Undringar kring Malawi-lek

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Daniel_c

    Undringar kring Malawi-lek

    Har ikväll beskådat lek i mitt kar, Copadichromis borleyi "Kadango"

    Jag har en fråga, när befruktar hanen äggen?
    Honan la äggen på en "backe" och äggen rullade ner mot botten av karet, hinner hanen då befrukta äggen äller görs det när honan "skakar" ?

    Suger hon in mjölken i munnen och får då alla äggen befruktade inne i munnen??

    Kanske lite konstig fråga, men om det inte är så så tror jag att honan går med munnen full med obefruktade ägg!

    /Daniel
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    Jag kan inte svara på vad gäller för Kadangon då jag aldrig bevittnat detta, men de flesta, om inte alla, mbunas leker på så sätt att honan lägger äggen på gruset, vänder sig om och tar upp dem i munnen. Då är hanen där med analfenan. Honan "tror" att äggfläckarna på fenan är ägg, nafsar på dem och så sprutar hanen in snubbarna i munnen på henne och på så sätt befruktar dem i munnen. Rena rama porren...
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Daniel_c

      #3
      Då är det samma för mina fiskar.....

      Skall jag lyfta äver honan i ett eget kar nu, eller skall hon få gå kvar i 3 veckor innan jag lyfter över henne i ett eket kar för att spotta?

      /Daniel

      Kommentar

      • Daniel_c

        #4
        Ingen som kan svara på om jag skall ta bort honan nu eller vänta några veckor?

        Hur stort skall spottkaret vara?

        /Daniel

        Kommentar

        • Pierre_N
          Användare
          • mars 2004
          • 772

          #5
          Du kan gott vänta om inte hanen är aggressiv mot henne, och om han är det så försök att vänta ett tag och se om det går över. Att han jagar henne lite och försöker leka vidare är normalt. Bättre att låta henne gå kvar då kan hon äta lite om hon vill det, och så blir hon inte stressad som de lätt kan bli om man flyttar dem, speciellt när man flyttar dem så tidigt efter lek.

          Beror på storleken på fisken men 100l är inget fel, 50l är fungera. Se bara till att ha grottor so hon kan gömma sig.

          Kommentar

          • Johan
            Användare
            • augusti 2002
            • 3029

            #6
            som pierre säger , vänta . det kan ta ca tre veckor innan hon spottar så du får själv avgöra när/om du vill ta upp henne. spot karet bör minst vara som pierre säger 50liter beronde på hur stor dina hona är. det är ju bra om kan svänga lite. samt om du ska ha kvar yngel där i så är det bra desto större.

            Kommentar

            Arbetssätt...