c.moorii

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nyllet90
    Användare
    • oktober 2004
    • 1133

    c.moorii

    Hej!

    Jag är kanske på gång med ett större kar och tänkte då ha c. moorii och jag undrar hur man ska göra för att få en/ett stabil(t) grupp/par?? är blå delfin ciklid en par fisk eller en grupp fire?
    Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon
  • shcolsson
    NCS Medlem
    • januari 2005
    • 256

    #2
    Hej,
    C. Moorii är definitvt en ciklid du ska ha i en grupp. Jag skulle satsa på 6-10 st.

    Lycka till med karet!
    Experience is something you get right after you need it.

    Kommentar

    • Nyllet90
      Användare
      • oktober 2004
      • 1133

      #3
      okej.. tack... är det nån som har några erfarenheter o dela med sej av??
      Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

      Kommentar

      • Mr.Fish
        Användare
        • maj 2004
        • 1403

        #4
        Har du fått ett större akvarium nu Joel ? (kanske i Julklapp?)[:p]
        Hur som helst, så är Shcolsson`s resonemang riktigt. (konstig stavning
        föresten : har aldrig sett SHC... innan. Normalt är kanske CH... -eller? Shcolsson kanske vill berätta mer?)
        Hälsn. Patrik

        Kommentar

        • Ted
          Användare
          • november 2003
          • 157

          #5
          Jag hade moorii för några år sedan hade då en grupp på 17 st fördelat på 4- 5 hanar resten honor. Med en sådan stor grupp blev det knappt några större bråk även om hanarna kan vara rätt så tuffa mot varandra.
          Jag hade dem tillsammans med ett 20tal golden och de gör sig riktigt snyggt tillsammans med moorii.
          /Ted
          750l salt http://www.saltvattensguiden.se/foru...t=24684&page=8

          Kommentar

          • Nyllet90
            Användare
            • oktober 2004
            • 1133

            #6
            mr-fish: är det jag som är joel?? nee.. men vi kanske ska flytta och då kanske jag får ett hyfsat stort kar!!

            ted: det va golden jag hade tänkt ha tillsammans med mooriin! men enligt några här på forumet så kunde mooriin äta upp golden firrarna!
            Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

            Kommentar

            • Fredrik H.
              Användare
              • april 2002
              • 1884

              #7
              Man kan nog säga att när C. moorii är äter vuxna golden så är den uppe i över 20 cm och då är det samtidigt väldigt svårt att hysa en grupp på tex. 17 om du inte tänker skaffa/bygga dig ett kar på över 1000 liter. Man måste veta hur stort karet är för att ge råd om vad du bör skaffa.

              Hur stora blev dina Ted? Hade du lek på dem?
              Fredrik H.
              Gratis konto på: www.cichlidtube.com
              www.cichlidgallery.org
              www.tropheini.com

              Kommentar

              • Nyllet90
                Användare
                • oktober 2004
                • 1133

                #8
                karet är på typ 310 liter.. jag kolla lite i dag och kar i sånna storlekar är ju så förban*at stora!! mina föräldrar höll på att svimma!!
                Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

                Kommentar

                • Fredrik H.
                  Användare
                  • april 2002
                  • 1884

                  #9
                  Jag kan faktiskt inte rekomendera dig att hålla C. moorii i 310 liter. Om du tycker att det är kul att köpa 3-4 cm fiskar och ha dem ett år så går det bra men vuxna är alldeles omöjligt, eller kanske snarare olämpligt.
                  Fredrik H.
                  Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                  www.cichlidgallery.org
                  www.tropheini.com

                  Kommentar

                  • Christer T

                    #10
                    citat:Ursprungligen skickat av Nyllet90

                    karet är på typ 310 liter.. jag kolla lite i dag och kar i sånna storlekar är ju så förban*at stora!! mina föräldrar höll på att svimma!!
                    Du får tala om för dina föräldrar att karen ser stora ut tomma. Sen när dom står på plats, man har fyllt på med lite inredning och vatten så är dom inte alls lika stora längre. Sen när dom har varit igång ett tag så känns dom rentav små. Du får förhandla lite med föräldrarna, säg att det är ett 720 liters du har spanat in. Då säger dom: Oh nej! Det är alldeles för stort! Ett 540 l får du nöja dig med. Ett litet tips bara!

                    Kommentar

                    • Ted
                      Användare
                      • november 2003
                      • 157

                      #11
                      citat:ted: det va golden jag hade tänkt ha tillsammans med mooriin! men enligt några här på forumet så kunde mooriin äta upp golden firrarna!
                      Mina åt aldrig upp några av mina fiskar jag köpte 20 golden i storleken 4cm som fick gå med mina moorii

                      citat:Hur stora blev dina Ted? Hade du lek på dem?
                      De va mellan 11-15cm. Det var ofta flera honor som tuggade samtidigt men jag sparde aldrig några yngel och det var inte många som överlevde i akvariet.
                      Burken var ett 600liters med en längd av 2 meter

                      Vet inte med mig att mina moorii åt några fiskar förrutom kanske yngel.. kan inte det bero på att de var odlade? (antagligen i några generationer) kanske rovinstinkten efter levande foder avstår lite om de varit matade med pellets och räkmix.
                      /Ted
                      750l salt http://www.saltvattensguiden.se/foru...t=24684&page=8

                      Kommentar

                      • Micke
                        Användare
                        • april 2002
                        • 9579

                        #12
                        I mitt 900-liters kar har jag en grupp på 2 hanar och 8 honor. Ursprungligen hade jag 4 hanar men myten om C. moorrii som lugn och fredlig gäller in mot artfränder, två hanar blev ihjälslagna av den största hanen hanen. Nu råder harmoni i gruppen men den mindre hanen måste hålla sig undan vid lek, annars blir han uppjagad i täckglasen och det kan smälla till rejält ibland. Dom leker regelbundet och ger stora kullar. Mot andra ciklider är mycket fredlig. Ska man ha en grupp med mer än en hane anser jag att ett kar på 5-600 liter är ett absolut minimum, även om det kan fungera med ett mindre.
                        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                        Kommentar

                        • Zaphi
                          NCS Medlem
                          • juli 2002
                          • 5395

                          #13
                          Jag har 3+3 med ett gäng frontosor och 2+4 venustus. Funkar bra! 310 liter anser jag vara för litet. Du bör ha ett akvarium som är 150cm långt tycker jag, det är mimimun för STORA delfiner.
                          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                          Kommentar

                          • Mård
                            Användare
                            • februari 2004
                            • 285

                            #14
                            Hej allihopa. Jag har nu också bestämt mig för att skaffa ett gäng Morii, typ 10 st tänkte jag. Har aldrig haft morii förut så det blir min första gång, börjar tröttna på dom små vanliga mabunorna. Mina ska iaf bo i ett 800 L. Det ska nog räcka hoppas jag. Tycker också att ett 300 l låter lite för litet.

                            Christer T: Måste tyvärr hålla med dig. Mina föräldrar svimmade när jag fick hem mitt 800 L. Nu har jag haft det över ett år och inte fan känns det stort längre.
                            Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

                            Kommentar

                            • Ted
                              Användare
                              • november 2003
                              • 157

                              #15
                              3 av mina hanar var jämnstora och hade var sitt revir och visst bråkade de lite med varandra (särskilt efter vattenbytena) men aldrig så det blev några skador. De jagade varandras stjärtfenor runt, runt, runt i en cirkel från botten uppåt mot ytan tills det plaskade och sedan var det bra och någon gav sig. De mindre hanarna gjorde inget väsen av sig utan lämnades ifred..

                              /Ted
                              750l salt http://www.saltvattensguiden.se/foru...t=24684&page=8

                              Kommentar

                              Arbetssätt...