Hur mycket mat till Troffar ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cassandra
    Användare
    • december 2002
    • 152

    Hur mycket mat till Troffar ?


    Har köpt ett nytt gäng med Troffar. Jättekul. Vackra är det också. De består av ett gäng på 19 stycken mer eller mindre vuxna djur.
    Min fråga är hur mycket mat ett sådant gäng behöver vid matning 1 gång om dagen. Jag har fryst ner min egengjorda räkmix i fryskuber. Hur många sådana kuber tror ni blir lagom mängd, en eller två stycken ? Räkmixen har hög andel vegetabilier.


  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Jag skulle vilja säga en...för då ger du inte för mycket iallafall.

    Jag har nämligen fått känslan av att Tropheus reagerar dåligt när de får för uppsvällda bukar av foderintag och därigenom får också tarmarna jobba extra hårt. Jag tror att det kan vara en av orsakerna till att man får bukvattensot...

    Jag matar betydligt mindre mängd nu än jag gjorde tidigare.

    Kommentar

    • bmwpower
      Användare
      • december 2002
      • 1934

      #3
      att troffarna blir sjuka av för mycket mat tycker jag inte stämmer.
      Jag har mata troffa jag haft 3gånger om dagehn,men matar man så mycket så gäller det att ha hög vattenkvalitet.
      Många säger att det är för mycket men om man matar dom en gång om dagen så kan dom som är hungrigast glupska i sig för mycket mat.

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Det är mängden mat vid varje tillfälle jag syftar på...och om deras bukar är stinna av mat så tror jag att det påverkar deras tarmar.

        Den senaste bukvatten-epidemin anser jag komma ifrån att de fick för mycket föda och att deras bukar var fullproppade med mat. Det fick tarmarna att arbeta ordentligt och därav tror jag att "bukis" kom som en reaktion. Jag hade inga fel på vattenkvaliteten när "bukisen" slog till senast.

        Kommentar

        • waros
          Användare
          • februari 2004
          • 172

          #5
          Jag ger mina 27 vuxna troffar 2-3 kuber om dagen. Kubernas storlek är ca 2x2x2 cm stora (ibland mindre ibland större). Ibland hoppar jag över att mata dom en dag.

          Kommentar

          • Fredrik H.
            Användare
            • april 2002
            • 1884

            #6
            Att mata Tropheus är en farlig balansgång. Ger man för lite bildar inte honorna några ägg och får stryk av hanen för att de inte kan leka. Ger man för mycket får de förstoppning.

            Jag tror att nyckeln ligger i att leta sig sakta fram till det som verkar bra (det brukar man kunna se på magarna) och sedan vara konstant.
            Fredrik H.
            Gratis konto på: www.cichlidtube.com
            www.cichlidgallery.org
            www.tropheini.com

            Kommentar

            • Cassandra
              Användare
              • december 2002
              • 152

              #7
              Tack för alla råd !

              Börjar försiktigt med en och ökar om jag ser att det blir för lite.

              Kommentar

              • Mattias Olsson
                Användare
                • september 2003
                • 328

                #8
                Hur är det med yngre ej fullvuxna troffar, 2-5cm? Ger man dem lite mer mat generellt så de ska växa snabbare? Kanske är upp till var och en iof... vuxna troffar har jag förstått ska matas måttligt.

                Jag ger mina troffar en bit räkmix 2ggr om dagen som blir uppätet på direkten. Hade nog inte tänkt och ändra på det men skulle det vara optimalt och ge dem samma mängd 3-4ggr istället om det var möjligt?

                Kommentar

                • Fredrik H.
                  Användare
                  • april 2002
                  • 1884

                  #9
                  Unga Troffar ska helst ha ordentligt med mat. Jag matar mina med riktigt proteinrik räkmix som huvudsakligen består av räkor och Aquatic Nature pellets.

                  3-4 gånger om dagen med räkmix tror jag blir lite för tufft för även det bästa biologiska filter men det kan möljigen ha med bindningen av mixen att göra. Jag skulle istället rekomendera någon spirulina pellets eller flingor. Några gånger med flingor och några gånger med räkmix per dag blir också enformig och konstant matning när men ser på det ur ett långt tidsperspektiv.
                  Fredrik H.
                  Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                  www.cichlidgallery.org
                  www.tropheini.com

                  Kommentar

                  • Mattias Olsson
                    Användare
                    • september 2003
                    • 328

                    #10
                    citat:Unga Troffar ska helst ha ordentligt med mat. Jag matar mina med riktigt proteinrik räkmix som huvudsakligen består av räkor och Aquatic Nature pellets.

                    3-4 gånger om dagen med räkmix tror jag blir lite för tufft för även det bästa biologiska filter men det kan möljigen ha med bindningen av mixen att göra. Jag skulle istället rekomendera någon spirulina pellets eller flingor. Några gånger med flingor och några gånger med räkmix per dag blir också enformig och konstant matning när men ser på det ur ett långt tidsperspektiv.
                    Intressant läsning... det är sant att räkmixen skitar ner en del så flingor av nåt slag kanske inte är så dumt att komplementera med. Men man blir lite nojig med å exprimentera med maten när man läser alla gamla trådar om död och förintelse av troffar här!

                    Vilken Aquatic Nature pellets använder du dig av?! Jag matar mina malawiciklider med detta ibland: http://www.akvarielagunen.se/web/sho...et&itemid=1102

                    Kommentar

                    • Jonas E
                      Användare
                      • februari 2003
                      • 2533

                      #11
                      jag matar hårt med spirulinaflingor i mitt 540l med 14 Tr. duboisi maswa, en rejäl nypa varje gång. Jag matar ej med räkmix eftersom jag har haft dåliga erfarenheter av det (fiskar som inte fått mat och inte växt bra). Jag matar även med Jbl novorift cichlidsticks, kanske en-två gånger i veckan.
                      /Jonas
                      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                      Kommentar

                      • Fredrik H.
                        Användare
                        • april 2002
                        • 1884

                        #12
                        Jag har använt lite olika, bland annat den du länkar till. Om man läser på förpackningarna så är det ungefär samma innehåll.
                        Fredrik H.
                        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                        www.cichlidgallery.org
                        www.tropheini.com

                        Kommentar

                        • ozric
                          Användare
                          • mars 2004
                          • 3187

                          #13
                          Jag tror på mat som Troffarna kan fylla nunnen med ,utan aat de får problem med magen/tarnmar därefter.Mkt "grön" mat,alltså.Iomd så ger jag räkmix med ca 65% grönt och resten räkskal ,lite flejks å lite musaslor.Funkar på en "väl inkörd" Vf grupp.

                          En "väl inkörd" gr. borde må gott av matning en gång om om dan,så mkt som de tar in ....
                          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                          c",)

                          Kommentar

                          Arbetssätt...