hjälp med mina rödciklider!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • medgix
    Användare
    • september 2004
    • 242

    hjälp med mina rödciklider!

    [u]Gott nytt år!</u>

    Enda sedan jag köpte mina rödciklider (ca 1 månad sedan), har en av honorna[u]?</u> sett romstinn ut. Nu är det så illa så hon[u]?</u> ser ut att spricka när som helst. Hon[u]?</u> har ingen partner heller så lek har inte hänt i mitt akvarium. Jag har varit försiktig med maten, men likt f#rb#nnat så växer magen... Kan det vara någon sjukdom? Hittar ingen fakta om detta samt att jag tycker det ser lite otäckt ut. ENORMT svullen om magen.

    Hon[u]?</u> är ca 6 cm lång.
    Akvariet är på 540 liter.
    6 rödciklider (5-7cm),6 blåciklider (4-5cm) & 6 guldömmar (7-8cm.
    Ph = 7.0.
    Anledningen till att jag skrivit hon[u]?</u> är att jag utgår från könet pga storleken på magen.


    Någon som vet vad detta beror på & finns det en risk att hon verkligen spricker (har setta detta hända småfisk som mollys)[V]?

    med vänliga hälsningar:
    Senast redigerad av DaRe; 21 mars 2015, 11:14.
  • Daniel Odell
    Användare
    • januari 2003
    • 2437

    #2
    ser du henne bajsa? tänker förstoppning. honor brukar lägga rom när de behöver vare sig det finns en hane närvarande eller ej.
    fish r friend

    Kommentar

    • medgix
      Användare
      • september 2004
      • 242

      #3
      Det har jag faktiskt inte ens tänkt på, men jag ska kolla detta direkt när jag matar imorgon (idag) bitti. Men om det nu är förstoppning, vad kan man göra åt det?

      Kommentar

      • Daniel Odell
        Användare
        • januari 2003
        • 2437

        #4
        Emtrylvet kan hjälpa läser jag i artikelarkivet, det beror lite på vad som orsakar den. det förefaller efter lite googlande som tämligen svårbotat. när expertisen vaknar så kommer det nog fram mer botemedel.
        fish r friend

        Kommentar

        • medgix
          Användare
          • september 2004
          • 242

          #5
          kan inte vara förstoppning heller... hon har normal avföring och verkar inte må sämre än att hon ligger och kippar (hämtar) andan emellanåt på akvaribottnen. Verkar inte gå över av sig själv heller. Kanske ska vänta och se om hon går bort eller inte

          Kommentar

          Arbetssätt...