Tuggande Ahli-hona!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Tuggande Ahli-hona!

    Har märkt att min Ahli-hane sen ett par dagar har inmutat ett revir och leker med honorna. Ser nu att en av honorna går och tuggar hur länge gör de det och när/hur ska jag göra?
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    Oh lite bråttom har jag, men cirka tre veckor. Då kan du antingen flytta henne till ett akvarium där hon får spotta ut dem ifred eller tömma honan själv. Det finns mängder med info om detta på forumet, så sök lite så hittar du massa mer...
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Tony
      Användare
      • april 2002
      • 4594

      #3
      Ett tips när det gäller ahli (sc. fryeri) är att låta honan gå själv ett par tre veckor efter hon spottat. De har en tendens att tyna bort då de inte klarar av att leka så ofta som de kan göra i akvarium.

      Tony Englund

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        Tony; om jag plockar ut honan efter ca. 2,5- 3 veckor, kan jag då låta henne vistas i yngelkaret tillsammans med ynglen utan risk för att hon äter upp dem?

        Kommentar

        • Henrik Dehlin
          NCS Medlem
          • september 2002
          • 1913

          #5
          Ja..Visst risken finns om det är bland dom första gångerna..Men det går!,

          Kommentar

          • jan olof
            Användare
            • december 2002
            • 254

            #6
            Jag har aldrig fått någon ahlihona att tyna bort, jag tar alltid upp honan som har lekt och låter henne spotta i håven.

            Jag har väl cirka 60 fullvuxna djur med 20 hannar utfärgade + 40 fullvuxna honor med + en del yngel. Jag tror jag vet problemet att ahlihonorna tynar bort . Dom får för lite mat,en parantes jag har odlat ahli i 15 år och inga vinkelhakar.
            malawijanne http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=403839

            Kommentar

            • Gäst

              #7
              Ok, ska testa med att skaffa ett yngelkar, lyfta upp honan efter ca. 2,5 - 3 veckor, se om hon spottar i håven, föra över ynglen till yngelkaret, om hon spottat i håven ska jag låta henne gå med ynglen eller lägga tillbaks henne i huvudkaret? Om hon spottar först i yngelkaret ska jag då chansa med att låta henne gå kvar eller?

              Kommentar

              • jan olof
                Användare
                • december 2002
                • 254

                #8
                Ja sickan som i ditt fall så är kanske din ahlihona dåligt uppmatad från början, så det är nog bäst att göra som Tony sa, men senare när du har matat upp dom och fått dom i bättre kondition,
                så kan du göra som jag skrev, Janne
                malawijanne http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=403839

                Kommentar

                • Gäst

                  #9
                  Ja ha, då går bägge honorna och tuggar. Så det blir att ställa iordning barnkammaren (ska fixa ett yngelkar och pump till detta).

                  Kommentar

                  Arbetssätt...