Tropheus, vilken sort?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • bmwpower
    svarade
    JAg föstå hur du menar men om någon tar hem troffa och säljer dom för 200kr styck utan att göra något med dom så kan du väl räkna vinsten
    Som det sas tidigare så är det ju ingen som tar hem troffa som inte går att sälja.
    Det är inte olagligt att tjäna pengar men man ska veta vad inköpet är på troffa.
    Det är inga exklusiv fisk om man vet inköpet

    Lämna en kommentar:


  • tropfrog
    svarade
    citat:Ursprungligen skickat av bmwpower

    Jag kunnde inte låta bli att svara.
    HAde det bara rört sig om 30kr hade jag aldrig diskuterat det men det rör sig om betydligt mer än så
    OKI...En klassisk break even uträkning då. I exemplet jag gav innan måste tropheusen om den säljs inom 2 månader ha en marginal på 200 kr för att vara lika lönande som att ha guppi i karet.

    Förstår du nu jämförelsen. Inte fan skulle du välja att göra samma jobb för mindre pengar, det gör inte affären heller.

    Ovanstående är uträknat utan svinn. Och då vet alla som håller/har hållt tropheus att svinnet måste vara större på 20 troffar i 2 månader än på 400 guppi som finns i genomsnitt 2 veckor i karet.

    Du kan gnälla hur mycket du vill. Det finns INGEN som blir snorrik på de priser som finns på troffar idag. Om du tror det så tycker jag att du skall börja sälja troffar, det är så fri konkurans fungerar. Kan du sälja billigare så skall du givetvis göra det.
    MVH
    Magnus

    Lämna en kommentar:


  • Gwendly
    svarade
    Det jag tycker ar intressant ar det ingen har tagit upp olika faktorer varfor fisk a (danmark) och fisk b (sverige) kan ha olika pris, sa som det faktum att fiskarna kan ha olika storlekar. Jag vet att nar min polare plockar in frontosor tex sa ar runt 12-15 cm max for vad han vill ha eftersom om man har storre sa far det plats sa fa i ladan. Sa far det plats 80 i ladan till danmark (dvs lite mindre fiskar) och sen 60 till sverige sa sager det sig sjalv att fiskarna i sverige kommer att kosta mer..... bara en liten tank

    Lämna en kommentar:


  • bmwpower
    svarade
    Jag kunnde inte låta bli att svara.
    HAde det bara rört sig om 30kr hade jag aldrig diskuterat det men det rör sig om betydligt mer än så

    Lämna en kommentar:


  • tropfrog
    svarade
    Utpriset till kund är aldrig på något sätt relaterad till kostnaderna för försäljare, tillverkare eller importör. Detta oavsett produkt. Visst är det där man hamnar i en fullständig konkurans, men det är bara en teori som inte existerar i verkligheten.

    I verkligheten beror priset på en pryl/fisk/tjänst på vad kunden är beredd att betala och vad försäljaren kan tänka sig sälja för.

    I akvariebranchen handlar det om vad försäljaren kan få ut ur varje kar för att täcka de fasta kostnaderna och skapa vinst. I ett 200 literskar kan du välja att sätta i 400 guppi och sälja med 5 kr marginal på kanske en månad. Det skulle ge 2000 kr att täcka övriga kostnader med. Eller kan man välja att stoppa i 20 troffar med en marginal på 30 kr/st, dvs 600 kr. Problemet är dessutom att du vet att guppna är garanterat sålda på 1 månad, det kan du knappt hoppas på när det gäller tropheus.

    Att handlarna faktiskt tar hem troffar och säljer är enbart av eget intresse. Det finns ingen butik i Sverige som har tropheus hemma utan att ägaren har ett specifikt ciklidintresse.

    Vi skall vara fruktansvärt glada att vi faktiskt kan köpa vf fisk i Sverige, för någon "great business" är det inte. Vi skall vara glada att det finns en del handlare som är genuint interesserade av det dom håller på med och släpper på vinstmaximeringen för våran skull. Att beskylla dom för att tjäna oerhörda pengar på vår bekostnad kanske får dom att tröttna, skärpning.
    MVH
    Magnus

    Lämna en kommentar:


  • specmats
    svarade
    nåväl, antagligen kan man genom att direkt importera som privatperson tjäna en rejäl hacka ifall man har nerver till det!? det råder väl ingen tvekan om att det går att hitta genvägar om man vill om man bortser från de risker som det förmodligen finns-personligen har jag inte nerv nog att göra det ännu, men det innnebär inte att jag ej kommer att göra det i framtiden, på 80-talet var jag en flitig adept på malawi & tanganyika import i sundbyberg drivet av den nu avlidna akvaristen Stig Jansson tror jag hans namn var!? han berättade för mej en hel del om hur det var då-kanske "old shool" men det låter som det var idag-dvs att utpriser till kund inte alltid har nån verklig ekonomisk substans relaterad till den faktiska kostnaden för vf fisk från exportör

    Lämna en kommentar:


  • TroffeMicke
    svarade
    CosmicWeed.

    Jag läser bmwpower´s citat som en ironisk text.

    Lämna en kommentar:


  • newborn
    svarade
    Kloka ord, igentligen tycker jag att bara en sån sak som att man faktiskt kan ha VF fiskar simmande i sitt akvarium är en rätt häftigt. Direkt från sjön, som har simmat i det vattnet, det gör att man känner sig ännu mera sugen på att inreda noga och så biotopiskt som möjligt!

    Lämna en kommentar:


  • tropfrog
    svarade
    Jag har själv importerat fisk, dock inte tropheus. Jag hade ett påslag på 200% per fisk. Ändå var det så mycket jobb och så många kostnader förutom importen så jag tröttnade. Det var helt enkelt inte värt det. Jag ger all respekt till alla som kan sälja vf fisk med mindre än 150% påslag och inte tröttna. Det är inte bara du som vill tjäna rimliga pengar på dewt du gör, det vill alla andra också.

    Eller som en ägare av en stor affär i Göteborg som importerar själv sa:
    VF...Det säljer man för att det är kul. I längden blir det inga pengar. Ungfödare är det man tjänar pengar på....Och det är mindre strul med både fiskarna och köparna.

    Givetvis kan man göra dessa importer själv och spara en del pengar. Men jag föredrar att köpa i butik. Priserna är rimliga och jag slipper alla risker.
    MVH
    Magnus

    Lämna en kommentar:


  • Stelin
    svarade
    men är det bra att/om man kan köpa vildfångade fiskar för en spottstyver egentligen? Det är kanske bra om dom hålls uppe med tanke på att priset i slutändan kan bli högre, Inga fiskar att "hämta" pga att det har fångats för mycket pga att de flesta väljer vildfångat för att det är så billigt...

    Lämna en kommentar:


  • bmwpower
    svarade
    Cutekid du vet säker vad inköpspriserna är och jag tror nog du tycker det är surt att betlar mer än det dubbla för en fisk
    Nä nu ska jag låta er betalr dyrt för eran fisk om ni nu har så gott om pengar

    Lämna en kommentar:


  • bmwpower
    svarade
    Jag tog ett hastigt räkne exempel jag vill inte hänga ut dom riktiga priserna på troffa och det behövs inte utan det räcker att man säger att affärena tjäna snuskigt mycket pengar på dom.
    Det priset jag räknade var utan rabbat som säkerligen en stor handlare få av en expotör.
    Om man säger så här ilagin kostde 995kr och sänktes till 495kr utan att expotören sänkt sitt pris för jag vet vad inköpspriet är .
    Vad säger det er som är förståsigpåare
    Då förstå ni kanske vilka pålägg det är på fisken.
    Jag kommer själv att försöka vara med vid samimport om det finns tillfälle
    Men visst för alla som skiter pengar kan ju kasta surt arbetade pengar i sjön

    Lämna en kommentar:


  • newborn
    svarade
    ok

    Lämna en kommentar:


  • Cutekid
    svarade
    citat:Ursprungligen skickat av newborn

    Satt och funnderade lite på det här med frakten av sin tropheus-grupp, går det bra att frakta hem en grupp från Örebro till Gävle? Hur skall man frakta dom?
    Du bör få dem packade om 2-3 st ivarje påse med syrgas i. Påsarna lägges sedan i en friggolåda med lock. De borde klara den resan utan problem om de packas rätt och inte blir kalla.

    Mvh

    Lämna en kommentar:


  • newborn
    svarade
    Satt och funnderade lite på det här med frakten av sin tropheus-grupp, går det bra att frakta hem en grupp från Örebro till Gävle? Hur skall man frakta dom?

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...