Kan fisk fastnar i snäckor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ralp
    Användare
    • november 2004
    • 70

    Kan fisk fastnar i snäckor?

    Hej,

    köpte i helgen en Multis till mina övriga i ett 54 liters kar. Hon såg inte bra ut efter transporten och blev dessutom mobbad direkt. Därför satte jag i henne i en yngelkasse fyllt med sand och två snäckor så att hon skulle kunna vila upp sig. Jag släppte ner plastkassen på botten i ena hörnet av karet och hon verkade tacksam att får lite lugn och ro.

    När jag komm tillbaka från jobbet idag så hittade jag inte henne. Efter en halv timme blev jag orolig och kikade försiktig i snäckorna - skakade försiktig (under vattnet). Men hon syntes inte till.

    Kan hon har fastnad och är död/döende? Ur yngelkassen kan hon inte rymma - det är för trångt.

    Tacksam för råd. Hejhopp. ralp
  • Fredrik H.
    Användare
    • april 2002
    • 1884

    #2
    Hon kan sitta längst inne in snäckan i dagar i sträck utan att du får ut henne. Bara låt det vara så kommer hon ut.
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • Mike_Noren
      Användare
      • februari 2003
      • 2695

      #3
      Håller med Fredrik. Rädda/stressade snäcklekare kan gömma sig i snäckan i dagar.

      Kommentar

      • Zaphi
        NCS Medlem
        • juli 2002
        • 5395

        #4
        Jag tror att en av mina snäcklekare blev levande begravd i en snäcka en gång, för det låt ett skellet längst in när jag fixa om i karet en gång och jag fvisste att det "fattades" en ocellatus. Mycket lustigt att de skulle göra så, kanske var den död innan de andra grävde igen, man får ju hoppas.
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

        Kommentar

        • ralp
          Användare
          • november 2004
          • 70

          #5
          Uff - levande begravad - det låter inte kul. Då hoppas jag på Fredriks & Mikes svar. Skall rapportera senare hur det gick för henne.

          Återigen behövs det altså tåååååååållllllammmmmmod!

          Tack för hjälpen!

          Kommentar

          • ralp
            Användare
            • november 2004
            • 70

            #6
            citat:Ursprungligen skickat av ralp

            ... Kan hon har fastnad och är död/döende? ...
            Ja - kan svara nu själv på frågan: Ja - det kan hon.

            Ikväll tog jag upp snäckan och "doften" gjorde mig misstänksam så jag knäckte bit för bit från väggen. Hon satt läääääängst inne med huvud förre och var död. R.I.P.

            Usch - jag vill inte ens tänker på hur hon dog eller varför. Känner mig uselt just nu.

            Hejhopp. ralp

            Kommentar

            • Mike_Noren
              Användare
              • februari 2003
              • 2695

              #7
              Shit happens when you party naked, men det är helt sant att snäcklekare som är skrämda kan vägra lämna snäckan på flera dagar.

              Kommentar

              Arbetssätt...