Dimidiochromis compressiceps

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fredrik H.
    Användare
    • april 2002
    • 1884

    Dimidiochromis compressiceps

    Jag har under en tid varit sugen på att prova Dimidiochromis compressiceps. Nu har jag plötsligt 375 liter ledigt och skulle vilja ha synpunkter på att hålla compressicepsen i denna relativt lilla tank.

    Jag tänkte mig två honor möjligen tre och en hane som akvariets enda invånare. Karet är 160 cm långt så jag tycker att det borde finnas utrymme för dem...?

    mvh,

    Fredrik H.
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com
  • Tony
    Användare
    • april 2002
    • 4594

    #2
    Ytterst vacker fisk utan tvekan, och väl värd ett försök. Detta är en av mina favoriter, men jag har inte lyckats något vidare bra med denna. Jag tror personligen att 375 liter är i minsta laget men vattenkvalitén är extremt viktigt för att få dessa att trivas.

    Själv har jag gjort försök vid 3 tillfällen (notrera - 3 olika inköp) att få compressiceps att fungera i mina kar, men någonting gör att de vänder buken i vädret, detta trots att de fått gå i 540-liters akvarier där övriga malawis leker och frodas.



    mvh

    Tony Lejvell
    Tony Englund

    Kommentar

    • Fredrik H.
      Användare
      • april 2002
      • 1884

      #3
      mmm...låter ganska knepigt. Det där med vattenkvalité har jag hört från andra håll. Jag är en flitig vattenbytare så jag skulle nog kunna hålla nivåerna ganska bra eftersom det ju inte heller är en särskilt förorenande fisk efter vad jag förstår. Mycket vattenbyten, ordentliga vattenmätningar och ingen övermatning borde räcka i 375.

      Vad sen sim-ytan beträffar så tycker jag att 160 cm är hyfsat. Möjligen var det inte en så bra tanke att ha den ensam. Den kanske skulle må bra av att det fanns lite annan "ströfisk" i omgivningen. Framför allt så skulle detta kanske skona honorna från hannen lite..??

      Vad upplever du har varit anledningen till dina misslyckanden??

      mvh,

      Fredrik H.
      Fredrik H.
      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
      www.cichlidgallery.org
      www.tropheini.com

      Kommentar

      • odilou
        Användare
        • april 2002
        • 308

        #4
        Fredrik! Har du gjort dig av med dina troffar!?

        Kommentar

        • Fredrik H.
          Användare
          • april 2002
          • 1884

          #5
          Nejdå...nästan alla Troffar är kvar. 19 st. VF moorii "kala island" och 20 "dubbar" i separata kar. Men kolla denna:

          Vem kan motstå honom. Han har varit i min skalle sedan jag tog dessa bilderna...

          mvh,


          Fredrik H.
          Fredrik H.
          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
          www.cichlidgallery.org
          www.tropheini.com

          Kommentar

          • Tony
            Användare
            • april 2002
            • 4594

            #6
            Hmm, anledningen till mina misslyckanden har jag dessvärre ingen aning om. Jag är precis som du en noggrann vattenbytare med 30% varje vecka med medföljande salt- och bikarbonattillsats. Som jag skrev har jag haft riktigt god tur med samtliga andra arter jag håller, men just compressiceps har en tendens att ge upp. Något som gör mig ytterligare fundersam är att honorna klarar sig alltid mycket bättre än hanarna.

            Om jag kunde komma på vad som gör att det inte fungerar vore jag lycklig, men iom att jag försöker göra det bästa möjliga har jag mer eller mindre givit upp. Mitt sista försök med compressiceps'en är att skaffa en liten grupp unga fiskar till mitt nyinskaffade 1000-liters akvarium på 290cm och se om storleken verkligen har någon betydelse )



            mvh

            Tony Lejvell
            Tony Englund

            Kommentar

            • Therese
              Användare
              • april 2002
              • 196

              #7
              Kan det vara så att man ska hålla dom parvis? du skriver att du haftfler honor än hanar och att det är honorna som har klarat sig längst? Bara en iten funderingar har annars inga kunskaper om arten.
              mvh Therese

              Kommentar

              • Tony
                Användare
                • april 2002
                • 4594

                #8
                Mja, som mest har jag samtidigt haft 1+2 vilket inte borde ställa till det.



                mvh

                Tony Lejvell
                Tony Englund

                Kommentar

                • Frode
                  Användare
                  • april 2002
                  • 24

                  #9
                  Dette er etter det jeg forstår en for spesialist i sjøen. Jeg har liten erfaring med denne arten men kan det være at den ikke trives på et standard Malawi for men vil ha et mere fiske basert for ?

                  Kommentar

                  • Fredrik H.
                    Användare
                    • april 2002
                    • 1884

                    #10
                    Det låter fullt troligt som du säger Frode. Det kan nog va svårt eftersom compressicepsen äter uteslutande fisk. Lite som det eviga problemet "frontosa/Tropheus" som Tanganyika kombination.

                    Hur som helst så har jag nu blivit avrådd av ett flertal kunniga personer vad 375 liter beträffar så mitt "compressiceps-äventyr" får vänta tills jag får plats med något större akvarium.

                    mvh,

                    Fredrik H.
                    Fredrik H.
                    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                    www.cichlidgallery.org
                    www.tropheini.com

                    Kommentar

                    • Micke
                      Användare
                      • april 2002
                      • 9579

                      #11
                      En närstående släkting som lär vara lite robustare är Dimidiochromis strigatus. Själv har jag inte någon erfarenhet av den.
                      Bild finns här;


                      Mvh Michael Persson
                      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                      Kommentar

                      • Rickard
                        Användare
                        • april 2002
                        • 727

                        #12
                        Jag har D. Strigatus och skall göra mig av med en hane och skaffa fler honor. Detta är en snäll ciklid som inte gör mycket väsen av sig, men 375l är nog ett gränsfall. Det får nog bli 1+1 el. 1+2. Det funkar att bara ha en hona med mina Strigatus, men som vi alla vet är dom individer och följer inte alltid mallen. Sedan har jag dominerande P. Hindiri samt F. Rostratus som vill bestämma var skåpet skall stå. Man ser att mina C. Carelius och D. Strigatus kommer lite i skymundan när P. Hindirihanarna delar upp karet imellan sig. Min erfarenhet är att rena fiskätare är snällare och beskedligare än allätare. Storleken spelar inte så stor roll.

                        M.v.h.
                        Rickard
                        M.v.h.
                        Rickard

                        Kommentar

                        • Fredrik H.
                          Användare
                          • april 2002
                          • 1884

                          #13
                          Det låter intressant Rickard men jag har inte karet färdig ännu på ett par månader tror jag. Först måste jag diskutera (tigga) mig till den placering som jag tänkt mig i lägenheten, sen ska jag både bygga bagrund och sätta igång bakteriefloran.

                          Jag ber att få återkonmma när projektet kommit en bit till så får vi se om du har dem kvar.

                          mvh,



                          Fredrik H.
                          Fredrik H.
                          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                          www.cichlidgallery.org
                          www.tropheini.com

                          Kommentar

                          • Trillian
                            Användare
                            • juli 2002
                            • 33

                            #14
                            Hejsan!!

                            Jag har ett par D.Compressicept F1r och de leker nu för andra gången.
                            Jag tror att mycket beror på ursprungskvaliteten på fisken, samt födan som de får. Innan jag köpte mitt par var jag runt i många olika butiker, men fastnade för dessa 700:- par hos Nols Ciklidhobby nord öst om GBG. De var då ca 10 cm honan lite större och redan utfärgade. Har sett många "misslyckade" avelsfiskar...
                            Ger dem mycket räkix samt levande mygglarver, gråsuggor m.m.
                            Mina går i ett 700l kar tillsammans med ex Super Vc 10, Cam.Caruleus, samt div. mbuna. Har många mindra lekgrupper och det finns mycket tillgång på små yngel.
                            Att compressicepsen har ett ganska saltrikt vatten har jag konstaterat, annars kliar de sig mycket. De måste ha en stor vattenvolym eg inte under 500l.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...