Fler Tanganyikaciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kalle-Maja
    Användare
    • december 2004
    • 1324

    Fler Tanganyikaciklider

    Har ett 80-liters med ett gäng multisar som lever och frodas samt ett 100-liters med ett par buescheri där hanen patrullerar av ytorna men honan backar undan och inte mycket händer. Nu är jag sugen på att ta in ett gäng jullar i båda karen. Hos multisarna för att jag börjar tröttna lite och vill ha lite dynamik och hos buesheriparet för att kanske stärka banden mellan dem med en gemensam "fiende" och således även där lite mer dynamik. Imorgon besöker jag en kille som har ett stort gäng transcriptus och ornatus till salu. Vad säger ni? Är jag helt fel ute? Vilka passar till vilka? Hur många?

    Mitt mål är alltid lek, däremot är det inte viktigt att många yngel överlever.
  • Bilbo
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 1159

    #2
    Hade ett 85-liters med Multisar, och introducerade Transcriptusar, dessa blev ihjälstressade ganska fort. Tråkig erfarenhet.
    Mitt råd är att låta multisarna sköta sig själva.
    // Magnus Arvidsson

    Kommentar

    • tropfrog
      Användare
      • juli 2003
      • 1827

      #3
      Om du ändå vill försöka med jullar i multiskaret: Ta bort multisarna, möblera om kraftigt bland snäckorna, skapa ett stenröse avskiljt från snäckorna som jullerevir, sätt i jullarna, vänta ett par veckor, sätt i multisarna.

      Detta sätt kan gå, men det är ingen garanti. Att sätta i jullar i ett kar där multisarna redan satt revir är nog tyvärr kört.
      MVH
      Magnus

      Kommentar

      • stahl_mikael
        Användare
        • januari 2004
        • 114

        #4
        Jag har multisar och julle marlieri i ett 100l där multisarna varit själva i ett par månader. Släppte i ett par marlieri och möblerade om rejält samt byggde upp lava sten rund hela akvariumet upp till ytan. Funkar jätte bra för mig.

        Kommentar

        • Kalle-Maja
          Användare
          • december 2004
          • 1324

          #5
          Nu har jag varit och köpt fem transcriptus som ska få gå med buescheriparet. Möblerade om lite med ett nytt skifferkomplex till jullarna och la ner lite krukor till båda. Se´n när man kommer hem är båda buesherisarna ute och hannen gräver i ena krukan. Faan, nu kommer jag bergis störa ut dom istället för att trigga dom...

          Kommentar

          • Kalle-Maja
            Användare
            • december 2004
            • 1324

            #6
            Det gick åt helvete direkt. Största transcriptusen (riktigt stor, större än buesherihanen) tog buesherireviret direkt och en av transarna visade sig i akvariet vara en ornatus. Ner i karet och rev hela skiten, fångade upp ornatus och stortransan och slaktade dom på skärbrädan. Jag brukar vara mer ömsint och ge bort överflödiga fiskar men jag såg ingen annan bot just då. Sorry.

            Kommentar

            Arbetssätt...