Lekande Tropheus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • waros
    Användare
    • februari 2004
    • 172

    Lekande Tropheus

    Min grupp har gått tillsammans ett par månader i mitt kar och jag har hela tiden sett dem leka, nästan dagligen. Det har dock inte resulterat i något ännu. Tidigare i veckan så lyckades jag observera honan just när hon plockade upp äggen i munnen under leken, och kunde sedan se henne simma runt med en hakpåse. Dagen efter så syntes ingen tydlig hakpåse längre, och nu vet jag knappt vilken hona det var, för ingen har någon tydlig påse alls. Honan var ganska liten. Är det vanligt att dom sväljer äggen, eller att har hon spottat ut dem, eller vad kan ha hänt? Mvh R
  • Fredrik H.
    Användare
    • april 2002
    • 1884

    #2
    Oerfarna honor både spottar och sväljer till en början.

    Det är dessutom inte ovanligt att hakpåsen på Tropheus blir betydligt mindre några dagar efter lek då äggen lagt sig tillrätta i honans munnhåla. Jag tycker att hakpåsen på Tropheus ofta är väldigt svår att se. Jag har vissa honor som jag bara kan se att de tuggar genom deras beteende.
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • LadyTiera

      #3
      citat:Ursprungligen skickat av Fredrik H.

      Oerfarna honor både spottar och sväljer till en början.
      hahahaha

      Kommentar

      • Pangaea
        Användare
        • februari 2004
        • 390

        #4
        hahaha... [:p] ..klockrent Lady T....
        "..Det är bara att bryta ihop å komma igen..."

        Min zoon

        /Magnus

        Kommentar

        • ozric
          Användare
          • mars 2004
          • 3187

          #5
          Om hanarna är infertila (som mina dominanta Moliros) försvinner äggen också inom kort. Har också märkt att nylekta honor som matas för tidigt eft lek tar in mat på ren rutin och får i sig äggen ,el åtminstone en del av dem ,av misstag. Låter man bli att mata på några dagar eft. lek kläcks fler ägg,verkar det som.
          Även stress av någon typ kan påverka ruvandet.
          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
          c",)

          Kommentar

          • waros
            Användare
            • februari 2004
            • 172

            #6
            Hmm är hakpåsen liten även efter en längre tid då? Ända tills äggen kläcks kanske? Ska spana lite till och se om jag kan upptäcka något. Var kul att åtminstone se äggen, inte sett det någon gång förrut, trots allt "lekande".

            Lady T

            Kommentar

            • Fredrik H.
              Användare
              • april 2002
              • 1884

              #7
              Hehe, Tja kan får tolka som man vill Lady.

              Att låta bli att mata är en alltid ett bra knep för att hjälpa oerfarna honor att behålla äggen men det är nog lika bra att låta dem göra sig av med sina första tugg. Det stabilicerar sig ju efter ett antal försök.

              citat: Hmm är hakpåsen liten även efter en längre tid då?
              Den tenderar att växa sista veckan och vara väldigt synlig just innan det är dags att spotta. Jag tror det beror på att ynglen rör sig då och att honan ständigt jobbar med att hålla ordning på dem i munnen.
              Fredrik H.
              Gratis konto på: www.cichlidtube.com
              www.cichlidgallery.org
              www.tropheini.com

              Kommentar

              Arbetssätt...