Lek på Protomelas spec Taenilatus Makonde

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • shcolsson
    NCS Medlem
    • januari 2005
    • 256

    Lek på Protomelas spec Taenilatus Makonde

    Historien började egentligen i somras då jag fick tag i 6st "nya" VF fiskar ifrån Malawi-sjön. Enligt säljaren skulle jag vara den första som hade sådana i min ägo åtminstone i Sverige.
    Denna fisk är en av de vackraste jag har sett ifrån Malawisjön, den hade passat bättre in på ett korallrev.
    Hanen har kolsvarta tigerränder mot en mörkblåbakgrund. Ryggfenan har en vit bård medans analfenan är röd.
    Honan har samma kolsvarta "tigerränder som hanen" på en silver botten.

    Efter ett par månader började fyra av fiskarna svullna upp och matvägra och följdaktligen var de drabbade av den f###bannade soten.
    Trots idog medicinering och efter att ha följt alla goda råd av vänner så dog dessa fyra. Kvar i mitt kar hade jag nu endast två kvar av dessa djuren. En av dem var en klockren hane det gick inte att ta fel på med alla dessa färger, den andra lilla filuren var ovanligt blå i pannan jämfört med de andra honorna som hade gått hädan. Så jag var villig att sätta en peng på att detta var en hane.

    Nu hade jag verkligen tröttnat på dessa djuren och ville sälja rubbet av fiskarna jag hade kvar i karet och konvertera till ett Tropheus-kar.

    Karet som är ett 540l, delade mina "juveler" med 7 st C.Borleyi, 9 st P. Electra sp. Superior, 4 st P. Electra och 2 st A. Baenschi.
    I stort sett alla övriga arterna lekte friskt medan min "Juveler" mest såg ut att slåss med varandra.

    Efter att ha sålt undan Electrorna, Superiorna och Baenschina slängde jag i 5 st C. Moorie från mitt 375l så länge för att det inte skulle se allt för tomt ut med endast Borleyi och "juvelerna".
    Sedan åkte jag med familj på en två veckors semster till Karibien. (Nä, det var inte alls dumt!). En god vän till mig lovade att komma och mata varannnan dag under tiden jag var bortrest.

    Trött efter tidsomställning kom jag hem en sen kväll. Jag lunkade ner till mitt 540 och skulle kolla läget.
    Akvariet var grönt med alger på rutorna och så allmänt solkigt ut men fiskarna var i god form. Men jag kunde inte se min lilla hane av "juvelerna". Under tiden jag stod och lovade mig själv att aldrig, aldrig mer köpa några VF Protomelas mer någonsin simmar den lilla filuren fram bakom filtret med en stor påse under hakan som om för att säga åt mig att "Du ska inte stå och lova något du inte kan hålla!!"


    Med detta lär man sig att man ska inte ge upp förrän spelet är över!


    Är någon nyfiken på hur fisken ser ut så finns den att beskåda på min hemsida.
    Experience is something you get right after you need it.
  • shcolsson
    NCS Medlem
    • januari 2005
    • 256

    #2
    Ooops.

    Länken till min sida är:


    Jag missade visst denna.
    Experience is something you get right after you need it.

    Kommentar

    Arbetssätt...