Tropheus och hästnos.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • shcolsson
    NCS Medlem
    • januari 2005
    • 256

    Tropheus och hästnos.

    Är det någon som har erfarenhet av att blanda Eretmodus Cyanosticus och Tropheus i samma kar?
    Experience is something you get right after you need it.
  • Fredrik H.
    Användare
    • april 2002
    • 1884

    #2
    Det brukar fungera bra. Finessen med kombinationen är att de har samma diet.

    Jag har visserligen haft problem med bråkiga hästnoshanar som lägger sig i "Troffarnas" förehavanden. Inget gott som inte har något ont med sig. Tropheus brukar ignorera alla övriga fiskar som de konfronteras med utom just hästnosar.
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • Mikael W
      NCS Medlem
      • augusti 2002
      • 8596

      #3
      Hej

      Har en burk på gång med 7 Eretmodus cyanostictus, 20 Tropheus sp Black Pemba och 13 Tropheus moorii. So far har det fungerat riktigt bra. Hästnosarna har dock inte förökat sig ännu, men de är inte mer än ca ett år gamla.

      I november hade vi akvarieutställning, Troffarna var där en dryg vecka och hästnosarna var ensamma i akvariet. Då blev det en massa bråk och en mindre hästnos fick halva stjärtfenan avriven. Var faktiskt orolig för om den skulle klara sig, men det gick bra och fenan växte ut förvånansvärt snabbt. För att dämpa bråket satte jag i ett tjugotal Pseudotropheus sp Polit till hästnosarna (enligt principen man tager vad man haver). De fick gå kvar tills troffarna kom tillbaka hem och allt gick bra.

      Det verkar således vara så, att man nästan måste blanda hästnosar med troffar, hästnosarna är så aggressiva och bråkiga att det år svårt att hålla dem ensamma, tror jag. Kanske det går att hålla dem om man har tillräckligt många (20-30 st??).

      mvh
      Mikael W
      (NCS-medlem sedan 1981)

      Kommentar

      • Robin
        Användare
        • januari 2003
        • 4526

        #4
        20-30 st? Hur går det när den är parbildande och varje par tar eget revir?
        Mvh
        Robin

        Kommentar

        Arbetssätt...