Hästnosbeteende

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sub
    Användare
    • november 2003
    • 51

    Hästnosbeteende

    Hej!
    Har sedan en vecka tillbaks ett hästnospar i 160l, åtminstonde hoppas jag det är en hane och en hona. Första minutrarna var den större hästnosen lite tuff mot den mindre men sedan verkade de acceptera varandra och går nu oftast tätt tillsammans utan att bråka.

    Nu till det konstiga betendet! Varje gång jag ger mat till fiskarna så börjar den större hästnosen jaga den mindre frenetiskt tills den mindre lyckas göra sig osynlig i någon spricka eller under en sten. Betendet varar kanske en halvtimme och efter ytterligare någon timme vågar sig den mindre fram och de simmar tillsammans på nytt. Den jagade hästnosen har ådragit sig mindre revor utmed kroppen men är frisk för övrigt.

    Är det någon som vet varför de beter sig så här? Har jag verkligen ett par? försökte se könsöppningaran då jag köpte fiskarna men det var svårt att avgöra.

    Robin
    Sub
  • Cutekid
    Användare
    • januari 2003
    • 3368

    #2
    Verkar som det är ett par som "parar" ut. Hanen kan vara jäkligt tuff mot honan den första tiden men när de väl accepterar varandra blir de supertajta. Ett par rejäla stenrösen är att rekommendera för att honan ska klara sig undan hanens attacker.

    Mvh
    Carl

    Besök petrochromis.com´s forum:

    http://petrochromis.com/phpbb3/

    Kommentar

    • Sub
      Användare
      • november 2003
      • 51

      #3
      Tack!

      Jag har som tur är många gömsställen och efter ett tag så tröttnar hanen att leta efter honan. Jag tror nog själv att det är ett par då de ofta nästan kurvar sig runt varandra honan lyser då nästan rosa på buken. Jag har förhoppningsvis en intressant tid farmför akvariet.

      Robin
      Sub

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        Hänger på tråden....
        Kul att se att det inte bara är mitt "par"(???) Hästnosar som håller på & nästan slår ihjäl varandra? Tänkte just slänga ut frågan här när man hittar denna tråden.
        Mina som är vf, fungerade som en dröm hela första veckan...sedan var det då dags för vattenbyte....Då brakar kriget loss. Den lite större som vi tror är hannen blir en ny "Hitler" efter bytet. Han kör & låter inte den mindre vara. Hon fick halva stjärtfenan bort biten & lite små sår på kroppen. Trodde att det skulle vara kört för henne. Men han lugnade ner sig efter att jag haft karet släckt i 3 dagar. Sedan var det lugnt igen. Dom kromar sig & dom leker kull eller följa Johan. Sedan dess byter jag vatten mycket försiktigt genom att köra ner slangen i filterfacket & inte städa karet mer än nödvändigt & knappt det. Släpper i nya vattnet försiktigt oxå...låter det ta kanske en timma eller mer..(byter ca 75-120l i 400l kar). Sedan efter detta har det gått bra.... Trodde jag...i en månad ca. I perioder så får hon inte vara i fred, då är Hitler igång men glädjande nog är det kortare perioder typ 1/2 timme eller så.
        Efter att läst cutekid:s svar så är man lite lugnare....
        Dom är helt underbart häftiga Hästnosarna men hur skall man göra för att hjälpa dom till lek & att "hitta varandra" så att dom blir så tajta som det bara går? Har i mitt vatten ph ca 8,0 medelhårt. Temp ca 25. Många grottor i ett par stora stenrösen, dock är mina Vf Ocellatusar dom som bestämmer i karet & dom bestämmer över i stort sett hela botten & nästan alla grottor. Snacka om att dom är tuffa!!! Har någon något tips? Har provat att möblera om, men det hjälpte i 1 dag sedan var vi till baka i ruta ett. Vill ju ge mina A.Calvusar (1par) & mina Häsnosar lite levnads utrymme.

        Kommentar

        Arbetssätt...