Yngel! Och nu?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ralp
    Användare
    • november 2004
    • 70

    Yngel! Och nu?

    Tjohooo! Multisarna har tydligen lekt (det missade jag) och fått yngel. Ikväll var de för första gången utanför snäckan. Vad roligt! Jag trodde hela tiden att de inte är könsmogen än!

    Vad skall jag göra nu? Hur länge klara de sig utan specialmat?! Jag har frust artemia & räkmix och spirulina flingor hemma.

    Vällning kanske?!

    Tips mottages tacksam. Hejhopp. Ralp
  • tropfrog
    Användare
    • juli 2003
    • 1827

    #2
    Dom klarar sig på vad du ger dom. Jag har aldrig anpassat maten till ynglena och dom sprutar ut dom.
    MVH
    Magnus

    Kommentar

    • Mr.Fish
      Användare
      • maj 2004
      • 1403

      #3
      Nåja, Tropfrog ,Ralp är ju uppåt. Kanske hans första Multifasiatus-
      lek ! Du var säkert lika upprymd, som jag och Ralp, förstagången !
      Ralp vill ha hjälp med utfodring till de små liven; och så skall ske !

      På den tiden,det begavs (det är många år sedan jag odlade någon snäcklekare) ,så brukade jag börja med ny kläckta cyklops -sådana
      man fångar presis efter islossningen; på detta foder växte de sej stora och starka ! Har du inte lust att börja med cyklops(är billigare än artemia) ,så går det ju utmärkt att utfodra med det också! -Fisken Hälsar-

      Föresten du -Ralp- nämnde något om fryst artemia. Det är väl "fryst nykläckt artemia vi pratar om ?


      Kommentar

      • ralp
        Användare
        • november 2004
        • 70

        #4
        heheh - visst är det första gången - om man bortse från några guppies när jag var tonåring - men det räknas väl inte?

        Tack - Mr.Fish - att du vill stödja mig i min (kanske) överdriven glädje - men det var nog svaret från tropfrog jag ville helst höra. Änsålänge har jag ju bara ett 54liters kar och om jag hittade alla så är det bara 4 yngel. Känns liiiiiite överkurs med cyklops efter islossning (så som beskriven i CB 2004?!). I för sig kanske en kul grej när dottern blir lite större... "nykläckt" Artemia - hmm- det vet jag inte - skall titta på förpackning - det här jag köpt tillsammans med fiskarna hos AL i Bromma.

        Tack för hjälpen! Hejhopp. ralp

        Kommentar

        • Mr.Fish
          Användare
          • maj 2004
          • 1403

          #5
          Jag vet ju inte hur ivrig du är på att lyckas till 100% med uppfödningen. Men ,visst, om du finfördelar torrfoder/räkmix kan
          hyffsat många yngel överleva -som Tropfrog antydde- men vill du
          nå ett bättre resultat, så är det bäst att mata med kläckt,levande
          -artemia eller små cyklops. Artemia är förövrigt busenkelt att
          kläcka själv! Hälsn. Mr.Fish

          Kommentar

          • ralp
            Användare
            • november 2004
            • 70

            #6
            Kläcka artemia skulle vara kul - men hur känns det att mata fiskar med det? Jag tror jag skulle få världens ångest att se småkrypen att simma för livet!

            Men jag skall fundera på det!

            Kommentar

            • ralp
              Användare
              • november 2004
              • 70

              #7
              citat:Ursprungligen skickat av Mr.Fish
              Föresten du -Ralp- nämnde något om fryst artemia. Det är väl "fryst nykläckt artemia vi pratar om ?
              Mr.Fish,
              det står "whole artemia" på förpackning. Har iallafall köpt ägg nu - skall se om det är verkligen så enkelt att kläcka de. Men det hör väl till om man vill vara med här bland de stora grabbarna.

              Hejhopp. ralp

              p.s.: Skall jag fortsätta som vanlig med vattenbyte nu eller hoppar över det i en vecka?

              Kommentar

              • mats_jn
                Användare
                • september 2003
                • 142

                #8
                här har du en bra sida om att enkelt kläcka artemia:

                Kommentar

                • Kalle-Maja
                  Användare
                  • december 2004
                  • 1324

                  #9
                  Har oxå multisar och tycker dom är jätteroliga. Det är som det är sagt ganska enkelt att få dom att föröka sig och även att få ynglen att överleva. Jag brukar ge dom smulad räkmix och frusen cyclops men oxå nyckläckt artemia lite då och då.

                  Och här kommer tipset: Det är lätt med artemia. Ta en 1,5-liters läskflaska, hysta i en matsked salt(vanligt hushållssalt, vilket som helst) och en liten tesked artemiaägg. Enda kruxet är att det måste genomluftas ca 24 timmar. Jag har en gammal syrepump som jag kopplar på med en slangbit och ett plaströr(det är svårt att tjorva ner slangen ända till botten) och ställer på ett ljummet element i källaren. Häll sedan upp på glas och vänta en stund så flyter äggen upp och djuren ner. Häll ut det mesta ur glaset så att bara de rödfärgade kräftdjuren blir kvar och hysta ner dom i karet. Det är inte så noga med mängden salt, artemiaägg eller temperatur(ska kännas ungefär lika varmt som akvarievattnet). Spara inget för det påstås att näringsvärdet avtar ganska snabbt efter kläckningen.

                  Det är inte jobbigare att se fiskarna äta djuren än en svala ta en mygga.
                  /Claes

                  Kommentar

                  • Kalle-Maja
                    Användare
                    • december 2004
                    • 1324

                    #10
                    Angående vattenbyte får du nog räkna med ett visst svinn varje gång du byter. I början lyckades jag begrava snäckor vid vattenbytena med både vuxna och yngel men nu har jag ett system där jag omplacerar reviren på visst sätt så att inte detta sker längre. Jag passar nämligen på att "platta ut" sandvallarna varje gång jag byter så att man inte har så mycket vall mot frontrutan, och då blir det ju en del laviner. Varför en del yngel ändå går åt är att dom som inte tar skydd i snäckor kan begravas eller komma vilse ändå. Däremot har jag inte sett att dom vuxna fiskarna bryr sig om yngel på vift, varken ur positiv eller negativ

                    Kommentar

                    • ralp
                      Användare
                      • november 2004
                      • 70

                      #11
                      @mats_jn > Tack - jag kände faktiskt till denna sida. Jag provade nu i helgen att köra på det sättet. Resultatet blev dock mindre bra. Det blev väldig få som kläckte (syrebrist?!) och sedan drog de inte så riktig till ljuset (ingen tålamod?) plus att tomma skal/icke kläckta ägg komm in i andra halvan. Efter mycket krångel och några nedstämmande kommentarer från övriga i huset m.m. hällde jag i allt. Igår kväll läste jag på nätet att ygnel kommer dö eftersom de inte kan smälta skalen... Hoppas att de inte fick i sig så mycket och klara sig ändå...

                      @Kalle-Maja > Jag gjorde vattenbyte - jätteförsiktig - det gick nog bra det. Uppsättningen med PET flaskor är lite för avancerad för mig - dessutom har jag ingen syrepump till det. Ångest över att se de små liven simma för livet är borta nu. Jag hade inte en aning om hur pyttesmå de verkligen är.

                      Jag skall köpa en sån plastkläckare med lock och sil. Hoppas att det funkar bättre för mig.

                      Tack för hjälpen! Hejhopp. Ralp

                      Kommentar

                      • mats_jn
                        Användare
                        • september 2003
                        • 142

                        #12
                        Tråkigt att det inte fungerade för dig ralp.

                        Har själv inte testat att kläcka artemia på detta sätt, men har i framtiden tänkt att testa.

                        Hoppas att dina yngel klarar sig! /mats

                        Kommentar

                        • mats_jn
                          Användare
                          • september 2003
                          • 142

                          #13
                          fint akvarie förresten!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...