"skakade rödzebra"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Twosaint
    Användare
    • december 2004
    • 68

    "skakade rödzebra"

    Hej !
    Nu vet jag inte vad jag ställt till med, har en hona som tuggat ett tag. Flyttade henne till ett annat akvarium väntade men hon släppte aldrig ut några yngel. Så jag tänkte prova att "skaka" henne så att hon inte blev för utmärglad. Ut kommer ett yngel med äggsäcken kvar och verkade hyffsat oförmögen att simma, har jag klantat mig rejält eller kommer det inte att överleva? lät henne vara med resten sen visste inte om dom var "klar" än ?

    //J
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Ynglen är inte klara, men de kan klara sig så länge det är god cirkulation i yngelkaret och att det inte finns någon mal/algätare där...eller andra äldre yngel.

    När jag "tömt" honor så har jag aldrig skakat dom utan använt ett enkelt hårspänne med trubbig ände att öppna munnen med (hårspännet har vinklats så att det varit i 90 graders vinkel). Under vattnet så har jag hållit fast honan och öppnat munnen med hårspännet, sedan har jag hållit honan i ca 45 graders vinkel under vattnet med huvudet nedåt så att hon släppt ut ynglen.

    Om de klarar sig så ska du inte mata ynglen förrän hela gulesäcken är borta. Mata antingen med fingersmulat flingfoder till en början eller något annat "bättre" yngelfoder som finns att köpa och som är fint fördelat.

    Någon gång kan du låta honan gå hela sträckan ut så att hon inte tappar bort sina yngelvårdsegenskaper. Det är inte att föredra att ta ynglen så tidigt som du gjorde utan du hade gott kunnat vänta ca 7-10 dagar till. Ibland sker det som du nu gjort och då får man göra det bästa av situationen...vilket jag tycker är detta:

    Se till att honan släppt ifrån sig alla yngel.
    Se till att ha god cirkulation på vattnet i yngelkaret.
    Se till att yngelkaret håller god temperaturnivå utan för stora svängningar. Håll gärna släckt under deras första utvecklingsperiod innan gulesäcken försvunnit (de är lugnare).
    Byt inte vatten förrän de är frisimmande då de är känsliga för temperaturförändringar i sådan utveckling som de nu har.
    Mata inte ett dugg förrän ynglen är frisimmande och utan gulesäck.
    Ge måttlig mängd med yngelfoder då yngel är känsliga för kraftiga förändringar på vattenkvalitet...vilket kan ske snabbt i ett litet yngelkar.

    Kommentar

    • deelay
      Användare
      • september 2002
      • 5394

      #3
      citat:Ursprungligen skickat av Stefan Larsson


      Ge måttlig mängd med yngelfoder då yngel är känsliga för kraftiga förändringar på vattenkvalitet...vilket kan ske snabbt i ett litet yngelkar.
      Den första tiden är det viktigt att dom får ordentligt med mat om man vill ha en bra tillväxt på dom så om det är möjligt så mata så dom ser runda o fina ut 24/7 första veckan men va noga med att plocka bort mat som inte äts upp omgående annars kommer den ruttna vilket inte är så bra .
      http://www.aquariumstockholm.se/

      Kommentar

      • Twosaint
        Användare
        • december 2004
        • 68

        #4
        sist lät jag hon gå kvar i stora burken hon spottade dom och 3 st överlevde. Dom vart ganska stora trodde dom skulle klara sig men nån annan fisk tyckte annorlunda. Vart lite ivrig óch ja jag skakade henne lite men ja´g tog fingertoppen och lirkade upp hennes mun för att få ut dom. Jag har ett ytterfilter som cirkulerar 6ggr akvariets volym vilket jag tycker borde räcka.

        Kommentar

        Arbetssätt...