Större fisk till mbunas sökes

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • St.Anger
    Användare
    • oktober 2004
    • 76

    Större fisk till mbunas sökes

    Tjena! Jag köpte för ett tag sen ett 400 liters akvarium som jag ska ha malawi ciklider i. När jag köpte det så fick jag med 7 st. golden och 13 demasoni. Mycket fina.
    Men det är ju rätt tomt fortfarande. Då jag är nybörjare på malawi ciklider och inte riktigt vet hur många man kan hålla på det utrymmet så tar jag min tillflykt hit. Jag skulle vilja ha någon större fisk till dom. Hade tänkt mig någon sorts haplochromis. Här är några jag har funderat på:

    Copadichromis azureus - http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=831

    Sciaenochromis fryeri - http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=81

    Eller kanske:
    Protomelas sp. "steveni taiwan", Taiwan Reef - http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=623

    Min favorit av dom här är ahli. Den verkar ju både vara mycket vacker och intressant.

    Vad kan man egentligan ha i burken tillsammans med goldens och demasoni? Jag hade tänkt en till grupp mbunor på ungefär 7 fiskar, och en sorts haplis. 1 hane på 2-3 honor kanske?
    Eller en sorts aulonocara? Eller bara en till haplochromis? Som ni kanske märker så har jag inte så jättekoll på vad jag kan ha. =)

    Skriv gärna vad ni skulle ha valt för sällskap till mina goldens och demasonis. Skulle underlätta en hel del.

    Tack så mycket!

    (Inredningen består förresten av finkornig rådasand och massor av stenar med en hel del gömställen)

    //MVH Christian
  • Henrik Dehlin
    NCS Medlem
    • september 2002
    • 1913

    #2
    Du kan nog ha vilken av dom där du vill..
    Bara det att Fryeri är rovfisk så dom skulle jag mata med småfisk nån gång då å då + att du antagligen aldrig kommer få yngel över från dina andra fiskar, om du inte flyttar dom till ett spottkar såklart!,

    Kommentar

    • stahl_mikael
      Användare
      • januari 2004
      • 114

      #3
      Blå delfin ciklid blir stora

      Kommentar

      • St.Anger
        Användare
        • oktober 2004
        • 76

        #4
        Har funderat på delfinciklid, men jag har fastnat mer för dom här jag skrev innan. Fast det är fortfarande aktuellt. Dom är ju jäkligt snygga. =)

        För mig känns alla som jag skrev lika intressanta. Att Fryeri är en rovfisk kan ju vara rätt intressant, men även lite jobbigt. Jag måste nog se dom live om jag ska kunna välja mellan dom.

        Men skriv gärna vad ni hade valt för fiskar.

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • september 2002
          • 5394

          #5
          Jag hade nog skaffat rödrubin eftersom du e inne på ganska klatchiga färger redan.
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • St.Anger
            Användare
            • oktober 2004
            • 76

            #6
            Jo röd rubin är verkligen otroligt snygg. Men går det ha en grupp sånna och någon haplochromis? För jag skulle gärna vilja ha en större fisk.

            Kommentar

            • deelay
              Användare
              • september 2002
              • 5394

              #7
              Javisst går det.

              Golden
              Demasoni
              RödRubin
              Fryeri eller Copadichromis azureus funkar.

              Mitt tips är nog min favorit Placidochromis sp,"phenochilus Tanzania".
              http://www.aquariumstockholm.se/

              Kommentar

              • Tascha
                Användare
                • oktober 2002
                • 214

                #8
                Frueri kan du absolut ha men räkna inte med att du kommer att få några överlevande yngel i karet. Dom är oerhört glupska. Jagar allt som är smått. Det är en mycket fin och trevlig fisk som inte ställer till det i karet.
                /Roger

                Kommentar

                • Zaphi
                  NCS Medlem
                  • juli 2002
                  • 5395

                  #9
                  Röd Rubin är en av de tuffare Aulonocara och funkar fint med mbunas. Det gör fryeri med, så rovlysten är den inte, jag tycker det är en otroligt lugn haplochromis.

                  Som deelay skriver så är Placidochromis sp,"phenochilus Tanzania" en ruskigt snygg och lugn haplis också.
                  www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                  Kommentar

                  • Tascha
                    Användare
                    • oktober 2002
                    • 214

                    #10
                    Visst är Fryerin otroligt lugn.
                    Vad jag menar är att så fort den ser ett litet yngel så sätter den en jäkla fart och gör allt för att få sig en extra måltid.
                    /Roger

                    Kommentar

                    • St.Anger
                      Användare
                      • oktober 2004
                      • 76

                      #11
                      Den såg riktigt fin ut! Hittade inte så jättemånga bilder på den och de flesta var rätt suddiga. Har ni någon länk till lite fler bilder av den?

                      Har även funderat lite på rostciklid. Fast jag vet inte.

                      Hur många kan man ha av varje art?

                      Hur vanliga i affärerna är röd rubin, fryeri, Placidochromis sp,"phenochilus Tanzania" (kommer aldrig komma ihåg det namnet ) och alla andra jag nämnt tidigare? Vilken är vanligast?
                      Nån som vet om man kan få tag på dom i akvarielagret i Bromma möjligtvis?

                      Kommentar

                      • deelay
                        Användare
                        • september 2002
                        • 5394

                        #12
                        Finns nog både där och på akvarieleasing i sumpan.
                        http://www.aquariumstockholm.se/

                        Kommentar

                        • imported_n/a
                          Användare
                          • juli 2004
                          • 428

                          #13
                          Jag skulle satsa på några delfiner iaf.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...