
                            och det här med förstörd marknad är att vi inte handlar av butikerna i sverige utan i danmark och sedan säljer fisken privat till de som bor närmast sen det som blir över skall butiken ta som han knappt kan sälja då spelar inte priset någon roll.det är inte så att någon sänkt priset till butiken där jag bor.

                            Kommentar

                            • bmwpower
                              Användare
                              • december 2002
                              • 1934

                              #59
                              Nähä varför skulle inte en zoohandlare betalar det priset om dom impotera direkt själva???
                              Men är det inte upp till handlaren att sätta press på sina levrantöre eller???
                              Att priserna är så höga för zoohandlare kan ni ju tacka era levarantöre för och inte oss som impotera och behåller fisken för eget bruk
                              Det är skillnad att ta hem massor av fisk och sälja vidare utan att ens behövt lyfta ett finger och lägga på en stort påslag.
                              Drt kan jag tycka är en förjävligt dom har inga omkostander utan har bara ett syfte och det är att tjäna pengar
                              Det är skillnad om man ta medimport för att dela kostanderna
                              Sedan tar man ju hem fisk för att behålla och dom sorter som normalt inte en zoohandlare kan tillhandahålla så är det skillnad.
                              Man ska inte nara utnyttja handlarna när det kniper man ska även stödja dom så att dom finns kvar när man behöver dom.

                              Om det är någon som känner sig träffad av mina inlägg så är det meningen.
                              Det finns vänliga mänisnkor som inte gör en massa påslag vid medimport och som gladeligen låter en ha råd av att njuta av sin hobby

                              Kommentar

                              • tropfrog
                                Användare
                                • juli 2003
                                • 1827

                                #60
                                Det är butikerna som sätter priserna. Om man tycker att det är för dyrt köper man inte. Om ingen köper måste butikerna sänka priset.

                                Efterssom tropheus är så populärt på ciklid.se så ökar förståss antalet mäniskor som vill ha denna fisk. Det är helt enkelt en populärare fisk i Sverige än i danmark. Därav prisskillnaden.

                                Om man kan utföra ett jobb för 200 kr hos en arbetsgivare eller samma jobb hos en annan arbetsgivare för 150 kr, vilken väljer man? Givetvis den högre lönen. Men om man då tycker att lönen är obefogat hög (gud förbjude) i förhållande till arbvetsgivarens intäkter? Skulle man då välja den lägre lönen efterssom den är mer "rimlig". Svaret är förståss nej.

                                Precis så tänker en handlare också. Om jag kan sälja fisk x för 200 kr, varför då sälja den för 150? Är det något fel med det? Svaret är förståss nej, så länge folk köper finns det ingen anledning att sänka priset. Skulle du gjort det? Jag tror de flesta skulle svara nej på den frågan.

                                Om man tror att akvariebutikerna tjänar obefogat mycket pengar så har vi fri etableringsrätt i Sverige. Man kan då mycket enkelt starta sin egen butik och straffa dom andra butikerna genom att sänka priset. På så sätt får man åtminstonde under en kort tid alla eller nästan alla kunderna. Det är alltid rätt att starta en verksammhet om man tror att man kan sälja billigare produkter än konkurenterna och sammtidigt tjäna mer pengar än man gör idag med samma arbetsbörda.

                                Grejen är att bmwpower tjänar med största sannolikhet mer pengar än vad folk som driver akvariebutiker gör, altså startar han inte en butik. Då tycker jag inte heller att man skall gnälla. Varför får inte zoobutiksägare tjäna pengar? Vad är det för fult i att tjäna pengar? Om dom inte gör det så stänger dom ju verksammheten.

                                Är det bara jag som får en dejavu av denna tråden? Visst f-n finns det mer än en tråd som börjat med en fråga om troffar och slutat med debatt kring bmwpowers åsiket om tropheusmarknaden?
                                MVH
                                Magnus

                                Kommentar

                                Arbetssätt...