Multisvarianter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kalle-Maja
    Användare
    • december 2004
    • 1324

    Multisvarianter

    Har ett gäng multisar från tre olika inköpskällor och kan nu konstatera att det är två olika varianter som skiljer sig ganska markant och har inte heller några glidande övergångar. Variant ljus är den vanligaste och har relativt tydliga gula bräm på framförallt ryggfenan. Gäller hona, hane och t o m yngel från ca 1 cm (fast färgen är mer orange). Variant mörkare köpt från en privatperson har mer distinkta ränder och mellan de mörka ränderna är färgen klart stålblågrå. Hanarna verkar vara aningen större. Säljaren hade en jätte på minst sex cm. Inget gult eller gulaktigt någonstans. Har inte hört något om att multisar varierar på detta sätt, har ni?

  • salo
    Användare
    • april 2002
    • 314

    #2
    Det finns ju en Similis också som är väldigt lik multifasciatusen. Kanske har du bägge arterna?

    Similis:


    Multifasciatus:


    540 (180x60x50) under uppbyggnad
    30L Nano under planering
    Drömmer om ett Nanorev

    Kommentar

    • Kalle-Maja
      Användare
      • december 2004
      • 1324

      #3
      Jag har kollat allt liknande jag kan hitta, och det är framförallt similis, men det är inte en sådan. Mina fiskar har inga ränder framför ryggfenan.

      Kommentar

      • ralp
        Användare
        • november 2004
        • 70

        #4
        Hej,

        nu har jag personligen inte så värst mycket att jammföra med. Jag känner bara de från A-lagret (som jag har köpt ifrån) > ljus och gulaktig och sedan från lokala affären här i Nyköping > där det finns såväl ljusa som mörka varianten i ett och samma kar (mörka är även här något större än ljusa).

        Den ljusa "varianten" kommer närmare den officiella bilden som min literatur ger mig och på något sätt upplever jag den som snyggare & friskare.

        Facit: Jag håller med Kalle-Maja och tycker att det finns två "varianter".

        Hejhopp. Ralf

        p.s.: Och det är INGA "Big Eyes" similis som jag beskådade...

        Kommentar

        • Mike_Noren
          Användare
          • februari 2003
          • 2695

          #5
          citat:Ursprungligen skickat av Kalle-Maja

          Har ett gäng multisar från tre olika inköpskällor och kan nu konstatera att det är två olika varianter
          Jag har inte hört nåt om varianter på multis, men en sökning på nätet visar en betydande spridning på utseende. Jämför:

          med


          Fiskarna jag hade har jag inga bilder på, men de såg klart mer ut som bild #2 än bild #1. Fast några 6cm var de absolut inte.

          Om det rör sig om olika utseende från olika fångstplatser, humör, att vissa är obeskrivna arter, linjeavel, skillnad i diet eller t.o.m. hybrider, vet jag inte, fast jag skulle väl inte bli förvånad om det fanns populationer av multifasciatus med avvikande utseende i Tanganyika-sjön.

          Kommentar

          Arbetssätt...