Kön?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Norpis
    Användare
    • november 2004
    • 14

    Kön?

    jag har ett akvarium med Malawi-ciklider.
    Är Rödzebra, Labeotropheus trewavasae och Labidochromis caeruleus Nkhata Bay.
    Nu undrar jag hur man ser skillnad på könen på fiskarna.
    Att jag har olika kön vet jag för det är några av dom som går och tuggar samt att jag hittat en del yngel som går i ett eget 19L akvarium just nu.

    Men som sagt kännetecken på vilka som är honor/hanar.
    Typ om det bara är ett kön som gräver grottor etc.
  • Norpis
    Användare
    • november 2004
    • 14

    #2
    Ingen som kan svara mig?

    Kommentar

    • stahl_mikael
      Användare
      • januari 2004
      • 114

      #3
      Det borde du redan ha koll på tycker jag Men gå in och läs på zoopets artbeskrvningar

      Kommentar

      • Mr.Fish
        Användare
        • maj 2004
        • 1403

        #4
        citat:Ursprungligen skickat av Norpis

        jag har ett akvarium med Malawi-ciklider.
        Är Rödzebra, Labeotropheus trewavasae och Labidochromis caeruleus Nkhata Bay.
        Nu undrar jag hur man ser skillnad på könen på fiskarna.
        Att jag har olika kön vet jag för det är några av dom som går och tuggar samt att jag hittat en del yngel som går i ett eget 19L akvarium just nu.

        Men som sagt kännetecken på vilka som är honor/hanar.
        Typ om det bara är ett kön som gräver grottor etc.
        L.Trewavasae och M.Estreae (rödzebra) skiljer sig åt i färg. Labidochromis caeruleus (golden) är det svårare med: hanarna blir
        något större, men det säkraste är att ha koll på tuggande honor och hanar som tar revir.
        Hälsn. Mr.Fish

        Kommentar

        • Tascha
          Användare
          • oktober 2002
          • 214

          #5
          Som Mr.Fish skriver så kan du skilja en del på färgen.
          Vad gäller Röd Zebra så kan hanarna vara Blåa eller näst intill vita.
          "Tyvärr" så finns det en hel del oranga hanar. Dom ser ut precis som honorna. Antingen så får man sitta och titta vilka som uppvaktar honor, ta upp dom och kolla på könsöppningen eller så kan det vara så att hanarna har några fler äggfläckar än honorna.
          /Roger

          Kommentar

          • Johan
            Användare
            • augusti 2002
            • 3029

            #6
            på golden så brukar hanen har lite mer svart i sin ryggfena. en bredare svart kant.

            Kommentar

            • Zaphi
              NCS Medlem
              • juli 2002
              • 5395

              #7
              citat:Ursprungligen skickat av stahl_mikael

              Det borde du redan ha koll på tycker jag
              stahl: Vad är det för svar? SÅdanna svar är helt meningslösa att ens skriva.

              Rödzebrahannar är antingen blåa eller rosaaktiga, men kan faktiskt bli ganska orangea, så det kan i vissa fall vara svårt att se skillnad, men oftast inte. Man brukar ändå se att de orangea hanarna skimmrat på ett visst sätt typ.

              Trewavasaehannar är blå (om vi nu snackar thumbi west). Honor är hudfärgade typ, även om det är ovanligt idag med rena honor. De flesta är OB (fläckiga). Det finns även nästan röda honor. Det är också mycket vanligt med MC (fläckiga) hanar. De brukar vara blåvitfläckiga men ibland kan de vara helvita, helvita med lite rött och blått eller till och med helt röda på sidorna av kroppen.

              Vad gäller golden så anser väl jag att det lättaste sätter att se att det är en hane är på hur mycket svart den har i bukfenorna. Har den svart i ung ålder är det en hane.
              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

              Kommentar

              Arbetssätt...